گزارش رتبه‌بندی میزان موفقیت کشورها در دستیابی به مبانی اقتصاد خرد (microeconomic foundation of prosperity) در حالی برای ۱۲۱ کشور جهان در سال ۲۰۰۶ منتشر شد که نام ایران در این گزارش به چشم نمی‌خورد. به گزارش خبرگزاری فارس از شرق آسیا، گزارش رتبه‌بندی اقتصادی کشورهای جهان مربوط به سال ۲۰۰۶ به مانند هر سال توسط مجمع اقتصاد جهانی (world economic forum) تهیه و منتشر شده است که بر مبنای آن آمریکا بهترین رتبه در جهان، آلمان برترین اقتصاد اروپا و ژاپن در صدر کشورهای آسیایی قرار گرفته است.

مبنای رده‌بندی کشورها در این گزارش میزان سرانه تولید ناخالص داخلی، میزان موفقیت در تبیین استراتژی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی هر کشور و رتبه‌بندی کیفی تجارت ملی هر کشور است.

بر همین اساس صعود کشورهای سوئیس از رتبه هشتم جهانی به رتبه چهارم، جهش چشمگیر قطر از پله چهل و یکم به سی و چهارم و فرار اندونزی از رده پنجاه و نهم و حضور در رده سی و پنجم بیش از دیگر کشورها جلب توجه می‌کند.

بر اساس این لیست، ایالات متحده آمریکا در رتبه اول، آلمان در رده دوم، فنلاند، سوئیس، دانمارک و هلند در رده‌های سوم تا ششم و کشورهای سوئد، انگلیس، ژاپن و هنگ‌کنگ هم تا رتبه دهم جای گرفته‌اند.

در میان کشورهای آسیایی نیز به ترتیب ژاپن، هنگ‌کنگ، سنگاپور، مالزی، تایوان و کره جنوبی بهترین جایگاه را به دست آورده‌اند. مراکش با کسب رتبه شصت و ششم بهترین جایگاه را در میان کشورهای آفریقایی به دست آورده است.

چاد، پاراگوئه و آلبانی نیز آخرین رده‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

این رده‌بندی تنها به ۱۲۱ کشور جهان اختصاص دارد و نام برخی کشورها از جمله ایران در آن دیده نمی‌شود.