برترین‌های جشن خانه سینما معرفی شدند

عکس‌ها: مهر

دهمین جشن خانه سینما برگزار شد
تقدیر با چاشنی اعتراض
مهرداد پارسا‌ـ دهمین جشن خانه سینما روز سه‌شنبه در تالار وحدت برگزار شد. از همان روزهای ابتدایی که رسول صدرعاملی به عنوان دبیر این دوره جشن خانه سینما معرفی شد، خبرهای زیادی از گوشه و کنار در جهت تغییرات گسترده در برگزاری دهمین دوره جشن خانه سینما به گوش می‌رسید.
حضور چهره‌های سیاسی، علمی و فرهنگی در جایگاه برای اهدای تندیس برگزیدگان از مهم‌ترین تغییرات این دوره بود که مورد استقبال قرار گرفت.
جشن خانه سینما به دلیل حاشیه‌‌هایی که در دوره‌های گذشته گریبانگیرش شده بود در همین دوره‌اش از اجرایی تا حدودی محافظه‌کارانه برخوردار بود و شاید انتخاب فرشید منافی به عنوان مجری و سپردن اجرا به گروه رادیویی روی خط جوانی یکی از دلایل جلوگیری از حاشیه بود.
در ابتدای مراسم کلیپ طنزی از روند انتخاب مجری این مراسم پخش شد. در این کلیپ به سراغ مجری‌های سابق جشن خانه سینما رفتند و دلایل عدم حضورشان را به عنوان مجری جویا شدند.
بخش اهدای تندیس با حضور پرویز پرستویی و آیدین آغداشلو برای اهدای تندیس بازیگر نقش مکمل مرد آغاز شد. در این بخش تندیس به بیژن امکانیان برای بازی در فیلم «تقاطع» اهدا شد. امکانیان با اشاره به اینکه این تندیس اولین جایزه دوران بازیگری‌اش است، گفت: 27سال است که به عنوان بازیگر حرفه‌ای فعالیت می‌کنم و در این راه تلاش کردم ولی هیچ‌گاه مورد تشویق قرار نگرفتم و این اولین جایزه‌ای است که می‌گیریم و برای من ارزشمند است.
تندیس بازیگر نقش مکمل زن را هاله بختیاری جوان‌ترین دانشمند انرژی هسته‌ای به همراه مهتاب کرامتی بازیگر و سفیر فرهنگی ایران در یونسکو اهدا کردند.
جایزه این بخش به طور مشترک به ترانه علیدوستی و پانته‌آ بهرام برای بازی در فیلم «چهارشنبه‌سوری» اهدا شد.
پانته‌آ بهرام حضور در این فیلم را افتخار خواند و گفت: «چهارشنبه سوری» فیلمی است که جزو فیلم‌های ماندگار تاریخ سینما خواهد ماند.
سپس فیلم کوتاهی از دیدار کارگردانان سینما با رهبر معظم انقلاب پخش شد و پس از آن رسول صدرعاملی به عنوان دبیر جشن خانه سینما ضمن تبریک روز ملی سینما گفت: ما تا هفته گذشته قصد داشتیم که بیانیه‌ای را قرائت کنیم اما با برخورد نمایندگان مجلس در بحث تحقیق و تفحص که با اتهامات بی‌شمار به عرصه هنر این مملکت از جمله سینماگران همراه بود، متاسف شدیم و از بیانیه صرف‌نظر کردیم، آنها باید تکلیف خودشان را با این مسائل مشخص کنند.
وی ضمن سپاسگزاری از معاونت سینمایی، شهرداری تهران و هیات‌مدیره خانه سینما برای برگزاری این مراسم گفت: مسوولان اجرایی به سینما کمک کنند تا سینمای ایران در خدمت ایران باشد. در ادامه فیلمی از آکیرا کوروساوا پخش شد و مراسم بزرگداشت این کارگردان ژاپنی توسط علیرضا شجاع‌نوری برگزار شد.
علیرضا شجاع‌نوری که برای برگزاری این بزرگداشت به روی صحنه آمده بود، گفت: خیلی خوشحالیم که از جانب سینمای ایران قرار است از هنرمند بزرگی مثل «آکیراکوروساوا» تقدیر کنم، منتها ایشان در قید حیات نیستند، بنابراین شایسته‌ترین فرد که می‌توانم از او تقدیر کنم یار همیشگی او است که از اولین فیلم «کوروساوا» همراهش بوده است.
تریو نوگاهی (دستیار و فیلمنامه‌نویس کوروساوا) به همراه ساتورا ایزاکی (تهیه‌کننده سینمای ژاپن) و دایساکو کیمورا (مدیر فیلمبرداری آثار کوروساوا) به روی صحنه آمدند.
نوگاهی گفت: از طرف موسسه کوروساوا از اهدای این تندیس تشکر می‌کنم.
وی گفت: زمانی که کوروساوا از طریق فیلم‌های کیارستمی با سینمای ایران آشنا شد، می‌گفت: سینمای ایران چهره واقعی ایران را به تصویر می‌کشد و زمانی که سینمایی بتواند به درستی چهره فرهنگ خود را نشان بدهد می‌تواند بر مردم جهان تاثیر بگذارد و اینکه سینمای ایران در جهان جایگاه خودش را دارد به همین دلیل است.
ترکیب بعدی مراسم برای اهدای تندیس، فرزندان شهید کلاهدوز (فاطمه و حامد) به همراه احمدرضا درویش برای بهترین فیلم‌های کوتاه داستانی، مستند و انیمیشن بودند. احمدرضا درویش ضمن تبریک روز ملی سینما گفت: اخبار خوبی در سینمای ملی و بحث سالن سازی از سوی شهرداری در حال انجام است. زمانی که برق می‌رود همه نگران تایمر کنار سینما آزادی می‌شویم و امیدوارم دو یا سه سال دیگر جشن سینمای ملی در کاخ ملی سینما برگزار شود.
محمدرضا عباسیان تندیس بهترین فیلم مستند برای فیلم «قانا» و محمد شیروانی تندیس بهترین کارگردانی برای فیلم «رییس‌جمهور میرقنبر» و امیر توده روستا تندیس بهترین فیلم کوتاه را برای «تلالو» دریافت کردند و در بخش فیلم انیمیشن، امید خوش‌نظر کارگردان «صفر درجه» این جایزه را از آن خود کرد.
در ادامه کلیپی از رفتگان عرصه هنر ایرانی پخش شد. در این کلیپ نام افرادی همچون منوچهر آتشی، مهین و مصطفی اسکویی، جعفر بزرگی، شهریار پارسی‌پور، سروش خلیلی، حمید درخشانی، رضا سعیدی، حسین کسبیان، ایرج گل‌افشان، پوپک گلدره، فریدون گله، محمدجواد گنجی‌زاده، مرتضی ممیز، ملیحه نوذری، منوچهر نوذری و ... یاد شد.

برای اهدای جایزه بهترین چهره‌پردازی و بهترین جلوه‌های ویژه، امیررضا خادم و پژمان بازغی به روی صحنه آمدند.
خادم با بیان اینکه از حضور در این جمع افتخار می‌کنم، گفت: مقداری به کمیسیون فرهنگی بی‌انصافی شد. به شهادت همین دوستان سینماگر، کمیسیون فرهنگی برای بودجه سال 85 کار ارزنده و هدف‌مندی را انجام ‌داده که نتیجه آن 200 تا 300میلیارد تومان تسهیلات وام در بخش خصوصی بود.
خادم همچنین گفت: قطعا دوستان شاهد بودند که ما تمام تلاش خودمان را بر اساس تعامل با اعضای خود سینما داشتیم تا به نوعی عمل شود که فردی همچون آقای جعفری جلوه به عنوان معاون سینمایی انتخاب شدند، به هر حال آنچه به عنوان تحقیق و تفحص مطرح است، نتیجه کار اجرایی و تحقیقاتی مجلس است و هم‌اکنون این آمادگی را داریم که شنونده فرمایش‌های هنرمندان درباره مسائل و اشکالاتی که در این زمینه وجود دارند باشیم.
مهرداد میرکیانی برای «یک بوس کوچولو» جایزه بهترین چهره‌پردازی را به خود اختصاص داد و در ادامه مراسم جایزه بهترین جلوه‌های ویژه نیز به محسن روزبهانی برای فیلم «تقاطع» رسید.
سپس بزرگداشت محمد تهامی‌نژاد، پژوهشگر سینما توسط ناصر تقوایی برگزار شد. تقوایی درباره تهامی‌نژاد گفت: آشنایی من با تهامی‌نژاد به سال‌هایی برمی‌گردد که خیلی جوان بودیم. او آن زمان دوره روزنامه‌نگاری را تمام کرده بود و برای آموزش و کار سینما به مدرسه تلویزیون آمده بود.
پس از تقدیر از تهامی‌نژاد از مجله فیلم نیز توسط کیانوش عیاری تقدیر شد و جایزه این بخش به مسعود مهرابی، هوشنگ گلمکانی و عباس یاری برای 25سال فعالیت ماهنامه فیلم اهدا شد.
محمد احصایی و پرویز بهرام جایزه بهترین طراحی صحنه و لباس را به امیر اثباتی برای طراحی و صحنه و لباس «تقاطع» دادند.
جایزه بهترین موسیقی متن را محمد صالح‌علا و مسعود رایگان به احمد پژمان برای ساخت موسیقی فیلم «یک بوس کوچولو» اهدا کردند.
با حضور آتیلا پسیانی و عادل فردوسی‌پور جایزه بهترین تدوین به محمدرضا موئینی برای تدوین «کافه ستاره» اهدا شد.
سومین مراسم بزرگداشت جشن خانه سینما با بزرگداشت نعمت حقیقی ادامه پیدا کرد.
بهروز افخمی، کارگردان سینما و همکار نعمت حقیقی در فیلم‌های «کوچک جنگلی» و «شوکران» جایزه یک عمر فعالیت در عرصه فیلمبرداری سینما را به نعمت حقیقی داد.
نعمت حقیقی نیز در ادامه مراسم از میان نامزدان بهترین فیلمبرداری، جایزه این بخش را به علی محمدقاسمی برای فیلمبرداری «یادداشت‌های زمین» اهدا کرد.
کیومرث پوراحمد به همراه هوشنگ مرادی کرمانی به روی صحنه آمدند تا تندیس بهترین فیلمنامه را اهدا کنند. در این بخش تندیسی به ابوالحسن داوودی و فرید مصطفوی برای فیلمنامه «تقاطع» تعلق گرفت.
کمال تبریزی به همراه پروفسور جمشید لطفی برای اهدای جایزه بهترین نقش اول مرد به روی صحنه آمدند.

کمال تبریزی با اشاره به سخنان هوشنگ گلمکانی گفت: فکر می‌کنم مشکل بزرگی که ما در این مملکت داریم، این است که وقتی کارگردانان نیز بخواهند در فیلم‌هایشان قشر خاصی را به تصویر بکشند، نمی‌توانند.
چون ممکن است مورد انتقاد آن قشر خاص قرار بگیرند. جایزه این بخش به رضا کیانیان برای فیلم «یک بوس کوچولو» اهدا شد و به دلیل عدم حضور او توسط بهمن فرمان‌آرا دریافت شد.
در بخش اهدای تندیس به بهترین بازیگر زن نقش اول، دکتر معصومه ابتکار به همراه مریلا زارعی این تندیس را به هدیه تهرانی برای بازی در چهارشنبه‌سوری اهدا کردند.
در ادامه مراسم دهمین جشن خانه سینما مجید مجیدی که به همراه قالیباف شهردار تهران برای اهدای تندیس بهترین کارگردانی به روی صحنه آمده بود، گفت: همین‌جا می‌خواهم تقدیر کنم از کمکی که ایشان به احیای سینمای جوان در بم داشتند.
فرهادی نیز با اشاره به گزارش تحقیق و تفحص مجلس از سینما گفت: جشن واقعی خانه سینما زمانی است که نگاه نگران و پر از سوءظن اهالی قدرت به سینما تصحیح شود.
این نگاه در حالی که ظاهر محترمی دارد، اما در باطن سینما را بچه شروری می‌داند که باید با صرف بودجه آن را تربیت کرد.
محمدباقر قالیباف نیز طی سخنان کوتاهی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد سینما گفت: وقتی شاهد سخنان مقام معظم رهبری بودم متوجه جمله بسیار زیبا، شیرین و عمیقی شدم. ایشان خطاب به سینماگران فرمودند، «کلید در دست شماست».
وی ادامه داد: این جمله به این معناست که هنر سینما هنری تاثیرگذار و ماندگار در طول تاریخ است و نقشی مهم برای آینده، استقلال و عظمت کشور دارد.
شهردار تهران سخنان خود را چنین پایان داد: من به عنوان شهردار تهران و تماشاگر سینما قول می‌دهم در راه اعتلای سینمای ایران تلاش کنم.
در بخش پایانی مراسم، محمدرضا جعفری جلوه، معاون سینمایی به همراه رسول صدرعاملی و سردار طلایی، رییس نیروی انتظامی تهران بزرگ تندیس بهترین فیلم را به «تقاطع» به تهیه‌کنندگی ناصر شفق و سعید حاجی‌میری و جایزه ویژه هیات داوران را به فیلم «کافه ستاره» به تهیه‌کنندگی مصطفی شایسته اهدا کردند.