دعوت به تنش‌زدایی میان ایران و عربستان

عکس: خبرگزاری فارس، مقداد مددی رییس مجلس: هیچ مساله‌ای نباید مانع روابط خوب بین ایران و عربستان باشد

دعوت به تنش‌زدایی میان تهران و ریاض

دنیای اقتصاد - ملیحه ابراهیمی: «هیچ مساله‌ای نباید مانع روابط خوب بین ایران و عربستان باشد»، این جمله را علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی روز پنج‌شنبه در همایش ملی حج و اقتصاد گفت. او با ابراز «عشق» به سرزمین حجاز تاکید کرد: منطقه حجاز شرایطی به وجود آورده که رابطه کشورها با عربستان، فراتر از روابط دیپلماتیک باشد.

رییس مجلس در حالی از «روابط خوب میان ایران و عربستان» و «عشق ایرانیان به این سرزمین» سخن می‌گوید که چندی است روابط میان دو کشور به دلایل مختلف دچار تنش شده است. اعدام ناگهانی و بدون اطلاع قبلی ۱۸ ایرانی که چند سالی را به اتهام قاچاق مواد مخدر در زندان‌های این کشور به سر می‌بردند، از جمله مواردی است که موجب ایجاد چالش میان دو کشور شد. مساله‌ای که منجر به واکنش وزارت امور خارجه ایران مبنی بر «احضار کاردار عربستان و اعلام اعتراض شدید ایران به این اقدام ضد انسانی» شد. وزارت خارجه همچنین به عربستان اعلام کرد که «این نوع اقدامات تبعات سیاسی به همراه دارد و این موضوع را از طریق کنوانسیون‌های ذی ربط پیگیری می‌کند.» دولت ایران همچنین خواستار توضیح فوری دولت عربستان در این باره شد. وزارت خارجه همچنین تصمیم گرفت تا هیاتی ایرانی را برای بررسی مساله این اعدام‌ها و تحویل گرفتن اجساد این افراد، به عربستان اعزام کند، اما این تصمیم به دلیل عدم صدور روادید برای این هیات ایرانی هنوز عملی نشده است. به فاصله چند روز از این جریانات، ماجرای «لغو سفر حج عمره زائران ایرانی در ماه‌های شعبان و رمضان» در رسانه‌ها منتشر شد و گمانه‌زنی‌هایی از ارتباط این موضوع با مساله اعدام اتباع ایرانی در عربستان شکل گرفت. این مساله اما چند روز بعد مرتفع شد و سازمان حج و زیارت اعلام کرد که مشکل تاخیر در اعزام برخی از زائران به دلیل بازسازی برخی از مناطق در عربستان بوده است و با مذاکره میان طرفین مشکل حل شده است.

پیش از این نیز موضوعاتی همچون «ناآرامی‌ها در شرق عربستان»، «ناآرامی‌های بحرین و سوریه» و «اعلام افزایش ظرفیت تولید نفت از سوی عربستان در پی تصمیم ایران برای کاهش فروش نفت و افزایش بهای آن» تنش‌هایی را در روابط دو کشور ایجاد کرده بود.

اما به نظر می‌رسد با بیشتر شدن تنش‌ها میان ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس، مقامات ایرانی در پی تنش‌زدایی از این روابط هستند؛ چرا که علی اکبر صالحی وزیر امورخارجه نیز هفته گذشته با سفر به امارات به دنبال «راه‌های تقویت روابط دو جانبه» و «موضوعات مورد علاقه دو طرف» با مقامات اماراتی به رایزنی پرداخت. آن هم پس از یک دوره تنش بر سر جزایر سه گانه و تنگه هرمز.

وزیر خارجه ایران در این سفر با شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، همتای اماراتی خود و شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، معاون رییس دولت امارات و حاکم دبی دیدار کرد و طرفین در خصوص برخی مسائل مورد توجه دو کشور به ویژه روابط دوجانبه، راه‌های تقویت و توسعه آن در حوزه‌های مختلف به بحث و تبادل نظر پرداختند. جالب آنکه پس از این سفر، برخی منابع خبری از تجدید نظر امارات در اعمال محدودیت‌های اقتصادی علیه ایران خبر دادند.

از سوی دیگر نیز، لاریجانی به فاصله چند روز پس از آن سفر، از روابط خوب میان ایران و عربستان سخن به میان می‌آورد و تاکید می‌کند: اختلافات میان ایران و عربستان با گفت‌وگو قابل‌حل است، هر چه اختلافات میان دو کشور زیاد باشد باعث جدایی دو کشور مهم اسلامی خواهد شد و فقط دشمنان اسلام سود خواهند برد.

لاریجانی: به این سرزمین عشق داریم

رییس مجلس روز پنج‌شنبه در آیین افتتاحیه همایش ملی حج و اقتصاد، با تاکید بر اینکه منطقه حجاز شرایطی به وجود آورده که رابطه کشورها با عربستان فراتر از روابط دیپلماتیک باشد، اظهار کرد: ما به این سرزمین عشق داریم و بنابراین هیچ چیزی نباید مانع روابط خوب بین ایران و عربستان باشد.

به گزارش مهر و خانه ملت، علی لاریجانی اضافه کرد: هر چند ممکن است اختلافاتی بین دو کشور وجود داشته باشد، اما این امر نباید رابطه بین ملت‌ها را به سردی بکشاند. این یک استراتژی خاص برای کشور ما در رابطه با عربستان و به خاطر قداست حجاز است و باید مشکلات به وجود آمده از طریق مذاکره در جهت منفعت مسلمین حل شود.

وی با تاکید بر رعایت حقوق مردم عربستان اظهار کرد: کشور سعودی هم باید به حقوق مردم خود در کشور توجه داشته باشد و این رعایت حقوق امری بوده که همواره برای پایداری یک کشور مساله‏ای حیاتی ‏است. رییس قوه مقننه ادامه داد: انتظار می‌رود که دولت عربستان نسبت به پیروان مذاهب مختلف اسلامی که در آن سرزمین هستند چه در حجاز و چه نجد و چه در منطقه شرقیه رفتاری عادلانه و اسلامی داشته باشد؛ چرا که آنچه از گزارش‌های خبری مشاهده می‌شود در منطقه شرقیه وضع بدی رایج است که به هیچ وجه قابل‌قبول نیست و ما از حوادث اخیر آنجا بسیار متاسفیم.

وی در عین حال ادامه داد: حج با عظمتی که دارد و علائقی که ما در آن جا داریم یک روابط استثنایی برای دو کشور به وجود آورده است. مقوله روابط ایران و عربستان نیز فراتر از روابط متعارف با دیگر کشورها است و بنابراین استراتژی ایران یک همکاری صمیمانه و خوب با عربستان خواهد بود.