بازداشت سارقان سه‌ ثانیه‌ای خودرو

اعضای باند سه نفره سرقت خودروهای پژو که با باز کردن در خودرو که در کمتر از سه ثانیه آنها را سرقت کرده و با تعویض پلاک و جعل سند به فروش می‌رساندند، دستگیر شدند. سرهنگ باباخانی، مدیر پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ در تشریح نحوه فعالیت این باند و چگونگی دستگیری متهمان، گفت: بیست و یکم مهر‌ماه سال‌جاری، ماموران کلانتری ۱۴۲ «کن» در جریان سرقت یک دستگاه خودرو پژو پرشیا در امامزاده داوود‌(ع) قرار گرفتند که پس از اعزام به منطقه و آغاز عملیات جست‌وجو برای شناسایی خودرو که راننده آن، جوانی ۲۵ ساله بود، موفق به متوقف کردن خودرو شدند.

وی ادامه داد: بر این اساس ماموران با دستگیری این جوان که هویت خود را «محمد» اعلام کرد، وی را به کلانتری منتقل کردند.

به گفته سرهنگ باباخانی، با آغاز تحقیقات پلیسی از متهم، وی، خود را دانشجو معرفی کرد که در بررسی‌های بعدی مشخص شد ادعای او در این باره صحت ندارد.

«محمد» همچنین مدعی شد: خودرو را از یکی از دوستانش در یکی از شهرستان‌ها گرفته و به تهران آورده است.

وی افزود: با اظهارات «محمد» در کلانتری، وی جهت تحقیقات بیشتر به پایگاه دوم پلیس آگاهی منتقل شد و پس از ۵ روز بازجویی اعتراف کرد: خودرو را با همدستی دو تن از دوستانم به هویت «رضا»‌ و «مرتضی» به سرقت برده‌ام.

سرهنگ باباخانی در ادامه اظهار کرد: «محمد» در ابتدا مدعی بود که از شهرستان آمده و در تهران جایی ندارد، اما با شناسایی منزل وی در شرق تهران، تعدادی اسناد مجعول خودرو و دو دستگاه خودرو پژو پرشیا مسروقه در بازرسی به عمل آمده کشف شد.

به گفته وی، دو متهم متواری نیز ۵ روز قبل در شرق استان تهران شناسایی و دستگیر شدند و بررسی‌های پلیسی در خصوص نحوه فعالیت متهمان در باند نشان داد که متهمان به صورت دو نفره در بین ساعات ۲۳ تا یک بامداد، اقدام به سرقت خودروهای پژو پرشیا، ۴۰۵ و سمند در تمامی مناطق تهران کرده‌اند.

مدیر پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ ادامه داد: بنا بر بررسی‌های صورت گرفته، متهمان با تغییر پلاک خودرو و جعل سند، خودروهای مسروقه را تحویل دو مالخر داده و از این طریق هر خودرو را با قیمتی بین ۲۰۰ تا ۵۰۰‌هزار تومان پایین‌تر به فروش رسانده‌اند.

سرهنگ باباخانی با اشاره به این که متهمان تاکنون به ۱۷ فقره سرقت ارتکابی اعتراف کرده‌اند که ۱۰ خودرو نیز شناسایی و کشف شده است، اظهار کرد: با توجه به این که تعدادی از این خودروها به فروش رسیده، تحقیقات جهت شناسایی خریداران این خودروها ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: «محمد» که هویت واقعی او «مهدی» است، سال گذشته به اتهام سرقت دستگیر و روانه زندان شده بود، اما با سپردن وثیقه از زندان آزاد شده و اقدامات مجرمانه‌اش را آغاز کرده است. همچنین «مرتضی» نیز به همین شکل، سال گذشته دستگیر و با قرار وثیقه آزاد شده بود.

سرهنگ باباخانی در هشدار به شهروندان از آنان خواست تا از خرید خودرو بدون احراز هویت و اصالت آن خودداری کنند و الزاما از مراکز معتبر آن هم پس از بازدید کارشناسان اقدام به خرید خودرو کنند.

وی یادآور شد: افراد در صورت مشاهده و اطلاع از فروش خودرو با قیمت‌های غیرواقعی و قیمت زیر بازار مراتب را به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.

مدیر پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ همچنین با بیان این که قفل‌های عصایی فرمان، اعتبار چندانی ندارد و سارقان می‌توانند آنرا به‌راحتی باز کنند، اظهار کرد: شهروندان از قفل‌های پدال و قفل زنجیر جهت ایمنی خودرو استفاده کنند.