طرح تعدیل تعطیلات

عکس: AFP در میانه تلاش‌های دولت برای افزایش تعطیلات آخر هفته مطرح شد

طرح مجلس برای «تعدیل» تعطیلات

دنیای اقتصاد- اختلاف نظر دولت و مجلس بر سر تعطیلی پنج‌شنبه‌ها بار دیگر در آستانه بازگشایی مدارس داغ شده است. یک طرف دولت است که همچنان بر مواضع گذشته‌اش مبنی بر تعطیلی پنج‌شنبه‌ها سرسختانه ایستاده و می‌خواهد مسیر «رسمی» کردن تعطیلی پنج‌شنبه را با تعطیلی مدارس در این روز آغاز کند.

آن سر ماجرا نیز مجلس است که چندی پیش خبر آمد که به دنبال تهیه طرح دوفوریتی برای لغو تعطیلی پنج‌شنبه مدارس است، موضوعی که به مذاق دولتمردان خوش نیامد و واکنش انتقادی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی را به دنبال داشت.

حالا اما علی لاریجانی رییس مجلس در تازه‌ترین اظهارنظر خود از بررسی طرح «تعدیل» تعطیلات رسمی در مجلس خبر داد. او که پارسال در واکنش به پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس برای ساماندهی تعطیلات رسمی کشور و کاهش تعطیلات رسمی از ۲۵ روز به ۱۶ روز گفته بود «تغییر تعطیلات رسمی کشور در دستور کار مجلس نیست»، اکنون از طرح مجلس برای تعدیل تعطیلات خبر می‌دهد. لاریجانی روز گذشته در حاشیه سفر به مازندران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره جزئیات این طرح سخنی نگفت و درست معلوم نیست منظور وی کدام طرح است؟ طرحی که ایده مرکز پژوهش‌ها مبنی بر کاهش تعطیلات رسمی و مذهبی را دنبال می‌کند یا طرحی که به دنبال لغو تعطیلی پنج‌شنبه مدارس است.

بحثی پر دامنه

نخستین‌بار، اوایل مردادماه سال ۹۰ بود که موضوع افزایش تعطیلات سراسری از سوی محمود احمدی‌نژاد مطرح شد. رییس‌جمهور با مطرح کردن این موضوع که ایران از نظر کمبود تعطیلات دومین کشور جهان است، از ساعات کار طولانی در هفته انتقاد کرد. احمدی‌نژاد همچنین خواستار تعطیلی سراسری روزهای پنج‌شنبه شد تا بر اساس آن اعضای خانواده فرصت بیشتری برای در کنار هم بودن داشته باشند و از نظر او «روز خانواده» شکل بگیرد.

اولین گام دولت برای تعطیلی رسمی پنج‌شنبه‌ها

تلاش‌های زیادی برای جامه عمل پوشاندن به این ایده رییس‌جمهور هم از سوی دولت و هم توسط نمایندگان مجلس انجام شد و ابتدا تعطیلات عید فطر افزایش پیدا کرد و پشت بند آن هم طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس از سوی وزارت آموزش و پرورش مطرح شد و در سال ۹۰ به صورت اختیاری در مدارس ابتدایی اجرا شد. پارسال نیز حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش با اعلام اینکه امکان تسری این طرح به سایر دوره‌های تحصیلی وجود دارد زمینه را مهیا ساخت تا آنکه در اردیبهشت ماه امسال به طور رسمی از تعطیلی مدارس در کلیه مقاطع تحصیلی خبر دهد.

وی در این باره این گونه توضیح داده بود: «تمام مدارس کشور در سال تحصیلی جدید روزهای پنج‌شنبه تعطیل خواهد شد و این موضوع قانونی است؛ شورای عالی آموزش و پرورش موضوع را تصویب و رییس‌جمهور آن را امضا و ابلاغ کرده است.» در این حال با گذشت سه ماه از اعلام این خبر و پس از آنکه رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مخالفت اعضای این کمیسیون با این طرح را اعلام کرد، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دفاع قاطعانه‌ای از تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس صورت داد.

آغاز مخالفت‌های مجلس با افزایش تعطیلات

نخستین مخالفت‌های رسمی با ایده افزایش تعطیلات از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس انجام شد. این مرکز سال گذشته پیشنهادهای خود برای ساماندهی تعطیلات رسمی کشور را در قالب طرحی قانونی منتشر و آن را به نمایندگان مجلس ارائه کرد؛ بازوی مطالعاتی قوه مقننه در این طرح پیشنهاد کرده بود شمار تعطیلات سراسری کشور از ۲۵ روز کنونی به ۱۶ روز کاهش یابد و شماری از مناسبت‌های مذهبی، تنها در برخی استان‌ها تعطیل باشد. این مرکز در عین حال خواهان رسمیت یافتن تعطیلاتی شد که در قالب «روزهای بین‌التعطیلی» مطرح می‌شوند. این پیشنهاد اما با موضع مخالف دولت مواجه شد و دو روز بعد علی لاریجانی رییس مجلس نیز در واکنش به این طرح مرکز پژوهش‌ها گفت که تغییر تعطیلات رسمی کشور در دستور کار مجلس نیست.

طرح مجلس برای لغو تعطیلی پنج‌شنبه مدارس

بهارستان نشینان اما در چند ماه گذشته پس از آنکه از عزم راسخ دولت برای عملی کردن ایده‌هایش درباره تعطیلات با خبر شدند، دست به کار شدند و طرح دو فوریتی‌ای برای لغو تعطیلات پنج‌شنبه مدارس تهیه کردند. این واکنش مجلس زمانی رخ‌ داد که دولت اعلام کرد که در سال تحصیلی ۹۲-۹۱ مدارس همه مقاطع تحصیلی در روزهای پنج‌شنبه تعطیل خواهند بود.

محمد مهدی زاهدی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت که اعضای کمیسیون متبوعش با تعطیلی پنج شنبه‌های مدارس مخالفند و بر این اساس طرحی دوفوریتی در این باره تهیه کردند که به زودی در صحن مجلس بررسی می‌شود.

واکنش انتقادی دولت به طرح مجلس

محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اما ضمن اعلام مخالفت با طرح مجلس درباره لغو تعطیلی مدارس در روزهای پنج‌شنبه تاکید کرد: معلم به‌عنوان ستون اصلی آموزش و پرورش باید بتواند در روز پنج‌شنبه در کنار خانواده،‌ خود را بازسازی کند و به‌عنوان یک پ‍ژوهشگر باید فعالیت‌های پژوهشی خود را در روز پنج‌شنبه افزایش دهد.

وی با انتقاد از این تلاش تازه مجلسی‌ها، تاکید کرد: از گزارش نهادهای نظارتی که به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد،‌ این نتیجه حاصل شده است که در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و انتظامی، این طرح (کاهش ساعات آموزشی در مدارس) دارای دستاوردهای مثبتی است. شورای‌عالی انقلاب فرهنگی پیش‌تر هم در سند رسمی بررسی وضعیت تعطیلات کشور تاکید کرده بود که «ایران از نظر کم بودن تعطیلات، رتبه دوم را در جهان دارد» تا همسویی خود با ایده محمود احمدی‌نژاد مبنی بر ضرورت افزایش تعطیلات پایان هفته را نشان دهد.

نظر کارشناسان درباره تعطیلی

در میانه کشمکش میان مخالفان و موافقان تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، گروه دیگری از نمایندگان مجلس نیز بودند که با استدلال اینکه «تعطیل کردن پنج‌شنبه‌ها ۴ روز ارتباط ایران را با جهان قطع می‌کند» پیشنهاد دادند که به جای پنج‌شنبه، شنبه‌ها تعطیل شوند. این پیشنهاد موافقانی در خارج از مجلس نیز داشت؛ چنانکه صادق زیباکلام در این باره گفته بود که موافق تعطیلی شنبه‌ها است.

برخی از کارشناسان و صاحبنظران هم چندی پیش در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» نشان دادند که علاوه بر بدنه دولت، طرفداران افزایش تعطیلات آخر هفته در بین کارشناسان نیز یافت می‌شوند. از جمله مهدی کرباسیان، استاد دانشگاه در این خصوص تاکید کرد: «با این طرح موافقم چون کارآیی را بالا می‌برد. این طرح را از نظر روحی و روانی برای مردم مفید می‌دانم.»

از سوی دیگر علی رضاییان، رییس سازمان ملی بهره‌وری ضمن موافقت با افزایش تعطیلات آخر هفته این گونه ابراز نظر کرده بود: «بررسی و مطالعاتی که درباره تعطیلی شنبه و یکشنبه در سایر کشورها صورت گرفته نشان‌دهنده این است که این تعطیلات در میزان کارآیی تاثیر مثبت داشته است. یکی از تجربه‌های من در این زمینه سر کلاس درس است. به این صورت که بعد از یک ساعت درس دادن هم من و هم دانشجویان آن توان وصلابتی را که در ابتدای کار داریم، از دست می‌دهیم. برای خیلی از کارکنان ادارات نیز همین گونه است...»

باهمه این موافقت‌ها و مخالفت‌ها باید منتظر بود و دید نتیجه طرح مجلس چه می‌شود و سرانجام ایده دولت به کجا می‌انجامد.

عکس: جام‌جم آنلاین