دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها نقش دولت در افزایش نرخ دلار به منظور تامین یارانه نقدی را رد کرد و گفت: افزایش قیمت دلار هیچ دخلی برای دولت ندارد؛ چون دولت همه دلارهای خود را به نرخ ۱۲۲۶ تومان عرضه می‌کند و برای دولت تفاوتی ندارد که قیمت دلار در بازار آزاد چقدر باشد. به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا فرزین در حاشیه مراسم امضای قرارداد دو میلیارد دلاری عاملیت صندوق توسعه ملی و بانک تجارت، در مورد اینکه گفته می‌شود دولت برای تامین بودجه یارانه نقدی قیمت دلار را افزایش داده، گفت: به هیچ وجه چنین چیزی صحت ندارد، چون اولا نهادهای نظارتی در مورد منابع هدفمندی یارانه‌ها فعال هستند و ثانیا دولت همه دلارهای خود را به نرخ ۱۲۲۶تومان عرضه می‌کند و بنابراین هیچ درآمدی از افزایش قیمت دلار نصیب دولت نمی‌شود.

فرزین در مورد تشکیل بورس ارز و افزایش قیمت دلار گفت: قرار نیست با تشکیل بورس ارز قیمت دلار افزایش یابد از طرفی نرخ مرجع ارز ۱۲۲۶تومان است؛ بنابراین افزایش نرخ دلار در بازار متعلق به دولت نیست.

فرزین در مورد نوسان بازار ارز هم گفت: در شرایطی که نوسان نرخ ارز فراوان است، عوامل انتظاری تاثیر زیادی بر بازار کالا می‌گذارد و بخش عمده‌ای از قیمت کالاها از محل نوسان نرخ ارز تاثیر می‌پذیرد.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی افزود: در حال حاضر نظام دو نرخی ارز در کشور وجود دارد، یک نرخ مرجع ۱۲۲۶ تومان که برای کالاهای اساسی اختصاص می‌یابد و دیگری نرخ بازار آزاد که در چهارراه استانبول تعیین می‌شود. وی افزود: شرایط کنونی کشور به‌گونه‌ای است که عوامل انتظاری شدیدا در تعیین قیمت بازار آزاد ارز دخیل است و قیمت کالاها در داخل را تعیین می‌کند.

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها یادآور شد، برخی از کالاها با ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی وارد می‌شود؛ اما واقعیت این است که همه کالاها در بازار آزاد به نرخ ارز آزاد محاسبه و فروش می‌رود به گونه‌ای که قیمت برخی از کالاها در بازار به صورت هفتگی افزایش می‌یابد. فرزین تاکید کرد: با تشکیل بورس ارز هرچقدر تقاضای ارز واقعی شود، یعنی تقاضا ناشی از یک معامله واقعی باشد قیمت متعادل می‌شود؛ اما در حال حاضر بخشی از تقاضای ارز برای سفته بازی است.

عضو شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: باید به سمت بازار مدیریت شده ارز حرکت شود و همان بازاری که به نام بورس ارز راه‌اندازی می‌شود با ضوابط مشخص سازمان بورس و بانک مرکزی تشکیل خواهد شد و تقاضای ارز در بازار شفاف می‌شود. فرزین تاکید کرد: قیمت ارز در بورس نباید تثبیت شده باشد، بلکه نوسان نرخ ارز باید مدیریت شود.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی افزود: در حال حاضر عامل انتظارات آنقدر قوی است که حتی با عرضه فراوان ارز توسط بانک مرکزی قیمت آن کنترل نمی‌شود. تجربه سال گذشته ارز نشان داد گرچه ارز فراوانی در بازار عرضه شد؛ ولی قیمت آن همچنان بالا می‌رفت و این به خاطر عوامل روانی در بازار است.

دلیل تعویق پرداخت یارانه‌ها چیست؟

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها همچنین گفت: یارانه نقدی مرحله نوزدهم به مبلغ ۴۵۵۰۰ تومان امروز قابل برداشت می‌شود.

وی در مورد اینکه چرا هر ماه پرداخت یارانه نقدی به شکلی به تاخیر می‌افتد، گفت: دولت بالاخره یارانه نقدی را می‌پردازد، اما مشکلات اجرایی در این زمینه وجود دارد. فرزین در مورد اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: طبق جلسه‌ای که ماه پیش با آقای لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، توضیحاتی ارائه شد؛ اکنون فهم مشترک بین مجلس و دولت در موضوع هدفمندی یارانه‌ها ایجاد شده و اختلاف نظری در این زمینه وجود ندارد. دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها افزود: باید شرایط مناسب برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها فراهم شود.

منابع صندوق توسعه؛ جایگزین منابع ارزی عادی

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی در مراسم انعقاد قرارداد عاملیت با بانک تجارت با اشاره به اینکه در شرایط فعلی کشور اولویت پرداخت تسهیلات به سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی است، گفت: با توجه به اینکه منابع صندوق توسعه ملی ارزی است و برای پرداخت تسهیلات نیاز به گشایش ال.سی وجود دارد ممکن است در شرایط فعلی این امر تا حدودی مشکل باشد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا فرزین در پاسخ به اینکه آیا صندوق توسعه ملی مجوز پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی برای سرمایه در گردش آنها را دارد، گفت: در این زمینه باید ببینیم که با توجه به شرایط کنونی کشور چه نوع تسهیلاتی می‌تواند موثرتر باشد.

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی اظهار کرد: ‌در سال تولید ملی هدف ما این است که منابع لازم را برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری تامین کنیم و در شرایطی که تامین منابع ارزی با مشکل روبه‌رو است منابع صندوق توسعه می‌تواند جایگزین مناسبی باشد.