مهمانپرست: سیاست همزمان فشار و گفت‌وگو بی‌نتیجه است

دنیای‌اقتصاد- بلند شدن صدای تهدید به تشدید تحریم‌ها از قبرس به سوی ایران، بی‌پاسخ نماند و سخنگوی وزارت خارجه گفت که سیاست همزمان فشار و گفت‌وگو بی‌نتیجه است و بهتر است که کشورهای غربی بیش از این به فکر استفاده از این ابزار منسوخ نباشند. اشاره رامین مهمانپرست به سیاست همزمان فشار و گفت‌وگو، مربوط به اتخاذ مواضع وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان در حاشیه نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در قبرس است که در آن به تشدید تحریم‌ها برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران تاکید شده است. هرچند که همزمان با این واکنش ایران، کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر اعلام کرده است که این اتحادیه در حال بررسی تحریم‌های بیشتر علیه ایران و البته سوریه است. اشتون که رهبری تیم مذاکره کننده ۱+۵ با ایران را نیز بر عهده دارد، خاطرنشان کرد که باید از کارآیی تحریم‌های پیشین هم اطمینان حاصل شود. او البته گفته است که با مذاکره کنندگان ارشد ایران در حال مذاکره است تا بتواند در خصوص پیشبرد مذاکرات به توافق برسد. توجه اشتون باید به تماس‌هایی با سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی باشد که قرار بود پس از برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران تداوم یافته و درباره چگونگی ادامه مذاکرات ایران و ۱+۵ به توافق برسند.

اما ظاهرا اتحادیه اروپا بنا دارد تا ضمن تلاش همزمان برای ادامه مذاکرات، بر دایره تحریم‌هایی که از تیرماه سال‌جاری اجرای آن را آغاز کرده، بیفزاید. بر همین اساس هم وزیران خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه در حاشیه برگزاری اجلاس وزیران خارجه اتحادیه اروپا در قبرس بر افزایش تحریم‌ها علیه ایران تاکید کرده و در توجیه این اقدام مدعی شدند که ایران اقدام جدی برای ادامه مذاکرات انجام نمی‌دهد و نسبت به تعهدات بین‌المللی بی توجه است. از همین رو هم وزیران این سه کشور اروپایی که اتفاقا از اعضای گروه ۱+۵ نیز به شمار می‌روند تاکید کردند که باید بر دامنه تحریم‌ها اضافه کرد. آنها به فحوای تحریم‌ها اشاره ای نکردند اما گفتند که بخش‌های انرژی و تجارت ایران باز هم بیشتر با تحریم‌ها مواجه خواهد شد. اتحادیه اروپا از تیر ماه سال جاری در زمینه تحریم صادرات نفت ایران و بانک مرکزی به ایالات متحده آمریکا پیوست.هرچند این تحریم مخالفانی هم داشته است از جمله روسیه. این کشور معتقد است که تهدید‌های یک جانبه ایالات متحده به بانکداری و منافع شرکت‌های روسی ضربه زده است.

مهمانپرست: سخنان هیگ نقض مقررات آژانس است

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه اما در واکنش به این اظهارات به ویژه سخنان ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس که گفته بود تحریم‌ها اثر خود را بر ایران نشان داده، ضمن تاکید بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران و با بیان اینکه این فعالیت‌ها تحت نظارت عالیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، این اظهارات اخیر را غیرمسوولانه خواند و آنها را رد کرد.

به گزارش ایسنا وی بیانیه اجلاس کشورهای عدم تعهد در تهران و حمایت این کشورها از فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را یادآور شد و اظهارات این مقام دولت انگلیس را نقض جدی مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و با هدف تحت‌الشعاع قراردادن برگزاری موفقیت‌آمیز اجلاس نم در تهران دانست. او رویکرد همزمان فشار و گفت‌وگو را بی‌نتیجه خواند و افزود: کشورهای غربی بیش از این به فکر استفاده از این ابزار منسوخ نباشند.

تاکید اشتون بر موضع ۳ وزیر

با این حال کاترین اشتون با سخنان خود در پایان نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا با سخنانش مواضع روزهای گذشته وزیران سه کشور اروپایی مزبور را تایید کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ای بی سی نیوز، کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده است که اتحادیه اروپا در حال بررسی اعمال تحریم‌های بیشتر علیه سوریه و ایران است. وی این اقدام را نه تنها بررسی راه‌های جدید برای تحریم‌های بیشتر، بلکه اطمینان یافتن از کارآیی تحریم‌های پیشین اعلام کرده است.

اشتون به این موضوع اشاره کرده است که تحریم سوریه با هدف پایان دادن به خشونت‌ها و جنگ داخلی در این کشور و تحریم ایران نیز با هدف جلوگیری از ادامه برنامه‌های هسته‌ای صورت پذیرفته است. اشتون در پایان نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در قبرس به خبرنگاران اعلام کرد: «ما به طور مستمر نحوه اجرای تحریم‌ها را زیر نظر داریم و تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا اطمینان پیدا کنیم ایران به تمام تعهداتش در خصوص برنامه هسته‌ای خود پایبند است. ایران باید این موضوع را به اثبات برساند که برنامه غنی‌سازی این کشور تنها دارای ابعاد صلح‌آمیز است. ما با مذاکره‌کنندگان ارشد هسته‌ای ایران در تماس دائم هستیم تا در خصوص پیشبرد مذاکرات با یکدیگر به توافق برسیم.»

اصرار آلمان بر تحریم‌ها

وزیر خارجه آلمان هم بار دیگر در جریان سفرش به اسرائیل مدعی شد که اگر ایران به میز مذاکره باز نگردد باید تحریم‌ها را افزایش داد.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه اسرائیلی «اورشلیم‌پست»، گیدو وستروله اعلام کرد که اگر ایران پای میز مذاکره برنگردد، لازم است که نه در سال‌آینده بلکه در هفته‌های آتی این کشور تحریم شود.

هند برای بانک ایرانی مجوز فعالیت صادر نکرد

در کنار این اظهارات و به‌رغم سفر هیات بلند پایه هندی در روزهای گذشته به ایران، منابع آگاه هندی اعلام کردند: وزارت دارایی این کشور با صدور مجوز فعالیت برای یک بانک ایرانی که با هدف تسهیل مبادلات دو کشور از سوی ایران پیشنهاد شده بود، مخالفت کرد.

به گزارش فارس به نقل از اکونومیک تایمز، وزارت دارایی هند از ارائه مجوز به بانک پارسیان ایران برای باز کردن شعبه‌ای در هند خودداری کرده است. براساس این گزارش، ایران خواستار باز کردن شعبه‌ای از بانک پارسیان در این کشور برای انجام مبادلات نفتی و تجاری ۲ کشور شده است.

به گفته یک منبع آگاه هندی، این مساله از سوی بانک مرکزی هند مورد بررسی قرار گرفت و براساس گزارش این بانک، وزیر دارایی این کشور تصمیم گرفت با تاسیس شعبه بانک پارسیان در هند موافقت نکند. منابع رسمی هند تاکنون این خبر را تایید نکرده‌اند. پیش از این، وزارت کشور هند درخواست بانک پارسیان و ۲ بانک ایرانی دیگر را به بهانه پولشویی در مبادلات بانکی رد کرده بود. هند ۵۵ درصد ارزش پول نفت وارداتی خود از ایران را به یورو و از طریق بانک هالک ترکیه و ۴۵ درصد باقی مانده را به روپیه و از طریق بانک «یوسی‌اُ» پرداخت می‌کند. این منابع روپیه‌ای برای پرداخت‌های صادراتی هند از جمله پروژه‌های صادراتی هند به ایران استفاده می‌شود.