آغاز رسمی فعالیت شورای دستگاه‌های نظارتی

وزیر اطلاعات، رییس شورای دستگاه‌های نظارتی است

مصلحی: شورای دستگاه‌های نظارتی برای مچ‌گیری نیست

دنیای‌اقتصاد- در راستای اجرای ماده ۲۲۱ قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و پس از تصویب فعالیت شورای دستگاه‌های نظارتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، این شورا با نظر مثبت روسای ۳ قوه در اواخر تیرماه تشکیل شد و آیین‌نامه فعالیتش هم توسط سران سه قوه تصویب و ابلاغ شد که سرانجام نخستین جلسه‌اش روز گذشته برگزار شد. شورای دستگاه‌های نظارتی متشکل از ۶ دستگاه شامل وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات کشور، دیوان عدالت اداری، معاوت نظارت راهبردی ریاست جمهوری و معاونت نظارت مجلس است که وظیفه نظارت بر حسن انجام امور در دستگاه‌های اجرایی هر سه قوه را به عهده دارد. هدف از تشکیل این شورا ایجاد هماهنگی برای کارآمد نمودن نظام نظارت و ارتقای بهره‌وری و تقویت مدیریت کشور عنوان شده است.

مچ‌گیری نمی‌کنیم

آن‌گونه که رییس شورای دستگاه نظارتی کشور می‌گوید این شورا به هیچ وجه جایی برای مچ‌گیری نیست، بلکه مقوله‌ای است که در جهت تقویت مدیریت کشور و سلامت آن شکل گرفته است و بنا است هر ماه تشکیل جلسه دهد. به گزارش ایسنا، حیدر مصلحی در نشست جنبی جلسه «شورای دستگاه نظارتی کشور» در جمع خبرنگاران در خصوص چگونگی تشکیل این شورا اظهارکرد: این مجموعه با پیشنهادی که توسط دو دستگاه نظارتی چند سال قبل خدمت مقام معظم رهبری منعکس شد، تشکیل شده است و مقام معظم رهبری به رییس‌جمهور وقت دستور دادند که نسبت به راه‌اندازی این دستگاه که زیرمجموعه سه قوه است اقدام شود. این دستگاه نظارتی با هماهنگی قوا در جهت تقویت مدیریت کشور خواهد بود. وی ادامه داد: البته این مجموعه به هیچ وجه به دنبال مچ‌گیری نیست، بلکه مقوله‌ای است که در جهت تقویت مدیریت کشور و سلامت آن شکل گرفته است.مصلحی خاطرنشان کرد: در برنامه توسعه کشور در مقاطع مختلف که مصوب مجلس شد، این مجموعه پیش‌بینی می‌شد که شورای نگهبان نظر موافقی نسبت به آن داشت؛ زیرا مغایرتی با قانون اساسی و در واقع اختیارات قوا نداشت، اما در برنامه پایانی به مجمع تشخیص مصلحت محول شد که در آنجا بر اساس ماده ۲۲۱ قانون برنامه، تصویب و آیین‌نامه آن تدوین شد.

رییس شورای دستگاه نظارتی کشور ادامه داد: آیین‌نامه در اختیار سران سه قوه قرار گرفت و سران سه قوه آن را تصویب کردند. همچنین بعد از تصویب و ابلاغ که طی دو هفته اخیر اتفاق افتاد در مسیر خود قرار گرفت. در طول این مدت مجموعه شورای دستگاه‌های نظارتی با عنوان شورای هماهنگی دستگاه‌های نظارتی کار خود را دنبال می‌کرد و موفقیت‌های بسیار خوبی در موقعیت‌های مختلف داشت.

وی اضافه کرد: خصوصا در سطح استان‌ها از این حرکت استقبال بسیار خوبی شده بود. مجموعه مدیران استان‌ها در موفقیت مدیریتی خود از این شورا بهره‌برداری می‌کردند که با شکل جدید می‌تواند تاثیرگذاری بهتری در موفقیت مدیریت کشور داشته باشد.

مصلحی بیان کرد: به هیچ وجه این مجموعه به معنای مچ‌گیری نیست؛ زیرا دستگاه‌های نظارتی وضعیتی دارند که با دید مچ‌گیری به آنها نگاه می‌شود، اما این مجموعه به این معنا نیست، بلکه مجموعه‌ای است که هدف آن کمک به دستگاه‌های مدیریتی کشور در هر سه قوه است که بخش عمده کار دست قوه مجریه است تا بتواند با توان بالاتری کشور را اداره کند و معضلات و مشکلات کشور را برطرف سازد.وی در خصوص اولین جلسه رسمی این شورا نیز خاطرنشان کرد: جلسه در راستای جلسه‌های گذشته بود و درپی ابلاغ آیین‌نامه که توسط سران سه قوه شکل گرفت، تشکیل شد. همچنین جلسات ما تقریبا ماهانه برگزار می‌شود، اما این بار با تاخیر برگزار شد و به این دلیل که مصوبه سران سه قوه را داشته باشیم که با تصویب سه قوه جلسه برگزار شد و در این جلسه تصمیمات خوبی اتخاذ شد که از جمله آن تصویب آیین‌نامه شورای دستگاه نظارتی در استان‌ها بود.

رییس شورای دستگاه نظارتی کشور تصریح کرد: با طراحی و برنامه‌ریزی که انجام شده همین مباحث را در سطح استان‌‌ها دنبال خواهیم کرد. همچنین خبرهای مختلفی در رابطه با موضوعات مختلف کشور مطرح شد و نسبتا تصمیم‌گیری‌های خوبی در این جهت صورت گرفت.

ورود شورای دستگاه‌های نظارتی به گرانی مرغ

دبیر شورای دستگاه نظارتی نیز در پایان اولین جلسه رسمی شورای دستگاه‌های نظارتی گفت: شورای دستگاه‌های نظارتی اقداماتی را در رابطه با گرانی‌های اخیر گوشت و مرغ انجام داده و گزارش آن را نیز به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارائه کرده است. به گزارش ایلنا، ولی‌اله خبره گفت: شورای دستگاه‌های نظارتی در جلسه خود دستورالعمل شرح وظایف شوراهای استانی را تصویب کرد. وی افزود: شوراهای استان تاکنون جلساتی را تشکیل داده‌اند و مصوباتی را نیز داشته‌اند و در رابطه با شکل‌گیری اجرای سفرهای مقام معظم رهبری در برخی استان‌ها اقداماتی را انجام داده‌اند. دبیر شورای دستگاه نظارتی بیان کرد: شناسایی اهم موانع، راهکارهای تقویت و حمایت از تولید بررسی تصرفات غیرقانونی اراضی دولتی، آموزش قوانین و مقررات به مدیران دستگاه‌های اجرایی و نظارتی، توزیع اعتبارات شاخص فرهنگی در استان‌ها، تدریس ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد در استان‌های زنجان و همدان، تسریع و تسهیل در عملیات و اجرایی شدن فرمایشات مقام معظم رهبری در برخی استان‌ها در دستور کار شورا قرار داشته است. وی احصای قوانین در حمایت از تولید داخلی و انعکاس آن به مسوولان دستگاه‌های اجرایی در ۴ ماه اول سال جاری و برگزاری همایش‌هایی در جهت ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد را از اقداماتی برشمرد که شورای دستگاه‌های نظارتی در استان‌ها تاکنون انجام داده است. خبره در ادامه بیان کرد: شورای دستگاه‌های نظارتی در مقام تقویت مدیریت کشور فعالیت می‌کند و گزارش‌هایی را برای حل مشکلات مدیریتی کشور به دستگاه‌های اجرایی ارائه می‌دهد که قاعدتا مورد استقبال دستگاه مزبور قرار می‌گیرد.

قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور گزارش وضعیت و سرمایه گذاری تجارت را از دیگر اقدامات شورای دستگاه‌های نظارتی عنوان کرد و گفت: گزارش وضعیت سرمایه‌گذاری تجارت را برای ۴ نفر از وزرای اقتصادی دولت از جمله وزیر تجارت صنعت و معدن و بازرگانی، اقتصادی، جهاد کشاورزی و بانک مرکزی ارائه کرده و درصدد هستیم با ارائه راهکارهای مناسب مشکلات موجود حل شود.

دبیر شورای دستگاه‌های نظارتی در ادامه گفت: در مرکز رییس شورای دستگاه‌های نظارتی به صورت دوره‌ای و به مدت ۲ سال از سوی اعضا انتخاب می‌شود که در این دوره نیز وزیر اطلاعات رییس شورای دستگاه‌های نظارتی از سوی اعضا مشخص شده است و در استان‌ها نیز به تشخیص اعضا انتخاب می‌شوند. خبره در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری که آیا شورای دستگاه‌های نظارتی در رابطه با گرانی‌ها نیز ورود پیدا کرده است یا خیر گفت: شورای دستگاه‌های نظارتی اقداماتی را در رابطه با گرانی‌های اخیر گوشت و مرغ انجام داده و گزارش آن را نیز ارائه کرده است. وی در رابطه با گزارش‌های ارائه شده نیز گفت: گزارش ارائه شده به وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره ذبح حلال و گرانی مرغ است. خبره در رابطه با اقدامات وزارت اطلاعات نیز گفت: وزارت اطلاعات نیز در رابطه با گرانی‌های اخیر به وظیفه ذاتی خود عمل خواهد کرد.وی در ادامه گفت: طرح مالیات کشور، قاچاق کالا و ارز، بحث مسکن مهر و مشکلات و موانع موجود قوانین و مقررات حمایت از تولید و تسهیلات بانکی از جمله اقداماتی است که شورای دستگاه نظارتی تاکنون انجام داده است. قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور در پایان در رابطه با زمان تشکیل جلسات شورا گفت: جلسات شوراهای دستگاه‌های نظارتی در شنبه اول هر ماه برگزار می‌شود و لازم است این را بگویم که شورای دستگاه‌های نظارتی آمادگی دارد در رابطه با موضوعات و اقدامات انجام شده و در حال پیگیری با رسانه‌ها تعامل داشته باشد.