پیش‌بینی ناطق نوری از انتخابات آینده

به اعتقاد ناطق نوری، مجلس هشتم یک اکثریت ضعیف و اقلیت قوی خواهد داشت. اگر اصولگرایان متحد و متفق باشند اکثریت ضعیف را خواهند داشت وگرنه اصلاح‌طلبان اکثریت ضعیف را خواهند داشت. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت نهم به شما برای استفاده از تجربیات و نظرات شما مراجعه کرده است، می‌گوید: دررابطه با دولت محترم به عنوان دولت و رییس دولت، نه. دیدگاه

پیش‌بینی ناطق نوری از ترکیب مجلس هشتم:

اکثریتی شکننده در مقابل اقلیتی قدرتمند

علی‌اکبر ناطق نوری که پیش از انقلاب از چهره‌های شناخته شده مبارزات بوده، پس از پیروزی انقلاب به عنوان یکی از سیاستمداران شاخص نظام مسوولیت‌هایی مهمی از قبیل وزارت کشور، نمایندگی مجلس و ریاست قوه مقننه را بر عهده داشته است. او که زمانی در اوج فعالیت سیاسی خود، در انتخابات ریاست‌جمهوری دور هفتم با سیدمحمدخاتمی رقابت کرد، اکنون تقریبا فعالیت سیاسی به معنی ورود به رقابت‌ها را کنار گذاشته است و تنها عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس بازرسی ویژه دفتر مقام معظم رهبری است.

ناطق نوری البته پس از شکست در رقابت با خاتمی، چند سالی به فعالیت سیاسی ادامه داد و به‌واقع تاثیرگذار بود و نقش تعیین‌کننده‌ای داشت. خود او می‌گوید:« در یک مقطعی بعد از دوم خرداد من دیدم که نیروهای ما خیلی روحیه‌هایشان را از دست داده‌اند و مثل یک لشکری بودند که در بیابان رها شده‌اند و فرماندهانشان همه یا رفته‌اند و یا کشته و مجروح افتاده‌اند.

به فکر آن افتادم که یک اقدامی بکنیم که حاصل آن شورای هماهنگی شد. یک روزی بعضی از آقایان را جمع کردم و گفتم که شماها را به عنوان شخصیت‌های حقوقی دعوت نکردم، بلکه به عنوان شخصیت حقیقی‌تان دعوت کردم که پشتوانه حقوقی هم دارید. گفتم شما بیایید هماهنگ حرکت کنیم و اصلا اسم شورای هماهنگی هم از همانجا درآمد. بزرگان اصولگرا از این مساله استقبال کردند و بعد اسم آن هم شد شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی».

این ابتکار ناطق نوری موثر واقع شد و اصولگرایان توانستند پس از سال‌ها دوری از قدرت و شکست در سه انتخابات پیاپی، اکثریت را در شوراها به دست آورند.

خود او ماجرا را اینگونه شرح می‌دهد: «وقتی ما دیدیم قصه انتخابات دوم شوراها دارد اوج می‌گیرد و هر کسی از اصولگرایان دارد حرفی می‌زند و گروه‌های رقیب هم از آن سوءاستفاده می‌کنند و نیروهای ما هم که روحیه ندارند و همه قلع و قمع شده‌اند و به قولی در کما هستند، آغاز فعالیت شورای هماهنگی یک امیدی برای نیروها ایجاد کرد. خوشبختانه از آنجا که زمینه بود اگر چه نیروها مایوس و متفرق بودند، اما به سرعت جمع شدند، روحیه گرفتند و دفاتر شورای هماهنگی در استان‌ها تشکیل شد و بعد هم انتخابات شوراهای دوم انجام شد. شرایط رقیب هم شرایط خاصی بود و شورای شهر اول تهران خوب کار نکرده بود و آن دعواها و تفرق بین آنها بود و عملکرد شوراهای همسو با رقیب ما در استان‌ها هم مساله‌دار شده بود و بالاخره کار ما مورد توجه قرار گرفت و در انتخابات شوراها ما موفق شدیم و به قول معروف آن گام اول با موفقیت برداشته شد. دوستان تشویق شدند و خوب ادامه دادند گام دوم برداشته شد و در انتخابات مجلس هفتم نیز ما توفیق یافتیم و ما با یک اکثریت خوبی برنده انتخابات شدیم».

شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی تا انتخابات نهم ریاست‌جمهوری به فعالیت خود ادامه داد. در این انتخابات اما گروه‌ها و کاندیداهای اصولگرا از تصمیم شورا که حمایت از علی لاریجانی و انصراف دیگر کاندیداها بود تبعیت نکردند. ناطق نوری در مصاحبه مفصل خود با خبرگزاری فارس درباره این مقطع زمانی می‌گوید: «در گام سوم مقداری گام‌ها لرزید. شاید یک خورده عجب ما را گرفت. شاید عوامل دیگری مثل نفس دخیل بود که بالاخره گام سوم ما لغزید. علل و عواملی دست به دست هم داد و شاید ما همه بدون استثنا در شکل پیش آمده تقصیر داشتیم. شاید حتی باید تاکتیک را عوض می‌کردیم».

«لغزش در گام سوم» عملا موجب انحلال شورا شد، اتفاقی که اصولگرایان را در انتخابات شوراهای سوم با خلا جدی روبه‌رو کرد که به تبع آن دچار چنددستگی شدند و هنوز نمی‌توان با اطمینان گفت که اصولگرایان بتوانند با اتحاد و تفوق بر این چنددستگی به استقبال انتخابات مجلس هشتم بروند.

پس از انحلال شورا بود که ناطق نوری از فعالیت‌های سیاسی کناره گرفت. برخی علت را ناشی از ناخرسندی او از اصولگرایان می‌دانند، گو اینکه خود او میدان دادن به جوانان را به عنوان دلیل اصلی مطرح می‌کند.

ناطق نوری، در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود که پیران عرصه سیاست باید از فضای سیاست خداحافظی کرده و به اتاق فکر بروند و به تعبیری به جای بازیگر بودن باید مربی باشند و هدایت تشکل‌های سیاسی را بر عهده بگیرند.

خبرنگار خبرگزاری فارس از ناطق نوری پرسید: آیا مورد مشخصی هست که دولت نهم به شما مراجعه کرده و بخواهند از تجربیات و نظرات شما در موارد مختلف استفاده کنند؟

او در پاسخ گفت: در رابطه با دولت محترم به عنوان دولت و رییس دولت نه. اما بعضی آقایان وزرا و معاونین به اعتبار آشنایی که ما با هم داشته و داریم از این حیث آمده و می‌آیند و من نظراتم را به ایشان می‌گویم. از من بعضا سوال هم می‌کنند. معاون رییس‌جمهور، وزرا و دیگران هم آمده‌اند.

ناطق نوری اخیرا در دیدار با فراکسیون اقلیت مجلس به عزل و نصب‌های گسترده پس از تغییر دولت‌ها به شدت اعتراض کرده و گفته بود: «شایسته‌سالاری معنای اصلی خود را از دست داده و الان به گونه‌ای شده است که با مینی‌بوس نیروهای یک نهاد را اخراج کرده و با اتوبوس نیروهای جدید را می‌آورند و مستقر می‌کنند و کمتر به مشورت و مشاوره با نیروهای سیاسی اهمیت می‌دهند».

خبرنگار فارس در همین رابطه از او پرسید: جناح دوم خرداد هشت سال روی کار بود و نیروهای همسو با خود را روی کار آورده بود. حالا اگر به جای آقای احمدی‌نژاد شما رییس‌جمهوری شده بودید و با یک مجموعه از نیروهایی مواجه بودید که از بالا تا پایین عضو یک جناح خاص بودند و بعضا در مشی و اعتقاد در تضاد با نظام بودند، ضمن اینکه آن دیدگاه و رویه آرمانی شما خیلی خوب است، اما اگر شما در این فضا رییس‌جمهور شده بودید چه می‌کردید؟ از طرف دیگر دوستان شما و کسانی که به شما کمک کرده‌اند تا رییس‌جمهوری شوید هم هستند، با آنها چه خواهید کرد؟

ناطق نوری در پاسخ گفت:« ببینید درست است که همه نیروهای دولت قبلی براساس شایسته‌سالاری سر کار نیامده بودند، اما معنی این گفته این نیست که بین آنها نیروی شایسته هم وجود نداشت. بنابراین نگاه من این است که از نیروی شایسته در هر کجا باشد باید استفاده کرد. هنر مدیریت همین است، مدیریت این نیست که افراد را دسته دسته بیرون بریزید و بعد نیروهای خودتان را وارد کنید. این که درست نیست. با این وضعیت هیچ وقت نظام ثبات پیدا نمی‌کند. شایسته‌ها را آدم باید به کار بگیرد ولو اینکه تفکری متفاوت با او هم داشته باشند».

در این مصاحبه مفصل از پیش‌بینی ناطق نوری درباره ترکیب مجلس آینده پرسیده شد که او در پاسخ گفت: مجلس هشتم یک اکثریت ضعیف و اقلیت قوی خواهد داشت. اگر اصولگرایان متحد و متفق باشند اکثریت ضعیف را خواهند داشت و اگر نه اصلاح‌طلبان اکثریت ضعیف را خواهند داشت».