واکنش منفی آمریکا به دعوت از ایران برای حل بحران سوریه

دنیای‌اقتصاد- چند ساعت پس از دعوت کوفی عنان ازمقامات تهران برای نقش‌آفرینی در بحران سوریه، کاخ سفید اعلام کرد که ایران نمی‌تواند نقشی در حل بحران سوریه داشته باشد. این درحالی است که روسیه همزمان با سفر عنان به تهران، خواستار برگزاری نشستی جدید در رابطه با سوریه با حضور ایران شده بود. این درخواست اما تاکنون واکنش واشنگتن را در پی نداشته است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، بعد از دیدار کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه با مقامات ایران، جی کارنی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید روز سه‌شنبه از این ایده که تهران می‌تواند نقش سازنده‌ای در حل و فصل بحران سوریه داشته باشد، انتقاد کرد و مدعی شد: من فکر نمی‌کنم که هیچ‌کسی با قیافه‌ای جدی بتواند استدلال کند که ایران تاثیر مثبتی روی تحولات سوریه داشته است.

این ادعای کارنی در رد نقش ایران در حل بحران سوریه، هفته‌ها بعد از بحث درباره نقش احتمالی ایران در کمک به تلاش میانجی‌گرانه سازمان ملل برای اجرای آتش بس در سوریه مطرح می‌شود؛ آمریکا صراحتا مخالفت خود را با مشارکت ایران در حل بحران سوریه اعلام کرده است.

عنان که روز سه‌شنبه در تهران بود، در دیدار با علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، ضمن تشریح نتایج اجلاس اخیر ژنو در مورد سوریه و با ابراز تاسف از عدم حضور ایران در این نشست، اعلام کرد: نقش و مشارکت جمهوری اسلامی ایران در کمک به حل‌و‌فصل بحران سوریه مهم و ضروری است و حضور مجدد اینجانب در تهران، دلیل روشن این ادعا است.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با تاکید بر اینکه همواره از تشویق و همکاری دولت و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران برخوردار بوده است، افزود: ایران در مساله سوریه نقش مثبتی ایفا می‌کند و من به این امر اعتقاد دارم؛ عنان بر ضرورت ادامه رایزنی با تهران تاکید کرد.

اما در ادامه گزارش روزنامه صهیونیستی جروزالم پست آمده است که اگرچه عنان مخالفت آمریکا در تماس با ایران درباره سوریه را ندیده گرفته است، اما سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید همچنان مدعی حمایت‌های واشنگتن از تلاش‌های صلح عنان است؛ کارنی بدون توجه به گزارش‌هایی که درباره تلاش کشورهای غربی از جمله آمریکا برای تجهیز تسلیحاتی و مالی مخالفان سوری و حمایت از تروریست‌های مخالف اسد منتشر می‌شود، مدعی شد: ما به طور کلی درباره طرح عنان بر این باوریم که آنچه ضرورت دارد این است که جامعه بین‌المللی دور هم جمع شود و از این طرح حمایت کند تا این طرح اجرایی شود.

کارنی در ادامه ادعاهای ضد سوری خود گفت: ما همچنان درباره تمایل اسد به تامین تعهداتش بسیار تردید داریم و این امر یکی دیگر از دلایلی است که نشان می‌دهد چرا آینده سوریه نمی‌تواند با وجود بشار اسد در دولت این کشور همراه باشد.

سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید همچنین خواستار تغییر رویکرد کشورهایی مانند ایران در حمایت از رهبر سوریه شد و گفت: ما همچنین از سایر کشورها می‌خواهیم تا آنچه آشکار و بدیهی است را تشخیص دهند وی مدعی شد: آنچه بدیهی است این است که اتحاد با بشار‌اسد به معنای اتحاد با یک حاکم مستبد و قرار دادن کشور شما در جهت ضد مردم سوریه است.

توافق بغداد و تهران برای پایان دادن به بحران

کوفی‌عنان، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه اما بعد از دیدار با نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق در مقر نخست‌وزیری این کشور در جمع خبرنگاران گفت: همه در خصوص توقف خشونت‌ها در سوریه با یکدیگر توافق نظر دارند و این موضع تهران و بغداد است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری سومریه نیوز، وی با تاکید بر اعمال فشار هر چه بیشتر علیه طرف‌های درگیر در سوریه به منظور توقف خشونت‌ها افزود: سازمان ملل به دنبال پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه است و داشتن اراده به موفقیت این ماموریت کمک خواهد کرد.

کوفی عنان روز سه شنبه بعد از سفر به تهران و دیدار با مسوولان ایرانی به بغداد سفر کرد تا با مسوولان این کشور در خصوص بحران سوریه و تاثیر آن بر منطقه گفت‌وگو کند. عنان که روز دوشنبه نیز با بشار اسد در سوریه دیدار کرده بود، قرار است به زودی راهی مسکو شود تا با مقامات این کشور نیز به رایزنی بپردازد. این اولین بار بود که عنان به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه به بغداد سفر کرد.

اهداف سفر عنان به تهران

در رویدادی دیگر، حسین امیرعبداللهیان ، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه بیان جزئیات نشست ژنو و ارائه گزارشی از توافقات حاصله با بشار اسد را از جمله اهداف سفر عنان به تهران برشمرد و گفت: عنان با این سفر بر اهمیت نقش ایران در صلح و ثبات منطقه تاکید کرد.

وی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، درباره سفر کوفی‌ عنان نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل به تهران و برخی اخبار منتشر شده مبنی بر هشدار عنان به ایران و عراق در قضیه سوریه، اظهار کرد: آقای عنان دارای شخصیتی است که سعی می‌کند متوازن عمل کند و سابقه عملکرد وی طی ۱۰ سالی که دبیرکل سازمان ملل بود، نشان داد که به‌رغم همه فشارها تلاش کرده در ماموریت‌های خود به ویژه ماموریت‌های بحرانی، شخصیت بی‌طرفی از خود نشان دهد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدا معتقد بوده و هست که راهکار در سوریه صرفا سیاسی است و لاغیر، اظهارکرد: ما معتقدیم کوفی ‌عنان باید در طرح ۶ ماده‌ای‌ سیاسی خود به موفقیت نائل شود.

امیرعبداللهیان با اشاره به تلاش‌های زیادی که عنان صورت داد تا جمهوری اسلامی ایران در اجلاس ژنو شرکت کند، گفت: برخی طرف‌‌ها تحفظاتی را داشتند به دلیل اینکه از مواضع صریح، روشن و منطقی ایران در قبال سوریه و تحولات آگاه بودند و علاقه‌مند نبودند در آن جلسه خروجی‌ای حاصل شود که آن خروجی در راستای کمک به مردم سوریه و طرح اصلاحات بشار اسد باشد.

معاون وزیر خارجه ایران در تشریح اهداف سفر کوفی‌ عنان به تهران، این سفر را در راستای بیان جزئیات مربوط به نشست ژنو و نتایج حاصله، ارائه گزارشی از توافقات خوب صورت گرفته با بشار اسد در راستای اجرایی کردن طرح ۶ ماده‌ای‌اش عنوان کرد و گفت: کوفی عنان با سفر به تهران و رایزنی‌ با مقامات کشورمان، بر اهمیت نقش جمهوری اسلامی در ایجاد صلح و ثبات منطقه‌ای به ویژه در سوریه تاکید کرد.

امیرعبداللهیان اینکه عنان هشداری به جمهوری اسلامی داشته باشد را حرفی کاملا نادرست خواند.

وی تصریح کرد: آنچه که می‌تواند مشکل سوریه را حل کند ابتکار سوری - سوری است. مساله سوریه باید به دست مردم سوریه، حکومت آن و تمامی طرف‌ها، گروه‌ها و حتی معارضه سوریه حل و فصل شود و راهکار نیز سیاسی است و خروجی این راهکار هم گفت‌و‌گوی ملی خواهد بود.

به اعتقاد معاون وزیر خارجه ایران نه اجلاس دوستان سوریه توانست کمک موثری در حل این مساله کند، بلکه خشونت را در سوریه بیشتر کرد و نه اجلاس ژنو. وی افزود: هر چند در نشست ژنو برخی از طرف‌ها از جمله روسیه و چین تلاش‌هایی را در حمایت از مواضع سوریه صورت دادند و کوفی عنان نیز نقش مثبتی را ایفا کرد.

معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه اظهار کرد: حقیقت این است که مساله سوریه باید در داخل سوریه حل و فصل شود.