مینا صباغی - امروزه خودرو‌های وارداتی و لوکس در نمایشگاه‌های سطح شهر به وفور مشاهده می‌شوند، اما قیمتی که برای این خودرو‌ها مشخص شده تا‌حدودی غیرواقعی و کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد.

البته قشر اندکی از مردم جامعه از این نوع خودرو‌های کلاس بالا بهره‌مند می‌شوند، اما سود و بهره‌ای که واردکنندگان این نوع خودرو‌ها از فروش آنها عایدشان می‌شود در حدی است که حتی از فروش چند ماشین تولید داخل نیز حاصل نمی‌شود.
«جلال ریخته‌گر قدیمی»، رییس اتحادیه نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو در در این زمینه مدعی است، سود‌های کلانی که در بازار فروش خودرو‌های وارداتی حاصل می‌شود گاه تا چند ده میلیون تومان می‌رسد. قیمت‌ فروش خودرو در مقایسه با نرخ تعیین شده انواع خودرو وارداتی از سوی اتحادیه دارندگان نمایشگاه خودرو بسیار متفاوت است. زیرا به گفته قدیمی، نرخی که اتحادیه برای این‌گونه خودرو‌ها در نظر می‌گیرد قیمت اصلی و پایه این خودروها در کشور سازنده آن است که با احتساب هزینه گمرک تعیین می‌شود. به عبارتی اتحادیه سعی می‌کند نرخ حاشیه و کف بازار را اعلام کند که گاه این اختلاف در مقایسه با قیمت خودرو‌های وارداتی عرضه شده از سوی نمایشگاه‌ها به اندازه‌ای است که موجب اعتراض دو طرف (اتحادیه و نمایشگاه‌های خودرو) می‌شود و بعضی از فروشندگان می‌گویند نرخ‌های پیشنهادی اتحادیه ایده‌آلی و از قیمت واقعی و اصلی بازار دور است.اما «ریخته‌گر قدیمی»، نظر دیگری دارد و قیمت نمایشگاه‌ها را غیرواقعی اعلام می‌کند و قیمت تعیین‌شده اتحادیه را روشی برای جلوگیری از رانت‌خواری و سودجویی می‌داند. وی می‌گوید: اگر می‌بینیم که قیمت بعضی از مدل‌های خودرو‌های وارداتی مانند بنز در نمایشگاه‌ها با قیمت پیشنهادی اتحادیه اختلاف زیادی دارد، به این دلیل است که تعدادی از سودجویان به فروش ماشین‌های 2005 و 2006 با نام 2007 اقدام می‌کنند.به گفته وی، در‌حال‌حاضر خودرو‌های وارداتی 2005 اجازه ورود به کشور را ندارند و خودرو‌های ساخت 2006 نیز تا ماه چهارم میلادی اجازه ورود به ایران را دارند.رییس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان اتومبیل شهر تهران در ادامه می‌گوید: بیشتر این سودجویی‌ها در مورد فروش ماشین‌های وارداتی صورت می‌گیرد و ماشین‌های داخلی در این زمینه مستثنی هستند و سود آنچنانی نصیب فروشندگان می‌کنند. چرا که بیشتر ماشین‌های داخلی به استثنای 4 یا 5مدل خودرو زیر 20میلیون تومان قیمت دارند که سودجویی زیادی در آنها صورت نمی‌گیرد.
اما در زمینه غیرعادی بودن قیمت انواع خودروهای خارجی در نمایشگاه‌های سطح شهر مسوولان نمایشگاه‌ها نظری متفاوت دارند.
«خواجه» یکی از نمایشگاه‌داران در این زمینه می‌گوید: «قیمتی که اتحادیه برای خودروهای وارداتی تعیین می‌کند به دور از قیمت واقعی بازار است. چرا که قیمت تعیین‌ شده ما بر اساس آپشن‌های به کار گرفته در نوع خودروهای وارداتی است که این مساله بیشترین تاثیر را در قیمت فروش این نوع خودروها دارد. ضمن اینکه مواردی چون کم یا زیاد شدن یک مدل خودرو در بازار نیز در قیمت فروش تاثیر خواهد داشت.»به طور مثال وجود آپشن‌هایی چون سقف برقی، تودوزی چرم، ABF (سیستم جلوگیری از سر خوردن خودرور) رینگ و لاستیک و اسپورت، سیستم صوتی، صندلی برقی و ایربک هر کدام مبلغی معادل 500هزار تا 3میلیون تومان به قیمت پایه خودرو می‌افزایند که البته تعداد هر یک از این آپشن‌ها در مدل‌های مختلف خودرو نیز متفاوت است.به طور مثال برای ماشین‌ بنز 200C مدل 2007 که اتحادیه قیمت 55میلیون تومان را تعیین کرده، نمایشگاه‌ها قیمتی معادل 62 تا 67میلیون تومان در نظر گرفته‌اند. همچنین در مورد ب.ام.و مدل 320مدل 2007 اتحادیه مبلغ 55میلیون تومان را برای آن در نظر گرفته و نمایشگاه‌ها مبلغی حدود 80میلیون تومان. این اختلاف قیمت‌ها به نوع آپشن به کار گرفته شده بستگی دارد. وی معتقد است نمایندگی‌های فروش خودروهای وارداتی قیمت‌های خود را بالاتر از نمایشگاه‌ها اعلام می‌کنند.چرا که بیشتر خودروهایی که در نمایشگاه‌ها به فروش می‌رسند از سوی بعضی واردکنندگان عرضه می‌شوند که قصد دارند هر چه زودتر خودروها را به فروش برسانند و زودتر به پول دست یابند از همین رو قیمت خودروهای وارداتی نمایشگاه‌ها در مقابل نمایندگی‌های فروش پایین‌تر است.
جدول زیر نشان دهنده اختلاف قیمت خودرو وارداتی بین نمایشگاه‌های سطح شهر و اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل شهر تهران است

قیمت خودروها در نمایشگاهای سطح شهر


قیمت‌های اعلام شده از طرف اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان اتومبیل شهر تهران