هارددیسک پنجاه ساله شد

ندا لهردی - پنج دهه از اولین حضورش در دنیای ما می‌گذرد. پنجاه سالی که اجازه داد وقایع، خاطرات و امور کاری ما در جایی دیگر ثبت شود و جاودانه بماند. هارد دیسک پنجاه ساله شد تا با تکامل و توسعه تکنولوژی رشد کرده و بزرگ شود. سال ۱۹۵۶ برای اولین بار هارد دیسک در شرکت IBM متولد شد. این هارد دیسک با عنوان RAMAC۳۰۵ حافظه‌ای۵ مگابایتی داشت. این محصول که اندازه آن به بزرگی دو یخچال بود با قیمتی ۱۰هزار دلار به ازای هر مگابایت در بازار عرضه شد. دهه ۶۰ در واقع زمان گسترش قابلیت‌های اصلی هارد درایوها بود که با رهبری IBM در بازار این محصولات همراه شد.

سال ۱۹۶۱ فن‌ها اضافه شده و سال ۱۹۶۳ هارد دیسک‌های قابل حمل با مساحت ۱۱۴ اینچی و ظرفیت ۶/۲ مگابایتی وارد بازار شدند. IBM اولین هارد دیسک‌هایش با امکان ذخیره اطلاعات با استفاده از مدارهای مجزا را هم در سال ۱۹۶۶ عرضه کرد.

دهه ۷۰ هم با ورود شرکت General Digital (که در سال ۱۹۷۱ به نام Western Digital تغییر کرد) به عرصه تولید هارد دیسک آغاز شد.

هارد دیسک‌های مدل ۳۳۴۰ Winchester هم به عنوان اولین ‌ها‌رد دیسک‌های مدرن با چیدمان بهتر قطعات توسط شرکت IBM در سال ۱۹۷۳ تولید شدند.

سال ۱۹۷۸ هم نوبت ورود هارد دیسک‌های مجهز به تکنولوژی RAID (دیسک‌های مستقل از قطعات و ابزار غیرضروری) به بازار بود. سال ۱۹۷۹ اما آبستن وقایع دیگری بود.

ورود یک شرکت دیگر با عنوان «Seagate Technology» به عرصه تولیدکنندگان هارد دیسک،‌ عرضه هارد درایو مدل ۳۳۷۰ شرکت IBM با اندازه ۱۴ اینچ و حافظه ۵۷۱ مگابایتی به عنوان اولین هارد دیسک با قطر نازک، عرضه هارد دیسک ۸ اینچی IBM مدل Piccolo با حافظه ۶۴مگابایت مخصوص کامپیوتر‌های شخصی و بالاخره عرضه اولین هارد دیسک تولید شرکت Seagate با عنوان ST-۵۰۶ که در میکروکامپیوترهای اولیه مورد استفاده قرار می‌گرفت، تمام وقایعی بودند که در سال ۱۹۷۹ اتفاق افتادند.

دهه ۸۰ اما انگار باید با تحول بزرگی شروع می‌شد. این تحول در واقع عرضه اولین هارد دیسک گیگابایتی توسط شرکت IBM بود که با وزن ۵۵۰ پوندی و اندازه‌ای برابر یک یخچال، با قیمت ۴۰هزار دلار به فروش می‌رسید.

پیوستن گروه Shugart به NCR برای گسترش صنعت تولید هارد دیسک و تشکیل شرکت SASI در سال ۱۹۸۱، معرفی اولین چیپ مجزا هارددیسک‌های Winchester توسط WesternDigital در سال ۱۹۸۲، عرضه اولین هارددیسک ۵/۳ اینچی با حافظه ۱۰مگابایت توسط شرکت Rodime در سال ۱۹۸۳، ساخت اولین کارت کنترل‌کننده هارددیسک‌های Winchester توسط WesternDigital و ارائه اولین استانداردهای این صنعت در سال ۱۹۸۴، عرضه اولین plus Hardcard به وسیله شرکت Quantum که در حقیقت هارددیسک اضافی بود بدون کارت کنترل‌کننده و دسترسی جداگانه در سال ۱۹۸۵، تولید اولین کارت‌های کنترل ESDI توسط WesternDigital در سال ۱۹۸۵ که باعث ایجاد ظرفیت و سرعت بیشتر هارددیسک‌های قابل استفاده در PC می‌شد، ارائه اولین هارددیسک‌های ۵/۲اینچی که با ظرفیت ۲۰مگابایت در سال ۱۹۸۸ برای نوت‌بوک‌ها قابل استفاده بود و تولید اولین هارددیسک با قاعده ۵/ ۳ اینچی و ارتفاع یک‌اینچی در سال ۱۹۸۸ توسط Connor از دیگر مراحل گسترش چرخه تولید هارددیسک در این دهه هستند.

دهه نود با تولید اولین هارددیسک۵/ ۳ اینچی توسط شرکت WesternDigital شروع شد تا شرکت رقیب (IBM) سال بعد از آن اقدام به تولید اولین هارددیسک ۵/ ۳ اینچی هشت بخشی (Platter) با ظرفیت یک گیگابایت کند.

عرضه اولین هارد دیسک ۵/۲ اینچی تولیدی شرکتSeagate در سال ۱۹۹۲، تولید هارد دیسک ۱/۲ گیگابایتی برای اولین بار در بازار در سال ۱۹۹۲، ذخیره یک میلیون بیت اطلاعات در هر اینچ مربع روی هر بخش توسط IBM در سال ۱۹۹۶ ، ورود اولین هارد دیسک GMR با ظرفیت ۸/۱۶ گیگابایتی و پنج بخش ۵/ ۳ اینچی تولید شده به وسیله IBM در سال ۱۹۹۷ و عرضه میکرودرایو IBM به عنوان کوچک‌ترین هارد دیسک بازار با ظرفیت ۳۴۰ مگابایت و یک بخش یک اینچی در سال ۱۹۹۸، اتفاقات دیگری بودند تا بازار هارد دیسک در دهه ۹۰ را متحول کنند.

سال ۲۰۰۰ هم آمد تا علاوه بر ورود قرن جدید مقدمه‌ای بر روزهای خوب بازار هارد دیسک باشد.

در این سال شرکت Maxtor با خرید شرکت رقیب یعنی Quantum به عنوان دومین تولیدکننده هارد دیسک دنیا بعد از Seagate توانست عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده هارد دیسک دنیا را به خودش اختصاص بدهد.

این در حالی بود که Seagate سعی داشت با تولید هارد دیسک‌های Rpmi۵۰۰۰ مدل Cheetah x۱۵ در سال ۲۰۰۰ و هارد دیسک Barracud Aatav در سال ۲۰۰۲ سهم خود را از این بازار به دست بیاورد.

تولید هارددیسک‌هایی با گنجایش ۱۰۰گیگا بایت در هر اینچ مربع توسط شرکت Seagate‌ در سال ۲۰۰۲، فروش بخش ذخیره اطلاعات IBM به Hitachi با هدف توسعه تکنولوژی‌های جدید در بازار هارددیسک در سال ۲۰۰۳، عرضه اولین هارددیسک ۸۵/۰ اینچی شرکت Toshiba با قابلیت ذخیره ۲گیگابایت اطلاعات در یک بخش (Platter) در سال ۲۰۰۴، تولید هارددیسک‌های ۸/۱ اینچی یک بخشی با حافظه ۴۰گیگا بایتی توسط Toshiba در سال ۲۰۰۵، عرضه اولین هارددیسک‌های ۵/۲ اینچی با ظرفیت ۱۶۰ گیگابایت به وسیله شرکت Seagate و برای استفاده در نوت‌بوک‌ها در سال ۲۰۰۶، افزایش ظرفیت هارددیسک‌های تولیدی شرکت Western Digital به ۱۵۰ گیگابایت در همین سال و تولید هارددیسک‌های یک اینچی با حافظه ۱۲ گیگا بایتی توسط Seagate و Cornice برای عرضه در فصل سوم سال ۲۰۰۶ اتفاقات دیگری بودند که صنعت تولید هارددیسک در سال‌های اخیر را متاثر کردند.

جدیدترین تجهیزات ذخیره اطلاعات شرکت «IBM» اما در ماه اوت گذشته با نام System Strong DS ۸۰۰ به بازار عرضه شد که می‌تواند ۳۲۰ ترابایت اطلاعات را در خود ذخیره کند.

(هر ترابایت برابر با هزار گیکابایت و هر گیگابایت برابر با هزار مگابایت است.)

به گفته «بری رادولف» قائم‌مقام بخش ذخیره اطلاعات در شرکت IBM به‌طور مثال این روزها برای ذخیره تنها یک تصویر با کیفیت از اثر هنری «مونالیزا» به گنجایش بیش از ۵مگابایت نیاز است که در هارددیسک اولیه IBM این گنجایش فراهم نبود، در حالی که هم‌اکنون می‌توان در تجهیزات ذخیره اطلاعات جدیدترین هارددیسک این شرکت تصاویر با کیفیت گرفته شده از تمامی آثار هنری موزه‌های «لوور»، «متروپولیتن» و «گوگنهایم» را به راحتی ذخیره کرد.

البته هارددیسک‌های مورد استفاده در رایانه‌های خانگی معمولا حداکثر تا ۴۰۰ گیگابایت گنجایش دارند و پیش‌بینی می‌شود در ۱۲ تا ۱۸ماه آینده گنجایش هارددیسک‌های مورد استفاده در رایانه‌های شخصی به یک ترابایت هم برسد.

شرکت IBM اما به عنوان مخترع اصلی «هارددیسک» این روزها برای ایجاد فن‌آوری‌های جدیدتر و کارآمدتر ذخیره اطلاعات چندین پروژه مختلف را در دست دارد.