دنیای اقتصاد - نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس در واکنش به اقدام ضدایرانی دولت آمریکا برای تحریم ناوگان نفتکش ایران، از بررسی سناریوهای مقابله با این تحریم‌ها خبر داد و از احتمال بسته شدن تنگه هرمز در صورت توقیف نفتکش‌های ایرانی در پایانه‌های نفتی جهان سخن گفت. وزارت خزانه‌داری آمریکا پنج‌شنبه گذشته ۲۷ نهاد مرتبط و ۵۸ کشتی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران را در فهرست تحریم‌های واشنگتن علیه ایران قرار داد. در پی تحریم شرکت ملی نفتکش ایران، نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس خبر داد

بررسی سناریوهای مقابله با تحریم نفتکش‌ها

دنیای‌اقتصاد- نایب‌رییس کمیسیون انرژی مجلس در واکنش به اقدام ضدایرانی دولت آمریکا برای تحریم ناوگان نفتکش ایران از بررسی سناریوهای مقابله با این تحریم خبر داد و از احتمال بسته شدن تنگه هرمز در صورت توقیف نفتکش‌های ایرانی در پایانه‌های نفتی جهان سخن گفت.

آمریکا در جدیدترین اقدام ضدایرانی خود، شرکت ملی نفتکش ایران و چهار شرکت ایرانی دیگر را به دلیل حمل نفت ایران مورد تحریم قرار داده است.

خبرگزاری فارس با اعلام این خبر افزود: ایران در چند دهه گذشته صادرات نفت خود را به آمریکا متوقف کرده است و به عقیده تحلیلگران تحریم این شرکت توسط دولت آمریکا اقدامی نمادین و با اهداف تبلیغاتی محسوب می‌شود.

به گزارش بلومبرگ، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد: دارایی‌های متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران را مسدود کرده و ارتباط این شرکت با سیستم مالی آمریکا را قطع کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین مدعی شده که این شرکت تحت کنترل دولت ایران قرار دارد. این در حالی است که شرکت ملی نفتکش ایران که قبلا یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران بوده، ۱۲ سال قبل به‌صورت رسمی به بخش خصوصی واگذار شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا ۲۷ نهاد مرتبط و ۵۸ کشتی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران را شناسایی کرده که تعدادی از آنها برای فرار از تحریم‌های نفتی اقدام به تغییر پرچم خود کرده‌اند. البته دولت آمریکا، مجازات‌هایی علیه شرکت‌های غیرآمریکایی که به همکاری با شرکت ملی نفتکش ایران ادامه می‌دهند، اعمال نکرده است.

به گفته منابع آگاه دولتی که نخواستند نامشان فاش شود، این اقدام با هدف آشکار ساختن روابط این شرکت ایرانی با حکومت ایران و منصرف کردن پالایشگاه‌ها، تجار و کشتی داران فعال در زمینه تجارت نفت ایران که احتمالا با پوشش تجارت نفت خام یک کشور دیگر فعالیت کنند، انجام می‌شود.

در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا آمده است: «این شناسایی‌ها تلاش‌های ایران برای فرار از تحریم‌ها از طریق استفاده از شرکت‌های پوششی و همچنین تلاش‌ها برای پنهان کردن ناوگان تانکری ایران از طریق رنگ‌آمیزی مجدد، تغییر پرچم یا غیرفعال کردن دستگاه‌های جی پی اس را پر رنگ می‌کند.»

اقدام اخیر وزارت خزانه داری آمریکا بخشی از تلاش‌های گسترده آمریکا و اتحادیه اروپا برای افزایش فشارهای اقتصادی بر ایران است. درهمین حال ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد:‌ وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های مالی جدیدی را علیه ۱۱ شرکت ایرانی اعلام کرد. خزانه‌داری آمریکا همچنین چهار مرد از جمله یک اتریشی و سه ایرانی را با اتهامات مشابه تحریم کرد.

دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور اطلاعات مالی گفت:‌ ما به افزایش فشار بر ایران مادامی که از پاسخگویی به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای پرهیز کند، ادامه خواهیم داد. به گزارش ایسنا، این در حالی است که ایران با ارائه یک بسته پیشنهادی جامع آمادگی خود را برای رفع نگرانی ادعایی به اصطلاح جامعه جهانی اعلام کرده است، اما ۱+۵ که خود را نماینده جامعه جهانی می‌دانند هنوز پاسخی به این بسته پیشنهادی تهران نداده‌اند.

براساس این گزارش، خزانه‌داری آمریکا همچنین شرکت‌های مختلفی را شرکت پیشرو دولت ایران و شرکت‌های تحریم شده خوانده است؛ از جمله شرکت‌هایی در هنگ‌کنگ، سوئیس و مالزی و این به معنای آن است که اکنون این شرکت‌ها هدف تحریم‌های موجود قرار می‌گیرند که علیه شرکت‌های والدشان اعمال شده است.

سناریوهایی برای مقابله با تحریم نفتکش‌ها

نایب‌رییس کمیسیون انرژی مجلس اما در واکنش به اقدام ضدایرانی دولت آمریکا برای تحریم ناوگان نفتکش ایران از بسته شدن تنگه هرمز در صورت توقیف یا بازرسی نفتکش‌های ایرانی در پایانه‌های نفتی جهان سخن گفت.

ناصر سودانی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در واکنش به طرح غیرقانونی و ضدایرانی وزارت خزانه‌داری آمریکا مبنی بر تحریم شرکت ملی نفتکش ایران، گفت: تمامی این تحریم‌ها و سختگیری‌ها منجر به شکوفایی بیشتر صنعت نفت کشور خواهد شد.

نایب‌رییس کمیسیون انرژی مجلس با اعلام اینکه هرگونه تحریم نفت منجر به کاهش وابستگی اقتصاد ملی به درآمدهای حاصل از فروش نفت خام خواهد شد، تصریح کرد: قطعا با تحریم شرکت ملی نفتکش سناریوها و راهکارهای جدیدی برای مقابله با این تحریم در دستور کار قرار می گیرد. نماینده اهواز در مجلس با اعلام اینکه به زودی نشست فوق‌العاده‌ای در کمیسیون انرژی مجلس و با حضور وزیر نفت و مسوولان شرکت ملی نفت برگزار خواهد شد، اظهار کرد: آمریکا با این تصمیمات قصد دارد اقتدار رو به افول خود را در منطقه افزایش دهد.

وی همچنین از احتمال بسته شدن تنگه هرمز در صورت بازرسی یا توقیف نفتکش‌های ایرانی در پایانه‌های نفتی جهان، خبر داد و اعلام کرد: در حال حاضر رایزنی‌های لازم با بخش‌های مختلف برای اجرای این سناریو انجام گرفته است.

سودانی از بسته شدن تنگه هرمز در صورت بازرسی نفتکش‌های ایرانی به عنوان حق مسلم جمهوری اسلامی یاد کرد و افزود: این طرح به پشتوانه اقتدار جمهوری اسلامی عملیاتی خواهد شد.

اقدام دادستانی آمریکا علیه یک ایرانی

در همین حال دادستانی آمریکا یک ایرانی را در منهتن به نقض قوانین تحریم علیه ایران و پولشویی متهم و بازداشت کرد. به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز به نقل از دفتر دادستانی آمریکا گزارش داد که س. ط. ۴۰ ساله روز چهارشنبه به محض ورود به آمریکا در فرودگاه بین‌المللی کندی دستگیر شد. دادستانی آمریکا وی را متهم به انتقال کالاهای صنعتی آمریکا که در شرکت‌های پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد و نقض قوانین تحریم ایران و به پولشویی متهم کرده است. به گفته دادستان‌ها، اگر این فرد محکوم شود برای دو فقره جرم ارتکابی با حداکثر ۲۰ سال حبس روبه‌رو خواهد شد. وی روز پنج‌شنبه در دادگاه خود را بی‌گناه خواند.

واکنش مقامات تهران به تحریم‌ها

پیش از این، اجرایی شدن تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اروپا در روزهای ۸ و ۱۱ تیرماه انتقاد شدید مقامات تهران را در پی داشت.علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه گفته بود: «ایران هرگز در دفاع از حقوق و حاکمیتش درنگ نخواهد کرد.» وی در عین حال تاکید کرده‌ بود:« ما به دنبال تعامل هستیم و از تقابل استقبال نمی‌کنیم.»

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه نیز اظهار کرده بود: «آنها در قبال این اقدام غیرمسوولانه خود باید پاسخگوی سیاست‌ها و مواضعی باشند که بر بحران اقتصادی دنیا تاثیرگذار خواهد بود؛ چرا که امنیت عرضه، بخش تفکیک‌ناپذیری از امنیت بازار جهانی انرژی است.»

برای دفاع از حقوقمان درنگ نمی‌کنیم

یک روز پس از عملیاتی شدن تحریم‌های اروپا علیه کشورمان صالحی گفته بود: ایران هرگز برای دفاع از حقوق و حاکمیتش درنگ نخواهد کرد و آنها باید بدانند ملت و نظام ایران بیدار است. بارها تاکید کرده‌ایم که ما به دنبال تعامل هستیم و از تقابل استقبال نمی‌کنیم. اما اگر بخواهند غیرعقلانی عمل کنند بدانند ایران با قدرت از کیان خود دفاع خواهد کرد، مثل جنگ تحمیلی.

وزیر خارجه کشورمان افزوده بود: البته معتقدم به آنجا نخواهیم رسید. تحولات منطقه، تحولات بین‌المللی و انتخابات آمریکا مسائلی هستند که در ارتباط با یکدیگر می‌توانند تحلیل شوند. این تحولات گاهی با کندی و گاهی به سرعت آثاری را به جای می‌گذارد. وی اظهارکرد: ملت ایران همواره ثابت کرده که از کیان و تمامیتش دفاع کرده است و به هیچ وجه متجاوز نبوده است. معتقدم ما از این بحران عبور خواهیم کرد؛ اما اگر بخواهیم به این روند سرعت دهیم باید یکسری اقدامات را انجام دهیم، از جمله اینکه باید انسجام درونی و پرهیز از اختلافات به طور جدی دنبال شود.

امنیت انرژی را تهدید کرده‌اند

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه نیز در واکنش به تحریم‌های غرب علیه کشورمان گفته بود: آمریکا و اتحادیه اروپایی با تداوم رویکرد فشار از طریق تحریم‌های اخیر، عملا امنیت انرژی و تعادل بازار جهانی انرژی را در سطح بین‌المللی تهدید کرده‌اند. به گزارش ایسنا، وی افزوده بود: آنها در قبال این اقدام غیرمسوولانه خود باید پاسخگوی سیاست‌ها و مواضعی باشند که بر بحران اقتصادی دنیا تاثیرگذار خواهد بود؛ چرا که امنیت عرضه، بخش تفکیک‌ناپذیری از امنیت بازار جهانی انرژی است.

وی تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اروپا را فاقد مشروعیت و مغایر قوانین بین‌المللی از جمله اصول تجارت آزاد دانسته و افزوده بود: آمریکا و اتحادیه اروپا علاوه بر پیامدهای سیاسی و دیپلماتیک این اقدام، باید آماده رویارویی با مشکلاتی چون تشدید بحران مالی و اقتصادی و گسترش اعتراض‌های اجتماعی باشند. وی تصریح کرده بود: این اقدام نشان داد که آنها نه‌تنها روندی سازنده را در رابطه با کشورمان دنبال نمی‌کنند، بلکه به دنبال تنش‌آفرینی هستند و این اقدام غیرسازنده در شرایطی است که در روند مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ تاکید بر اعتمادسازی دوطرفه است.