میانگین تولیدات کشاورزی در شرکت‌‏های تعاونی تولیدی ۱۵ تا ۲۰‌درصد بیش از سایر اراضی کشاورزی است. به گزارش ایلنا، محمدصادق اشرف، رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرکزی تعاونی‌‏های تولیدی کشور، در نشست تخصصی درجه‌‏بندی و بسته‌‏بندی محصولات کشاورزی، با اشاره به قانون تشکیل تعاونی‌‏های تولید در سال ۱۳۴۹، گفت: به منظور یکپارچه‌‏سازی اراضی و جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و افزایش درآمد روستائیان قانون تشکیل تعاونی‌‏های تولیدی تدوین شد، به طوری‌‏که براساس آن در سال ۱۳۵۰، ۳۹ شرکت تعاونی تولیدی ایجاد شد.

وی افزود: در حال حاضر با رویکرد جدید و بازنگری قانون تشکیل تعاونی‌‏های تولید یک‌هزار و ۵۰شرکت تعاونی تولیدی در کشور وجود دارد.

اشرف، با بیان آن‌‏که تعاونی‌‏های تولیدی از قانون تعاون که از سوی وزارت تعاون اداره می‌‏شود، مستثنی هستند، افزود: در حال حاضر شرکت‌‏های تعاونی تولیدی در حوزه معاونت ترویج و نظام بهره‌‏برداری وزارت جهادکشاورزی و بر اساس آیین‌‏نامه و قوانین اتحادیه تعاونی‌های تولیدی فعالیت دارند.

عضو انجمن متخصصان صنایع غذایی ایران نیز در نشست یادشده گفت: بیش از ۳۰‌درصد از محصولات کشاورزی به دلیل نداشتن امکانات فرآیند بسته‌‏بندی، از بین می‌‏روند.

احد فتح‌‏الهی، با بیان آن‌‏که مواد غذایی۵۰‌درصد بازار بسته‌‏بندی را به خود اختصاص داده است، افزود: بسته‌‏بندی یک سیستم هماهنگ‌‏کننده از کالاهای آماده برای حمل‌ونقل، توزیع، انبارداری، خرده‌‏فروشی و مصرف نهایی کالا است که ما را از تحویل به مصرف‌‏کننده نهایی در شرایط سالم با حداقل هزینه مطمئن می‌‏کند.

فتح‌‏الهی، استفاده از بسته‌‏بندی‌‏های قابل بازیافت را ضروری دانست و تصریح کرد: این نوع بسته‌‏بندی موجب کاهش هزینه‌‏ها و حفاظت از محیط زیست می‌‏شود.

فتح‌‏الهی، در رابطه با مشکلات موجود در زمینه صنایع بسته‌‏بندی مواد غذایی کشور، افزود: اطلاع‌نداشتن تولیدکنندگان داخلی از نقش و اهمیت بسته‌‏بندی، پایین بودن سطح کیفیت ظروف بسته‌‏بندی تولیدی و سطح کیفی ماشین‌‏آلات بسته‌‏بندی و گرانی تجهیزات از جمله مشکلات موجود در صنایع بسته‌‏بندی است.

معاون ترویج و نظام بهره‌برداری وزارت جهاد کشاورزی نیز در نشست درجه‌بندی و بسته‌بندی محصولات کشاورزی حمایت از تشکل‌‏های غیردولتی را یکی از راهکارهای مناسب برای ترویج بسته‌‏بندی در کشور دانست و افزود: در این رابطه دولت باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن حمایت‌های لازم را از این بخش‌ها انجام دهد.

محمدرضا جهانسوز تصریح کرد: وقتی سیستمی از نظر بسته‌‏بندی و استفاده از اجناس، استانداردهای لازم را رعایت کند، به طور حتم این استانداردها در بازارهای جهانی باعث رفع موانع و حضور محصولات کشاورزی در بازارهای جهانی خواهد شد.

مدیرکل نظام‌های بهره‌برداری وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست از واگذاری تامین نهاده‌‏های مورد نیاز کشاورزان به بخش غیردولتی از سال ۸۶ خبر داد.

غلامحسین طباطبایی، با تاکید بر ضرورت ساماندهی واحدهای خرد و پراکنده زیر ۱۰ هکتار، عنوان کرد: به منظور ساماندهی این اراضی سه نظام تعاونی‌‏های تولید، شرکت‌‏های سهامی زراعی و نظام خرد دهقانی وجود دارد.

وی، گسترده‌‏ترین نظام بهره‌‏برداری موجود در کشور را تعاونی‌‏های تولید با ۳ میلیون و ۲۰۰ هکتار اراضی دانست و تاکید کرد: ۴۸ منطقه در کل کشور متقاضی تشکیل شرکت‌‏های سهامی زراعی هستند و تاکنون ۱۳ شرکت سهامی زراعی تشکیل شده است.

مدیرکل دفتر نظام‌‏های بهره‌‏برداری وزارت جهادکشاورزی، با اشاره به توجه‌نکردن به واحدهای خرد دهقانی، تصریح کرد: به منظور جلوگیری از خرد شدن اراضی زراعی وزارت جهادکشاورزی تصویب قانون جلوگیری از خرد شدن و اصلاح قانون تعاونی‌‏های تولید را

پیگیری می‌‏کند.

طباطبایی، با اشاره به محول کردن تامین کلیه نهاده‌‏های مورد نیاز به بنگاه‌‏ها و شرکت‌‏های غیردولتی و تعیین ضوابط واگذاری این امر، گفت: شرکت‌‏های تعاونی به دلیل سابقه‌‏دار بودن می‌‏توانند تامین نهاده‌‏های مورد نیاز کشاورزان را برعهده گیرند.