تصمیمات مجلس برای بهبود مدیریت حوادث غیرمترقبه

دنیای اقتصاد: نمایندگان مجلس نهم در نخستین روز کاری خود در سال ۹۲ در صحن علنی، کمتر سراغی از بحث‌های داغ بودجه‌ای و انتخاباتی گرفتند و بیشتر به سراغ ساماندهی مشکلات ناشی از وقوع حوادث غیرمترقبه به ویژه سیل در سال گذشته رفتند. نمایندگان مجلس روز گذشته، تصمیماتی برای بهبود مدیریت حوادث غیرمترقبه و همچنین تسریع در بازسازی مناطق آسیب دیده بر اثر این حوادث، اتخاذ کردند. براین اساس، گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره وقوع سیل در استان‌های گلستان، مازندران و بوشهر قرائت شد و در نتیجه آن این کمیسیون پیشنهاد کرد: در بودجه سال ۹۲ اعتبارات حوادث غیرمترقبه از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور به ستاد مدیریت بحران کشور انتقال یابد. از سوی دیگر، کلیات طرح ۱۰ ماده‌ای تسریع در بازسازی مناطق آسیب‌دیده بر اثر حوادث غیرمترقبه، نیز تصویب شد و بخشی از جزئیات آن هم در جلسه علنی روز گذشته مجلس تصویب شد. تاکید مجلس بر تسریع در بازسازی مناطق آسیب‌دیده

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته با کلیات طرح تسریع در بازسازی مناطق آسیب‌دیده بر اثر حوادث غیرمترقبه موافقت کردند. کلیات این طرح که در اجرای ماده ۱۰۴ آیین‌نامه داخلی با اولویت در دستور قرار گرفته بود، با ۱۳۹ رای موافق، ۱۷ رای مخالف و ۲۵ رای ممتنع از ۲۴۲ نماینده حاضر در جلسه، به تصویب وکلای ملت رسید.

کلیات این طرح هیچ مخالفی نداشت به همین دلیل موافقان کلیات نیز در صحن علنی سخنرانی نکردند.

نمایندگان بعد از تصویب کلیات این طرح به سراغ ماده واحده طرح مذکور رفتند ، این ماده دارای ۱۰ بند بود و در جلسه علنی دیروز تنها ۵ بند آن مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس مصوبه مجلس، دولت مکلف ‌شد در موارد تخریب‌های گسترده ناشی از حوادث غیرمترقبه با استناد به اصل ۱۳۸ قانون اساسی، فورا ستاد راهبری بازسازی را مشابه مصوبه ۲۸ دی‌ماه ۱۳۸۲ هیات وزیران تشکیل دهد و اختیاراتی را به کمیسیون مرکب از وزیران مربوط واگذار کند.

همچنین مقرر شد: دولت و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط موظفند با استفاده از اعتبارات ماده ۱۲ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور مصوب ۳۱/۲/۸۷ و ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۸۰ (منابع پیش بینی شده در بند ج ماده ۲۱۶ و بند ش ماده ۲۲۴ قانون برنامه ۵ ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران) و سایر منابع مرتبط اقدامات زیر را انجام دهند.

ستاد راهبری بازسازی موضوع این بند مکلف است همانند مصوبات ستاد مذکور را در ارتباط با تامین زیرساخت‌های مورد نیاز مناطق آسیب‌دیده و جبران خسارت‌های وارده به اموال و احشام مردم و مجروحان و خانواده متوفیان حوادث مذکور و ایجاد امکانات لازم برای پیشگیری از هرگونه حوادث غیر مترقبه و بحران احتمالی حسب مورد تصویب و اعمال کند.

براساس مصوبه مجلس مقرر شد: به هر واحد صنفی تولیدی - خدماتی، فنی، کارگاه‌ها و کارخانه‌های آسیب دیده حداکثر مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال و هر واحد صنفی توزیعی - خدماتی حداکثر مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات با حداقل کارمزد و بیشترین زمان تنفس ممکن با معرفی سازمان صنعت و معدن و تجارت استان و تایید فرماندار مربوط پرداخت گردد.

گزارش کمیسیون عمران درباره سیل در سه استان

کمیسیون عمران مجلس نیز روز گذشته با ارائه گزارشی درباره وقوع سیل در استان‌های گلستان، مازندران و گیلان پیشنهاد کرد اعتبارات حوادث غیرمترقبه از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور به ستاد مدیریت بحران کشور انتقال یابد. گزارش کمیسیون عمران در مورد بررسی وقوع سیل در استان‌های گلستان، مازندران و بوشهر در اجرای بند ۷ ماده ۴۹ آیین‌نامه داخلی در مجلس قرائت شد.

ادامه در صفحه ۶