مجلس می‌تواند سازمان مدیریت را احیا کند؟

این ساختمان مدت‌هاست که نام «معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور» را به خود گرفته است

دنیای اقتصاد، ملیحه ابراهیمی: «پیشنهاد» احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور که دو روز پیش از سوی سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح شده بود، روز گذشته پیش از اعلام هرگونه موضعی از سوی دولت، با واکنش موافق و مخالف برخی نمایندگان مجلس مواجه شد. به اعتقاد موافقان، احیای این سازمان بسیاری از نگرانی‌ها در زمینه بودجه‌ریزی و مسائل اقتصادی کشور را رفع می‌کند، اما مخالفان طرح معتقدند: احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تاثیری در روند کارها ندارد و باید صبر کرد تا دولت عوض شود.

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در تیرماه سال ۸۶ با دستور محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور و رییس شورای عالی اداری کشور منحل و «معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی» جایگزین آن شد. دستوری که در آن روزها نیز با انتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی روبه‌رو شد اما تغییر نکرد و سازمان منحل شد؛ چرا که براساس اصل ۱۲۶ قانون اساسی «رییس‌جمهور مسوولیت امور برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور را مستقیما بر عهده دارد و می‌تواند اداره آنها را به عهده دیگری بگذارد.» اصل قانونی‌ای که احمدی‌نژاد بارها و بارها با استناد به آن پاسخ منتقدان انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را داد.

حالا هم پس از گذشت ۵ سال از انحلال این سازمان، دوباره پیشنهاد احیای آن از سوی یک نماینده مجلس مطرح شده است؛ پیشنهادی که به نظر نمی‌آید بهارستان‌نشینان بتوانند آن را به این زودی‌ها عملی کنند، چرا که با استناد به اصل ۱۲۶ قانون، اختیار آن در دست رییس‌جمهور است و بعید به نظر می‌رسد که بهارستان‌نشینان بتوانند موافقت احمدی‌نژاد در این زمینه را کسب کنند. یا اینکه مجلس باید دستور تاسیس وزارتخانه‌ای جدید را صادر کند که این نیز با توجه به تاکید بر کاهش وزارتخانه‌ها باز هم عملی به نظر نمی‌رسد. ضمن اینکه حتی ممکن است تاسیس چنین وزارتخانه‌ای از نظر شورای نگهبان مغایر قانون اساسی ارزیابی شود.

موافقان: انحلال سازمان مدیریت کار ناپخته‌ای بود

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره طرح احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور می‌گوید: انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ازجمله کارهای ناپخته دولت بود که بدون حساب و کتاب انجام شد. وی در گفت‌وگو با سایت خانه ملت افزود: انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کار درستی نبود و مشکلاتی در بودجه‌نویسی کشور ایجاد کرد و پس از گذشت زمان آنچه مدنظر دولت بود محقق نشد.

قادری با بیان اینکه اختیارات معاونت نظارت راهبردی رییس‌جمهور به مراتب بیشتر از گذشته است، ادامه داد: بودجه در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق با پشتوانه علمی و با کار کارشناسی بیشتر بررسی می‌شد. به گفته وی احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خیلی از دغدغه‌ها و نگرانی‌ها را رفع می‌کند؛ چرا که معاونت نظارت و راهبردی از کار کارشناسی بر بودجه دور ماند و این به ضرر اقتصاد کشور است.

نماینده شیراز اظهارکرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مستقل عمل می‌کرد و به نظرم احیای آن کار مناسبی است.

بستگی به نظر رییس‌جمهور دارد

از سوی دیگر، غلامرضا تاجگردون، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه چنین طرحی تاکنون در این کمیسیون مطرح نشده است، گفت: احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بستگی به نظر رییس‌جمهور دارد.

غلامرضا تاجگردون در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: ممکن است رییس‌جمهور تمایلی به چنین اقدام و یا تفویض اختیار بودجه به چنین سازمانی نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه از نظر عملکردی، حذف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چالش جدی در نظام اجرایی به‌وجود آورده است، ادامه داد: معتقدم رییس‌جمهور باید چنین مساله‌ای را ارزیابی کند و در صورت نیاز به اصلاح آن اقدام کند.

نماینده گچساران تصریح کرد: باید ضمن برگزاری مباحث اقناعی با دولت در صورت خلأ قانونی بر آن اساس عمل شود.

مخالفان: احیا فایده‌ای ندارد

اما ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فایده‌ای ندارد، می‌گوید که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وقت، به دلیل استقلالی که داشت سرعت در تصویب پروژه‌ها را کم می‌کرد و مانعی برسر سرعت اجرای پروژه‌ها بود و در این باره پاسخگونبود.

ایرج ندیمی در گفت‌‌وگو با سایت خبری خانه ملت، با اشاره به اینکه با انحلال سازمان و تشکیل معاونت تنها رابطه ریاست‌جمهوری با معاونت تسهیل شد، تصریح کرد: احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فایده‌ای ندارد وبا توجه به اینکه تصمیماتی برای برنامه‌های ۲۰ سال آینده گرفته شده است، احیا و عدم احیای سازمان تاثیری در روند کار ندارد.

هادی قوامی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز احیای این سازمان را در شرایط فعلی ممکن نمی‌داند، وی می‌گوید: سازمان مدیریت قابل احیا نیست مگر دولت جدیدی سر کار بیاید.