رشد 10 درصدی نرخ بلیت اتوبوس‌های بین‌شهری

افندی‌زاده: افزایش قیمت به دلیل تورم سالانه است

دنیای‌اقتصاد- در حالی که اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها که قرار بود امسال همزمان با افزایش قیمت حامل‌های انرژی همراه باشد از دستور کار دولت خارج شده است، اما افزایش قیمت برخی خدمات حمل‌ونقل از جمله قیمت بلیت اتوبوس، قطار و... همچنان در برنامه دولت قرار دارد و در تازه ترین اقدام معاون وزیر راه و شهرسازی از افزایش ۱۰ درصدی قیمت بلیت اتوبوس‌های برون شهری همپای افزایش نرخ تورم خبر داده است. قیمت بلیت اتوبوس‌های برون‌شهری هر ساله همزمان با تعطیلات نوروز با افزایش قیمت ۱۵ تا ۲۰ درصدی همراه است و دلیل آن جابه‌جایی مسافران توسط اتوبوس‌های یک سر خالی می‌باشد که برای جبران خسارت تحمیلی موقتا افزایش قیمتی را طبق روال هر ساله دارند. این افزایش قیمت البته بعد از تعطیلات نوروز هرسال منتفی می‌شود و قیمت‌ها به سطح قبلی باز می‌گردند.

اما افزایش قیمتی که معاون وزیر راه از آن سخن گفته است به افزایش نرخ تورم مربوط بوده و حتی در راستای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها که متعاقب آن نرخ سوخت افزایش می‌یافت، نیست. این در حالی است که کمی قبل تر نیز در خبرها آمده بود قیمت بلیت قطارهای مسافری از سوی معاونت مسافری راه‌آهن افزایش یافته و قیمت‌های جدید بلیت قطار از تاریخ یازدهم تیرماه اجرایی شده است.

از سوی دیگر در بخش هوایی قرار بود با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها قیمت بلیت هواپیما هم افزایش یابد؟ اما با خروج فاز دوم از برنامه دولت، افزایش قیمت بلیت هواپیما منتفی شد و فعلا برنامه‌ای در این خصوص وجود ندارد. به نظر می‌رسد با وجود آنکه دولت تصمیمی بر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها ندارد اما با افزایش نرخ تورم ناگزیر از افزایش قیمت برخی از خدمات خود شده است.

افزایش ۱۰ درصدی قیمت به خاطر تورم

آن‌گونه که معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده در ابتدای هر سال با توجه به میزان تورم سالانه، شرکت‌های تعاونی مسافری اجازه دارند درصدی را به نرخ بلیت‌های خود اضافه کنند که این افزایش حداکثر ۱۰ درصد است. ‌شهریار افندی‌زاده دراین زمینه به خبرگزاری فارس گفته است: این میزان افزایش نظیر همان میزان افزایش حقوق کارمندان (۱۵ درصد) و کارگران در ابتدای سال است.

وی با بیان اینکه این افزایش نرخ در اوایل هر سال اعمال می‌شود، افزود: شرکت‌های تعاونی حمل و نقل مسافری هر ساله مجوز دارند متناسب با میزان تقاضا و با توجه به نوع ناوگان عادی، ویژه و VIP افزایش نرخی در بلیت‌‌های خود داشته باشند.معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سقف این میزان افزایش ۱۰ درصد است، گفت: به عنوان مثال اگر نرخ بلیت در مسیری ۱۰۰۰۰ تومان باشد‌، آن استان‌ در صورت تمایل و با توجه به میزان تقاضا و نوع ناوگان می‌تواند بلیت خود را تا ۱۰ درصد یعنی به ۱۱۰۰۰ ‌افزایش دهد.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاد‌ه‌ای با بیان اینکه مجوز از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاد‌ه‌ای برای شرکت‌های تعاونی صادر شده است، اضافه کرد: شرکت‌های تعاونی که ‌تعداد مسافر و تقاضای سفر کمتری دارند‌، در راستای جذب بیشتر مسافر تمایل کمتری برای افزایش نرخ از خود نشان می‌دهند.

نماینده تام‌الاختیار وزارت راه در هدفمندی یارانه‌ها با تاکید بر اینکه این رقم افزایش می‌تواند با توجه به امکانات شرکت‌های مختلف کمتر از این نیز باشد، تصریح کرد: هر ساله از سوی ادارات کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان‌ها و استانداری‌ها نظارت بر نرخ‌های شرکت‌های تعاونی مسافری وجود دارد.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاد‌ه‌ای یادآور شد: البته هر استان با توجه به امکانات و تقاضای سفر درصدی از این افزایش نرخ را در بلیت‌های خود اعمال می‌کند؛ اما در برخی از استان‌ها نیز در راستای جذب بیشتر مسافر این افزایش نرخ‌ها اعمال نمی‌شود.

افزایش قیمت بلیت قطارهای رجا در دست بررسی

در حمل‌ونقل ریلی نیز احتمال افزایش قیمت همچنان وجود دارد و مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری رجا خواستار افزایش قیمت بلیت قطارهای رجا در کنار سایر شرکت‌های بخش خصوصی شده است. ناصر بختیاری در این باره به «ایلنا» گفت: به دلیل اینکه شرکت رجا از سال ۸۳ افزایش قیمت بلیت نداشته است، در بهمن ماه گذشته به منظور جبران بخشی از عقب‌ماندگی‌های رجا نسبت به بخش خصوصی مجوز افزایش قیمت به رجا داده شد؛ اما در افزایش اخیر قیمت‌های بلیت، به شرکت رجا اجازه افزایش قیمت بلیت داده نشده است.

مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری رجا افزود: البته اخیرا مقرر شده تا برای افزایش قیمت بلیت‌های رجا از سوی راه آهن تجدید نظر شود و امیدواریم با نگاه مثبت مسوولان وزارت راه این اقدام صورت گیرد.

افزایش قیمت بلیت هواپیما؟ فعلا نه

از سوی دیگر همزمان با توقف اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، ‌رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد،: طرح‌های قبلی مبنی بر افزایش قیمت و آزادسازی نرخ بلیت هواپیما متوقف شده است. قبلا قرار بود آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در چارچوب قانون عرضه و تقاضا صورت گیرد؛ به طوری که شرکت‌های هواپیمایی با افزایش سطح کیفی و کمی خدمات ارائه شده بتوانند قیمت بلیت هواپیما را افزایش دهند.همچنین قرار بود قیمت بلیت هواپیما به صورت شناور و فصلی تعیین شود؛ به طوری که قیمت بلیت‌های فصول یا مقاطع زمانی پرتقاضا افزایش یافته و در مواقع دیگر کاهش یابد.

براساس قانون برنامه پنجم توسعه مصوب مجلس، دولت مکلف شده که قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را از ابتدای امسال اجرا کند؛ اما به دلیل اجرا نشدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها این قانون در حال حاضر متوقف شده است. براساس این برنامه، سوخت هواپیما نیز به قیمت کاملا واقعی به شرکت‌های هواپیمایی تحویل می‌شد و در مقابل آنها اختیار آزادسازی نرخ بلیت را به دست می‌آوردند. در حال حاضر نرخ سوخت هواپیما برای پروازهای داخلی لیتری ۴۰۰ تومان است و ایرلاین‌های داخلی که در خطوط بین‌المللی پرواز دارند، سوخت را با نرخ ۱۱۴۳ تومان دریافت می‌کنند.

سال گذشته شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی که تامین‌کننده سوخت مورد نیاز شرکت‌های هواپیمایی است همزمان با اجرای مرحله اول قانون هدفمندی، نرخ سوخت هواپیما را طبق مصوبه ستاد هدفمندی از ۱۰۰ به ۴۰۰ تومان در هر لیتر افزایش داد؛ اما این موضوع مورد اعتراض شرکت‌های هواپیمایی واقع شد. اعتراض آنها به ‌این بود که در مقابل افزایش نرخ سوخت باید اجازه افزایش قیمت بلیت هواپیما صادر می‌شد.البته یک بار افزایش قیمت ۳۰ درصدی بلیت اتفاق افتاد؛ اما شرکت‌های هواپیمایی خواستار افزایش بیش از این حد بودند.