«خط لوله هرمز» جایگزین «تنگه‌هرمز» نمی‌شود

وزیران نفت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس طرح احداث یک خط لوله را که از تنگه استراتژیک هرمز عبور کند، به دلیل غیراجرایی بودن آن، کنار گذاشتند. به گزارش ایسنا، وزیران نفت کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس که در امارات گردهم‌آمده بودند، طرح پروژه خط لوله را که به عنوان یک اقدام احتیاطی درصورت بسته‌شدن تنگه هرمز مطرح شده‌ بود، غیراجرایی تشخیص داده و رد کردند. نزدیک به ۲۰درصد از کل حجم نفت مصرفی جهان از طریق این تنگه استراتژیک در آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان عبور می‌کند.

براساس این گزارش، تولید‌کنندگان نفت عرب حاشیه خلیج‌فارس درحال مطالعه طرح‌های احتمالی برای هرگونه مسدود‌شدن تنگه هرمز و همچنین دریای سرخ به‌خصوص با وجود تنش‌های هسته‌‌ای غرب علیه ایران بوده‌اند.

خبرگزاری رسمی امارات تاکید کرد: کمیته معاونان وزیران نفت شورای همکاری خلیج‌فارس طرح پیشین برای احداث خط لوله سراسری خلیج را به عنوان یک اقدام احتیاطی درصورت بسته‌شدن تنگه هرمز غیرقابل اجرا دانست و آن را رد کرد.

‌الصباح، وزیر نفت کویت، که در این نشست حضور یافته ‌بود، به خبرگزاری کویت تصریح کرد که بررسی این خط لوله برنامه‌ریزی شده، «بی‌کفایتی» پیگیری چنین پروژه‌هایی را مشخص کرد.

وزیران نفت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در این نشست همچنین یک‌سری از استراتژی‌های نفتی این شورا را مورد تایید قرار دادند که بررسی سناریوهای موجود و بازبینی استراتژی‌های نفتی این شورا در هر پنج‌سال از آن جمله است.

این در حالی است که وزیران نفت شش کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس که روز چهارشنبه در امارات با یکدیگر دیدار کردند، علاوه بر مذاکره در زمینه خط لوله هرمز، در زمینه کاهش تولید اوپک نیز به بحث و گفت‌وگو پرداختند تا از کاهش مجدد تولید نفت اوپک حمایت کنند. این نشست در شرایطی صورت می‌گیرد که قیمت نفت از زمان رسیدن به رکورد بی‌سابقه ۷۸دلاری در ماه آگوست حدود ۲۰دلار کاهش یافته است.