تعداد کاربران موبایل پاکستان به 41 میلیون رسید

گروه کامپیوتر- عجیب نیست چون وجود دارد. شاید اشکال از ما است که هنوز هم با وجود اتفاقات مختلفی که هر روز در اطرافمان رخ می‌دهد، به استثناهای دنیای بزرگمان عادت نکرده‌ایم. لازم نیست خیلی راه دوری برویم. استان‌های جنوبی کشورمان را که به سمت شرق برویم و از سیستان و بلوچستان هم بگذریم به جایی می‌رسیم که هنوز در آن داشتن سواد خواندن و نوشتن برای خیلی‌ها آرزو است.

اینجا پاکستان است و بسیاری از مردم آن هنوز توانایی انجام یک جمع و تفریق ساده را هم ندارند تا آنجا که استفاده از پرطرفدارترین و ساده‌ترین ابزار تکنولوژی قرن برای بعضی از آنها مشکل است.

با این همه، ماه میلادی گذشته آمار جالبی از سوی کارشناسان صنعت مخابرات پاکستان اعلام شد، تا پایان سپتامبر سال ۲۰۰۶ تعداد کاربران موبایل در پاکستان به ۵/۴۱میلیون نفر رسیده است.

جای تعجبی نیست. شاید وقتی بدانید یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های عرضه‌کننده خدمات ارتباطی و مخابراتی دنیا مانند اوراسکام در این کشور سرمایه‌گذاری کرده است راحت‌تر می‌توانید این موضوع را بپذیرید.

بزرگ‌ترین و اولین اپراتور تلفن‌همراه این کشور با نام Mobilink از طرف شرکت بزرگ اوراسکام مورد حمایت قرار می‌گیرد. به همین دلیل هم هست که از میان ۶اپراتور تلفن‌همراه فعال در پاکستان Mobilink با در اختیار داشتن ۲۰میلیون کاربر بیشترین تعداد کاربران موبایل این کشور را به خودش اختصاص داده است.

آمار نشان می‌‌دهد شرکت Mobilink به طور متوسط در هر روز ۸ آنتن BTS در سطح کشور نصب می‌کند و حتی از این نظر هم مورد علاقه پاکستانی‌ها قرار دارد.

علت هم در واقع برمی‌گردد به علاقه این افراد به دیدن آنتن‌های رنگارنگی که به عقیده آنها نشانه تمدن و پیشرفت است. در حالی که کشورهای اروپایی سعی دارند ایستگاه‌های فرستنده، آنتن‌ها و تجهیزات مخابراتی خود را از دید ظاهری افراد دور نگه دارند.

در شرایطی که داشتن خط تلفن ثابت به خاطر گران بودن آن به رویایی برای پاکستانی‌ها تبدیل شده و تنها ۲۵درصد از خانه‌ها در این کشور به آن دسترسی دارند، کاربرد موبایل و شبکه‌های نسل جدید در پاکستان رایج‌تر است.

این در شرایطی است که اپراتورهای تلفن‌همراه هنوز هم در کش‌وقوس مشکلات اقتصادی این مردم بر سر قیمت خدمات خود رقابت می‌کنند.در حالی که چنین روندی مدت‌ها است در کشورهای اروپایی منسوخ شده و اپراتورهای اروپایی ترجیح می‌دهند به جای رقابت در قیمت در ارائه خدمات و پوشش ارتباطی بیشتر، با هم رقابت کنند.

با این همه Mobilink و تمام اپراتورهای تلفن همراه پاکستان سعی دارند با سرعت بیشتر ضمن گسترش میزان پوشش ارتباطی خود کاربران بیشتری را هم جذب کنند.

آنها در حقیقت امیدوارند این اتفاق تا پایان سال ۲۰۰۸ بیفتد، زمانی که هر کسی که توانایی انجام محاسبات ساده را داشته باشد بتواند از یک موبایل هم استفاده کند.

اما بقیه پاکستانی‌ها تا زمانی که به این شرایط برسند وضعیت نامشخصی دارند. شاید به همین خاطر هم هست که در‌حال‌حاضر اهمیت فراگیر شدن امکانات تحصیلی و آموزشی مهم‌ترین دغدغه مقامات پاکستانی است، هر چند هنوز در این کشور به یادگیری مسائل مذهبی و دینی بیشتر از ریاضیات و خواندن و نوشتن اهمیت داده می‌شود.