نگاه سوم - بیست و سومین جشنواره فیلم کوتاه توسط انجمن سینمای جوانان ایران در تهران و همزمان در استان‌های گیلان، آذربایجان، کهکلیویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان و کردستان اواخر آبان برگزار می‌شود. درباره فیلم کوتاه و تاثیر آن در سینمای ایران با دیدگاه تعدادی از فعالان این عرصه آشنا می‌شویم. ناصر باکیده: سینمایی بدون دغدغه گیشه

با سیاست‌های جدید معاونت محترم امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالیت‌های این دو مرکز انجمن سینمای جوان و مرکز گسترش سینمای مستند از هم تفکیک شده و طی شرح وظایف و اساسنامه‌هایی که در حوزه فعالیت‌های این دو مرکز تعریف شده، سینمای جوان عهده‌دار فعالیت‌هایی با تعریف آماتور و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی عهده‌دار فعالیت در بخش نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای شده است.ناصر باکیده مدیرعامل انجمن سینمای جوان و دبیر جشنواره بیست و سوم فیلم کوتاه در این باره با استناد به تعریف علامه محمدتقی جعفری از واژه آماتور می‌گوید: «فیلم آماتور، سینمای اندیشه است که بدون دغدغه‌های گیشه ساخته می‌شود و سازندگان آن از این راه ارتزاق نمی‌کنند.» باکیده ادامه داد: «یکی از سیاست‌های معاونت امور سینمایی در دوره جدید، تقویت و فعال کردن دفاتر این انجمن در سراسر کشور است. این هدف در برنامه‌های انجمن به دو صورت انجام خواهد گرفت. یکی در زمینه پژوهشی و آموزشی است که به مباحثی فنی و هنری و همچنین تولید اندیشه‌های نو و خلاقه بر اساس هویت ملی و دینی می‌پردازد و دیگری تولید فیلم‌هایی با تعریف آماتور است.»

باکیده ضمن اشاره به گستردگی نقشه ایران و وجود ۵۲ دفتر انجمن سینمای جوانان در سراسر کشور گفت: «این دفاتر صاحب پتانسیل بسیار قوی و نیروهای بالقوه و خلاقی است.»

بیضایی: مسوولان باید فیلم کوتاه ببینند

بهرام بیضایی کارگردان سینما معتقد است: «مهم‌ترین ویژگی آثار کارگردانان جوان در فیلم‌های کوتاه نگاه تلخ و واقع‌بینانه بسیاری از فیلم‌ها به مسائل جامعه است.»

این کارگردان سینما و تئاتر به مسوولان کشور پیشنهاد می‌کند برای اینکه به شناخت بهتری از کشور برسند، بهتر است آثار فیلمسازان جوان را تماشا کنند.

کارگردان فیلم‌های سگ‌کشی و مسافران، که در سال ۸۲ به خاطر داوری جشنواره فیلم‌های کارگردانان جوان، فیلم‌های کوتاه بسیاری دیده است همواره در سال‌های اخیر خطاب به مسوولان گفته است، مسوولان برای اینکه متوجه شوند در این مملکت چه خبر است و چه اتفاقی می‌افتد و برای آشنا شدن با واقعیت‌های جامعه ضروری است که فیلم کوتاه نگاه کنند.

بیضایی تماشای یکی از فیلم‌هایی را که در جشنواره فیلم‌های کوتاه سونی دیده بود، به مسوولان توصیه می‌کند. او می‌گوید مثلا مسوولان باید حتما یکی از فیلم‌های کوتاهی را که درباره بی‌آبی در جنوب کشور بود، تماشا کنند. این فیلم به تقسیم تحقیرآمیز آب بین مردم می‌پرداخت.

وی تصریح کرده بود: «اینکه هیچ کس به فکر موضوعی به این سادگی نبوده، انسان را متاثر می‌کند، در حالی که ما ظاهرا آب را صادر می‌کنیم!»

بهرام بیضایی یکی از پنج عضو هیات‌ داوران دومین جشنواره کارگردانان جوان سونی بود که سه سال پیش در تهران برگزار شد.

وی معتقد است: «بسیاری از این فیلم‌ها، زوایایی از زندگی تحقیرآمیز و نامساعد مردم را نمایش می‌دهند و بیشتر و لازم‌تر از تماشاگران، باید مسوولان، این فیلم‌ها را مشاهده کنند.»

این کارگردان افزود: «استعدادهای بسیار خوبی در میان فیلمسازان ایرانی وجود دارد که اگر به سرخوردگی نکشد و امکان رشد آنان فراهم شود آینده خوبی را شاهد خواهیم بود.»

این کارگردان تصریح می‌کند: «اگر شرایطی فراهم شود که لحن و تیزنگری فیلمسازان مستعد بعدا با مصالحه‌کاری از بین نرود آینده خوبی در انتظار آنها است.»

اگر روزهای برپایی بیست و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به بیضایی مراجعه کنید او حتما توصیه‌هایی را که قبلا نسبت به مسوولان داشته است، مجددا مطرح می‌کند.

دبیر جشنواره پلیس: راه سینمای حرفه‌ای از فیلم کوتاه می‌گذرد

ناصر شفق نیز در این باره می‌گوید: «در یک پروسه منطقی، راه سینمای حرفه‌ای از فیلم کوتاه می‌گذرد.» این تهیه‌کننده سینما افزود: «جشنواره فیلم کوتاه تهران این فرصت را با هزینه کمتر پیش پای فیلمسازان قرار می‌دهد تا استعدادهای درخشان شناخته شود. سینمای حرفه‌ای نباید محل آزمون، تجربه و خطا برای ارتباط با مخاطب باشد.» وی ادامه داد: «یکی از آفت‌های سینمای ما در دو دهه گذشته این است که سینمای حرفه‌ای ما محل آزمون بوده است. در حالی که با هزینه بسیار کمتر چنین مسیری در سینمای کوتاه تجربه کنیم که منجر به شناسایی استعدادهای درخشان شود و قوت سینمای بدنه و حرفه‌ای باشد.»

دبیر جشنواره پلیس در پایان تصریح کرد: «جشنواره‌ها هر چه‌ بیشتر باشند، موجب تشویق بیشتر فیلمسازان جوان هستند. فیلم کوتاه را تنها فیلمسازان حرفه‌ای با جذب به آن می‌توانند آثار قوی‌تری را ارائه کنند.»

جشنواره فیلم‌ کوتاه و حقیقت‌جویی

«در جست‌و‌جوی حقیقت» عنوان یک بخش موضوعی است که در جشنواره امسال فیلم کوتاه تهران گنجانده شده و فیلم‌های برتر با چنین مضمونی در این بخش معرفی می‌شوند.

ابوالفضل جلیلی کارگردان سینما در این باره می‌گوید:‌ «باید فیلمسازانی تربیت کرد که در آثارشان در جست‌و‌جوی حقیقت و مفاهیم ارزشمند انسانی هستند.» وی ادامه داد: «فیلمسازان جوان هم‌اکنون تنها تکنیک فیلمسازی را یاد می‌گیرند و ما فیلمساز معرفتی کم داریم.»

کارگردان فیلم «گل یا پوچ» تصریح کرد: «فیلمسازی که با محور حقیقت‌جویی اثر تولید می‌کند، باید خودش نیز در جست‌و‌جوی حقیقت باشد.»

به عقیده وی، انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بوده و باید مدیران نیز نگاهی فرهنگی به سینما و جوانان داشته باشند.