سیاست‌های دولت برای افزایش جمعیت

دنیای اقتصاد- برداشتن سقف سه فرزندی، جایگزینی نظام سلامت خانواده به جای تنظیم خانواده، طرح بازاریابی اجتماعی مادری و لزوم بازنگری در کتب درسی و دانشگاهی چهار برنامه ویژه دولت و وزارت بهداشت در راستای سیاست‌های افزایش جمعیت است. البته به گفته معاون وزارت بهداشت این وزارتخانه چند سالی است که برنامه‌های کنترل جمعیت را در دستور کار خود ندارد و از این پس هم قرار است تا برنامه سلامت خانواده را جایگزین تنظیم خانواده کند و در آموزش‌های قبل از ازدواج، زوج‌ها را به افزایش جمعیت تشویق کند. چه به اعتقاد دکتر مصداقی‌نیا، فرهنگ ایرانیان با ۵ یا ۶ بچه سازگارتر است و فرزند کم متاثر از فرهنگ غیر بومی بوده است.

توجه بیش از پیش به سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت در روزهای اخیر پس از سخنان مقام معظم رهبری صورت گرفته است. ایشان در دیدار با کارگزاران نظام بر افزایش جمعیت تاکید داشتند. ایشان البته در سال گذشته صراحتا اعلام کردند که کشور ظرفیت جمعیت ۱۵۰ میلیونی را دارد. همین تاکید مجدد ایشان، باعث شده تا موضوع به صورت جدی از سوی دولت و وزارت بهداشت پیگیری شود.

البته محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور هم از چند سال پیش ایده افزایش جمعیت را مطرح کرد. او برای نخستین بار از جمعیت ۱۲۰ میلیونی در سال‌های آغازین دولت نهم سخن گفت و به صورت جدی هم این موضوع را از طریق تلویزیون در سال ۸۹ مطرح کرد. البته همان سال طرح آتیه مهر کودک هم از سوی دولت پیگیری می‌شد. در این طرح قرار بود به تمام متولدان سال ۸۹ یک میلیون تومان در حسابی که تا ۱۸ سالگی غیرقابل‌برداشت بوده ریخته شود.

طرحی که البته نیمه تمام ماند؛ چرا که پس از واریز پول به حساب برخی نوزادان دولت این مقادیر را از حساب‌ها برداشت کرد.

سیاست‌های تشویقی برای فرزندآوری

در رویدادهای تازه‌تر اما، مجلس نهمی‌ها بنا دارند تا طرحی را برای لغو برنامه کنترل جمعیت در کشور بدهند. در کنار این اقدام مجلس نهم، دولت و وزارت بهداشت هم دست به اقداماتی زده‌اند. در همین راستا، رییس مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری ،مریم مجتهد زاده به برنامه‌های دولت در این باره اشاره کرده و البته سیاست‌های کنترل جمعیت را غربی خواند.

وی ادامه داد: زمانی که سیاست‌های اجرایی ابلاغ می‌شود همه موظفند سیاست‌هایی را در پیش بگیرند که در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری است؛ بنابراین باید در متون دانشگاهی و مدارس ما بازنگری شود. به گفته وی، به جز کتاب شکوه همسرداری دوتا سه عنوان کتاب دیگر در خصوص تشویق جوانان به فرزند آوری تدوین خواهد شد.

مجتهدزاده با اشاره به سیاست‌های تشویقی دولت برای افزایش تعداد فرزندان خانواده گفت: افزایش کمک هزینه مهدکودک برای زنان شاغل رسمی، پیمانی و قراردادی از ۳۶ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان از جمله اقدامات تشویقی فرزندآوری در خانواده‌هاست و هزینه

مهد کودک تا ۶ سال به مادران پرداخت می شود و سقف و محدودیت برای کمک هزینه تا سه فرزند برداشته شده است.

وی همچنین در گفت‌و‌گو با ایسنا، از اجرای «طرح بازاریابی اجتماعی مادری» در راستای افزایش جمعیت به صورت پایلوت در استان تهران خبر داد و گفت: نتایج تحقیقات این طرح در آبان‌ماه منتشر شده و به شکل ملی در سطح کشور اجرایی خواهد شد.

برنامه‌ای برای کنترل جمعیت نداریم

در همین باره معاون وزیر بهداشت، علیرضا مصداقی نیا هم به خبرگزاری فارس گفت که وزارت بهداشت هیچ برنامه‌ای برای کنترل جمعیت ندارند و چنین سیاستی اگر در گذشته نیز وجود داشته، اکنون منسوخ است. مصداقی‌نیا گفت: در فرهنگ بومی ما معمولا هر خانواده بین ۵ تا ۶ فرزند داشت و باید به تدریج با بهتر شدن وضع مردم به همین فرهنگ اصیل خودمان برگردیم.

وی ادامه داد که برنامه تنظیم خانواده در شبکه بهداشتی و درمانی کشور به معنای کنترل جمعیت نیست ضمن اینکه اسم این برنامه نیز به برنامه سلامت خانواده عوض شده است و به هیچ وجه در این برنامه تاکید بر کنترل زاد و ولد نداریم. وی درباره اینکه آیا اقداماتی از جمله وازکتومی یا توزیع وسایل ضدبارداری رایگان ادامه خواهد داشت، توضیح داد: به صورت فعال ابدا، ولی امکاناتی برای افرادی که خدای نکرده دچار بیماری یا مشکلی هستند و نمی‌توانند باردار شوند، داریم که به این افراد کمک کنیم.