فرمانده مرزبانی ناجا، تاکید کرد: برخورد قضایی با قاچاقچیان در جهت بازدارندگی از قاچاق کالاهای ضد ارزشی باید بسیار شدیدتر باشد. سردار «بهنام شریعتی‌فر» فرمانده مرزبانی ناجا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به کاهش کشفیات تجهیزات ماهواره در کشور، هماهنگی با مرزبانان کشورهای همسایه، مبارزه قاطعانه و کاهش تقاضا برای مصرف را از علل این کاهش برشمرد.

وی در خصوص نحوه کنترل مرز، گفت: امروزه در دنیا، شیوه برخورد واحدهای مرزی با جرایم در کنترل مرزها، بازدارنده و کم هزینه است.

وی با اشاره به اینکه امروزه کنترل مرزها جنبه نرم‌افزاری پیدا کرده تا سخت‌افزاری، افزود: ما نیز سعی بر گسترش شیوه‌های نامحسوس و اطلاعاتی در زمینه دستگیری مجرمان داریم.

«شریعتی فر» در خصوص اقدامات مرزبانی در مبارزه با قاچاق تجهیزات ماهواره‌ای در مرزها گفت: امسال در اغلب مرزها که احتمال قاچاق این نوع وسیله وجود داشت، اقدامات مقابله‌ای و مبارزه پی‌گیر را آغاز کردیم. وی ادامه داد: همچنین هماهنگی با مرزبانان کشورهای همسایه مانند ارمنستان، آذربایجان و ترکمنستان که احتمال ورود تجهیزات ماهواره از آنجا وجود داشت، صورت گرفت.

فرمانده مرزبانی ناجا برخوردهای مقابله‌ای در سواحل جنوبی خلیج فارس و دریای عمان و مناطق شمالی عراق را نیز یادآور شد و بیان داشت: سال گذشته بیش از ۷هزار رسیور و بیش از ۲۵هزار قطعه تجهیزات ماهواره‌ای را در مرزها کشف و ضبط کردیم.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشفیات تجهیزات ماهواره در سواحل خلیج فارس بدست می‌آید، افزود: در شش ماه اول سال گذشته، بیش از ۲۰هزار و ۵۰۰ دستگاه رسیور کشف شد که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۸۵ این میزان ۵هزار و

۷۰۰ دستگاه می‌باشد.

وی همچنین عدم برخورد مستمر با استفاده‌کنندگان از ماهواره را در کشور یادآور شد و افزود: چند سال گذشته وزارت کشور طرح سراسری را اعلام کرد مبنی براینکه مردم خود به جمع‌آوری و نگهداری تجهیزات ماهواره‌ای در منازل اقدام کنند، مردم نیز پس از جمع‌آوری موقت و تغییر شرایط،‌ مجددا اقدام به نصب و راه‌اندازی آن کردند.

فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به اینکه برخورد با ماهواره باید قاطع باشد، خاطر نشان کرد: نمی توانیم بگوییم که در کشور ما ماهواره‌ها جمع‌آوری و سپس قاچاقچیان از مرزها آن را وارد می‌کنند زیرا این تجهیزات به طور کامل جمع‌آوری نمی‌‌شوند. وی برخورد قضایی شدید با قاچاقچیان را در جهت مبارزه بازدارنده با قاچاق کالاهای ضد ارزشی پیشنهاد کرد و گفت: نباید برخورد با قاچاقچی که اقدام به قاچاق کالاهای ممنوعه مثل چای و پارچه می‌کند با قاچاقچی سلاح، مشروبات الکلی و تجهیزات ماهواره، یکسان باشد.

«شریعتی‌فر» با اشاره به اینکه این‌گونه قاچاق که با نظام ارزشی و مبادی اعتقادی ما منافات دارد و باید با آن برخورد قضایی شدیدتری کرد، گفت: تنها جریمه نقدی در جهت مبارزه با قاچاق این گونه کالاها کافی نیست.

وی خاطر نشان کرد: از طرف دیگر از آنجا که این نوع کالاها اجازه ورود مجاز به کشور ندارند و صرفا کانال ورودی شان از طریق قاچاقچیان صورت می‌گیرد بنابراین مشتری، آن را به هر قیمتی خریداری و سود سرشاری را نصیب قاچاقچی می‌کند و از آنجا که ورود این گونه کالاها صرفه اقتصادی فراوانی برای قاچاقچی به همراه دارد، پس نمی‌توان با حربه اقتصادی به مقابله با آن پرداخت.

فرمانده مرزبانی ناجا، یادآور شد: احکام قضایی در این راستا می‌تواند بسیار بازدارنده باشد و قاچاقچی دریابد که حتی تنها با یکبار دستگیری آنچنان متحمل ضرر و زیان مادی می‌شود که دیگر قادر به ادامه آن نیست. وی همچنین تصریح کرد: خودرو و شناوری نیز که به این امر اختصاص داده می‌شود باید مصادره شود تا انگیزه و ابزار کار از قاچاقچی گرفته شود.