واکنش ایران به تعطیلی سفارت کانادا

سخنگوی وزارت خارجه: رفتارهای خصمانه دولت نژادپرست کانادا دنباله‌روی از سیاست‌های صهیونیستی و انگلیسی است

دنیای اقتصاد- مقامات عالی رتبه ایرانی برخی به زبان اشاره و تلویح و برخی هم با صراحت از رد پای انگلیسی در جریان تعطیلی یک جانبه سفارت کانادا در تهران سخن می‌گویند. وزارت خارجه کانادا روز جمعه، طی بیانیه ای از تعطیلی سفارتش در تهران و خروج دیپلمات‌های این کشور خبر داد و سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم گفت که حتما واکنش مناسبی به این اقدام خواهیم داشت و طی بیانیه‌ای در اولین فرصت دیدگاه‌های خود را اعلام می‌کنیم. رامین مهمانپرست توضیح بیشتری درباره نوع اقدام ایران در این باره نداد، اما تاکید کرد که این اقدام دولت کانادا به دلیل موفقیت اجلاس نم در تهران و پیروی دولت اتاوا از سیاست‌های انگلیس و اسرائیل است. در همین راستا تعدادی از نمایندگان از جمله اعضای کمیسیون امنیت ملی و البته سخنگوی هیات‌رییسه معتقدند که به دلیل نوع حکومت کانادا که پادشاه آن ملکه بریتانیا محسوب می‌شود، این کشور هم در سیاست‌های خود انگلیسی رفتار می‌کند و تابع سیاست‌های این کشور است. علاءالدین بروجردی اما به طور شفاف به این موضوع اشاره کرده و گفته است که در پی قطع روابط ایران و انگلیس این کشور در تلاش است تا کاهش یا قطع روابط دیپلماتیک با ایران را به کشورهای دیگر نیز تعمیم دهد.

پاییز سال گذشته بود که برخی از گروه‌های معترض به سیاست‌های بریتانیا، مقابل سفارتخانه این کشور در تهران، دست به اعتراض زدند و ضمن ورود به داخل سفارت تعطیلی آن را خواستار شدند. در پی آن ماجرا سفارت انگلیس در تهران تعطیل شد؛ سپس سفارتخانه ایران در لندن هم تعطیل شد و دیپلمات‌های کشورمان به تهران بازگشتند و اکنون دو طرف روابطشان را از طریق دفتر حافظ منافع پیگیری می‌کنند.

این بار اما وزارت خارجه کانادا به صورت یک جانبه طی بیانیه ای از تعطیلی سفارت این کشور و خروج دیپلمات هایش از تهران خبر داده ودر توضیح اقداماتش هم به سیاست‌های ایران در قبال سوریه و اسرائیل و آنچه آن را نقض حقوق بشر خوانده اشاره کرده است. هرچند مهمانپرست می‌گوید که دولت کانادا در گذشته هم سیاست‌های خصمانه‌ای را در قبال ایران اتخاذ کرده بود اما این اقدام مانع حرکت ملت بزرگ ایران نخواهد شد.

رامین مهمانپرست در واکنش به این اقدام به ایسنا گفت: دولت فعلی کانادا به رهبری استفان هارپر با سیاست‌های افراطی در حوزه سیاست خارجی شناخته می‌شود .اقدامات متعدد و خصمانه این دولت علیه ملت ایران و جامعه ایرانی مقیم کانادا مانند بستن بخش روادید سفارت کانادا در تهران، مسدود نمودن حساب‌های ایرانیان مقیم این کشور و منع انتقال پول برای دانشجویان ایرانی در کانادا از جمله این سیاست‌ها بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: رفتارهای خصمانه دولت نژادپرست فعلی در کانادا در حقیقت دنباله‌روی از سیاست‌های دیکته شده صهیونیستی و انگلیسی است .وی همچنین گفت: تعطیلی سفارت کانادا در تهران از سوی این دولت در ادامه سیاست‌های ضدایرانی هارپر و واکنش شتاب‌زده نسبت به شکست آشکار آن دولت در قبال برگزاری موفق اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران ارزیابی می‌شود.

بروجردی: انگلیس به دنبال تعمیم قطع روابط با ایران است

همچنین رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اقدام کانادا برای تعطیلی سفارت خود در ایران و تعیین ضرب‌الاجل برای خروج کارکنان سفارت ایران از کانادا را حرکتی انفعالی در برابر موفقیت ایران در برگزاری شانزدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران دانست. علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با «ایسنا»، اظهار کرد: با توجه به اینکه رییس کشور کانادا به عنوان فرمانداری کل از سوی ملکه انگلیس منصوب می‌شود، قطع روابط دیپلماتیک این کشور با ایران در راستای سیاست‌های شیطنت آمیز انگلیس علیه ایران ارزیابی می‌شود.

وی با اشاره به مصوبه سال گذشته مجلس شورای اسلامی مبنی بر کاهش روابط با انگلستان افزود: بعد از این تصمیم انقلابی مجلس، انگلستان در تلاش است کاهش یا قطع روابط دیپلماتیک با ایران را به کشورهای دیگر نیز تعمیم دهد.

حسین سبحانی‌نیا، دیگرعضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم یادآور شد: اقدام دولت کانادا ممکن است در شکل‌های مختلف توسط کشورهای دیگر نیز انجام شود، کانادا نیز به دلیل وابستگی به غرب و اینکه فرماندار کل این کشور دست‌نشانده ملکه انگلیس است از سیاست‌های انگلستان متاثر است.

این عضو هیات رییسه مجلس با اشاره به اینکه روابط با کانادا پیش از این نیز محدود شده بود، خاطرنشان کرد: کانادا از جمله کشورهایی است که ما وابستگی چندانی به آن نداریم، با این حال وزارت خارجه باید قطع رابطه دیپلماتیک و اخراج دیپلمات‌های کانادایی را در دستور کار قرار دهد یا حتی راهکارهای دیگری را در قبال سیاست‌های این کشور به صورت آگاهانه اتخاذ کند.

استقبال اسرائیل از اقدام کانادا

در سوی دیگر اما نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، اقدام کانادا برای تعطیل کردن سفارتش در تهران را اقدام شجاعانه‌ای دانست که پس از میزبانی ایران در اجلاس جنبش غیرمتعهدها باید انجام می‌شد. به گزارش فارس به نقل از روزنامه اسرائیلی هاآرتص، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم تصمیم کانادا برای بستن سفارتش در تهران را اقدامی شجاعانه خواند و آن را به نخست‌وزیر کانادا تبریک گفت.

نتانیاهو مدعی شد: این اقدامی شجاعانه است که پس از یک هفته نمایش یهودستیزی و نفرت‌پراکنی در تهران پیام روشنی به ایران و کل جهان داد. وی افزود: دولت کانادا اقدامی اخلاقی انجام داد.نخست وزیر رژیم صهیونیستی از بقیه کشورهای جامعه جهانی هم خواست از کانادا الگوبرداری کنند.

وضعیت دانشجویان و احتمال توقف اعزام‌ها

یک سوی ماجرا اما موضوع تعیین تکلیف دانشجویان ایرانی در کانادا است. چه سفارت ایران از روز گذشته طبق ضرب‌الاجل دولت کانادا به حالت تعطیل درآمده و قادر به ارائه خدمات کنسولی به این کشور نخواهد بود. به گزارش تابناک، «سی.‌بی.‌سی نیوز»، خبرگزاری رسمی کانادا، تصمیم دولت این کشور را دارای پیامدهای جدی برای ایرانیان مقیم کانادا دانسته است.در همین حال، معاون بورس وزارت علوم ایران هم ضمن تشریح آخرین وضعیت اعزام دانشجویان به این کشور، از احتمال توقف اعزام متقاضیان تحصیل در این کشور خبر داد.

حسن مسلمی نائینی در گفت‌وگو با «مهر» ضمن اشاره به اینکه با تعطیلی سفارت کانادا در ایران، وزارت امور خارجه برای امور دانشجویان ایرانی در این کشور تصمیم گیری می‌کند، درباره آخرین وضعیت اعزام دانشجویان به کانادا اظهار کرد: مراحل اعزام دانشجویان به کانادا صورت می‌گیرد تا تصمیم‌گیری‌های جدید در این زمینه اعلام شود. وی ادامه داد: شاید همان تصمیمی که برای اعزام دانشجویان به انگلیس بعد از تعطیلی سفارت ایران در این کشور گرفته شد برای اعزام دانشجویان ایرانی به کانادا هم گرفته می‌شود. به گفته معاون بورس وزارت علوم، ممکن است اعزام دانشجو به کانادا متوقف شود.

مسلمی نائینی درباره دانشجویان دکترای تخصصی که از سوی وزارت علوم برای اعزام به کانادا بورسیه شده اند، اظهار کرد: دانشجویانی که هم اکنون در مرحله اعزام قرار دارند با مشکلی مواجه نمی‌شوند اما برای متقاضیان جدید تحصیل در کانادا حتما تصمیم‌گیری خواهد شد.

علاوه بر تعیین تکلیف دانشجویان که ظاهرا به عهده وزارت خارجه سپرده شده، برخی از نمایندگان مثل مصری سخنگوی هیات‌رییسه مجلس خواستار اقدام انقلابی وزارت خارجه در این باره شدند و گفتند که وزارت خارجه باید تو دهنی محکمی به این کشور بزند و با بقیه کشورها هم رایزنی کنیم تا اقدامات مشابهی درباره کانادا داشته باشند.

اعضای کمیسیون امنیت ملی البته قرار است که تعطیلی سفارت کانادا را در جلسه کمیسیون بررسی کرده و فراکسیون رهروان ولایت (فراکسیون متبوع علی لاریجانی رییس مجلس) هم قرار است درباره این موضوع در جلسه‌ای به بحث بنشینند.

باید منتظر اقدام وزارت خارجه در قبال تصمیم دولت کانادا بود.

واکنش انتقادی رسانه‌های کانادایی

اقدام تازه کانادا در رسانه‌های این کشور بازتابی منفی داشته است. به گزارش سایت خبری «تابناک»، در نخستین واکنش انتقادی، روزنامه «تورنتو استار» اقدام به انتشار اظهارات سفیر سابق کانادا در ایران کرد و به نقل از وی نوشت: پایان دادن روابط با ایران، می‌تواند یک گام اشتباه استراتژیک باشد که نقش کانادا را به عنوان یک بازیگر جهانی در موضوع حل و فصل مساله هسته‌ای ایران از میان می‌برد. وی همچنین در این باره گفته است: این یک گام مهلک است که نمی‌توان به آسانی از آن بازگشت... من بنا به تجربه خود، می‌دانم که [پس از قطع روابط با ایران] آگاهی یافتن از اینکه در این کشور چه می‌گذرد، بسیار بسیار دشوار است.وی در همین باره، با اشاره به موضوع هسته‌ای ایران، یکی از دلایل اشتباه بودن تصمیم کانادا را این دانسته که «هم‌اکنون جامعه جهانی به اطلاعات بیشتری درباره ایران نیاز دارد، نه کمتر.»

تاثیر بر روابط روسیه و کانادا

اما از سوی دیگر، روزنامه «ونکوور سان» نیز با انتقاد از تصمیم دولت کانادا، هشدار داده که این کار می‌تواند روابط این کشور با روسیه را «پیچیده» کند. این روزنامه با اشاره به روابط نزدیک روسیه با ایران و همچنین سوریه، نوشته اقدام دولت کانادا می‌تواند از این لحاظ پیامدهایی برای این کشور به همراه داشته باشد.ونکوور سان همچنین با اشاره به اینکه قرار است، «استفن هارپر»، نخست وزیر کانادا و «ولادیمیر پوتین»، رییس‌جمهور روسیه، در حاشیه اجلاس کشورهای ساحلی اقیانوس آرام با یکدیگر به طور خصوصی دیدار کنند، نوشته، ممکن است هارپر با پذیرایی سردی از سوی میزبان خود روبه‌رو شود.