احتمال پرداخت یارانه به ایرانیان خارج از کشور

وقتی با تهدیدهایی همچون عدم اعلام نرخ رشد اقتصادی مواجه می‌شویم نباید اعتماد به نفس خود را از دست دهیم

دنیای اقتصاد - وزیر امور اقتصادی و دارایی، پرداخت یارانه به ایرانیان خارج از کشور را دارای منع قانونی ندانست و تصریح کرد: دولت در حال بررسی موضوع بوده و هنوز در این خصوص به جمع‌بندی در ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها نرسیده است. موضوع پرداخت یارانه نقدی به ایرانیان خارج از کشور نخستین بار در مجلس شورای اسلامی از سوی محمد جواد ابطحی نماینده خمینی شهر مطرح شد که پرسید چرا باید به ۲ میلیون ایرانی خارج‌نشین یارانه نقدی پرداخت شود؟ سوالی که رییس مرکز آمار ایران به آن پاسخ منفی داد و پرداخت یارانه نقدی به ایرانیان خارج از کشور را تکذیب کرد. اما شمس‌الدین حسینی سخنگوی اقتصادی دولت دیروز در حاشیه همایش روابط عمومی‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا برای ایرانیان خارج از کشور در طرح هدفمندی یارانه‌ها، یارانه نقدی در نظر گرفته شده است یا خیر، گفت: قانون اتباع ایران را (نه فقط ساکنین ایران) را متعلق به ایران می‌داند و فردی که دارای تبعیت ایرانی باشد، به لحاظ قانونی امکان بهره‌مندی از یارانه‌های نقدی را دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برای دریافت یارانه‌های نقدی از سوی ایرانیان خارج از کشور تقاضا داریم، تصریح کرد: در عین حال قانون این امکان را فراهم کرده که بتوانیم با بررسی دست به یک انتخاب بهینه بزنیم. به گفته وزیر اقتصاد، ستاد هدفمندی یارانه‌ها هنوز در مورد اینکه آیا ایرانیان خارج از کشور می‌توانند از یارانه‌های نقدی بهره‌مند شوند یا خیر، به جمع‌بندی نرسیده و در این خصوص در حال جمع‌بندی است.

تحریم‌ها بیشتر جنبه روانی دارد

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در خصوص تحریم و نقش روابط عمومی‌ها و فعالان رسانه‌ای تصریح کرد به عنوان یکی از اعضای صف مقدم مقابله با تحریم اقتصادی معتقدم که تحریم‌ها بیش از آنکه جنبه واقعی داشته باشد جنبه روانی دارد و تحریم‌کنندگان علاقه دارند که رشد اقتصادی ایران منفی باشد.

وی با اشاره به افزایش چشمگیر ترانزیت، تولید و صادرات کالا افزود: فضای اقتصادی و مزیت‌های ایران به گونه‌ای است که خارجی‌ها نمی‌توانند از آن به خاطر حفظ منافع خود چشم‌پوشی کنند. وی رشد ۲۵ درصدی تجارت خارجی و همچنین افزایش بیش از دو میلیون تنی ترانزیت کالا پس از اعلام تحریم‌ها را نشان‌دهنده این موضوع دانست. حسینی با اشاره به اقدامات روانی دشمن برای بزرگ جلوه دادن تحریم‌ها، نقش روابط عمومی‌ها را در مقابله با این ترفندها، راهبردی دانست و گفت: آنان باید در این زمینه جهادگونه و تحریم‌شکن عمل کنند و ضمن معرفی ویژگی‌های بی‌همتای اقتصاد ایران اثر روانی این تحریم‌ها را نیز خنثی کنند. سخنگوی اقتصادی دولت، فراهم کردن زمینه‌های اجرای به موقع مصوبات را از اقدامات روابط عمومی‌ها برشمرد و گفت: برنامه‌های اقتصادی هرچه قدر مهم و حیاتی باشد اگر مردم آن را نپذیرند به خوبی اجرا نخواهد شد یا در اجرا با شکست مواجه می‌شود، بنابراین برای موفقیت اجرای طرح‌های اقتصادی علاوه بر بال فنی به بال اجتماعی آن نیز باید توجه شود تا در مسیر توسعه اقتصادی کشور به حرکت درآید.

رسانه‌ها آب به آسیاب دشمن نریزند

حسینی برخی آمارها از اوضاع اقتصادی کشور را کاملا نادرست دانست و با اشاره به آمار صندوق بین‌المللی پول درباره رشد اقتصادی ایران گفت: در آمارهای بین‌المللی وقتی به آمار یک کشوری دسترسی پیدا نمی‌کنند در مقابل آن نقطه چین می‌گذارند؛ اما صندوق بین‌المللی پول این‌گونه عمل نکرد، بلکه به جای آن صفر قرار داد تا رشد اقتصادی ایران منفی نشان داده شود. وی افزود : زمانی که بورس بعد از ۲ سال رشد می‌کند می‌گویند رشد آن حبابی است؛ اما اگر رشد نکند می‌گویند رشد اقتصادی صفر است. حسینی تاکید کرد رسانه‌ها نباید این موضوع را دستاویز قرار دهند. بسیاری مدیون مردم ایران هستند که آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و خوششان می‌آید که شاخص‌های منفی را کد کنند و به دشمنان رفرنس بدهند.

اعتماد به نفس خود را از دست ندهیم

حسینی با بیان اینکه وقتی با تهدیدهایی همچون عدم اعلام نرخ رشد اقتصادی مواجه می‌شویم نباید اعتماد به نفس خود را از دست دهیم یا اینکه استنادات آماری را کنار بگذاریم، تصریح کرد: باید در نظام تولید آمار اقتصادی کشور یک برنامه تحولی را به نتیجه برسانیم. بخش عمده نظام آماری در کشور ما بیشتر مبتنی بر آمارهای شمارشی، سرشماری و نمونه‌گیری است که این امر کاستی‌هایی را ایجاد می‌کند؛ اما ما نیاز داریم که سطح تولید اطلاعات اقتصادی را از آمار گسترش دهیم و با فاصله زمانی کمتر آمارها را تولید کنیم.

حسینی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه پس از هدفمندی یارانه‌ها مصرف گاز خانگی کاهش، مصرف گاز کارخانه‌ای افزایش، رشد بورس ۸۰ درصد و صادرات غیر نفتی نیز با رشد مواجه است، چگونه می‌توان عنوان کرد که اقتصاد رشد نکرده؛ پس منشا رشد اقتصادی کجاست؟

افزایش قیمت‌ها را جبران کردیم

سخنگوی اقتصادی دولت درباره تولیدکنندگانی که قیمت‌ها را حتی تا ۵۰ درصد افزایش داده‌اند و حاضر به همکاری و تفاهم با دولت نیستند، گفت: از طریق مردم و اصناف به سراغ آنها خواهیم رفت؛ اما در عین حال در برخی از بخش‌ها قیمت‌‌ها اصلاح شده است؛ به طوری که شرکت گاز بیش از ۵۰ درصد قیمت گاز را افزایش داده است.

وی با اشاره به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، آب، گندم، آرد و نان افزود: در برخی از بخش‌ها اصلاح قیمت‌ها را به تناسب پذیرفته‌ایم، در عین حال افزایش قیمت‌ها را برای مردم و خانوارها جبران کرده‌ایم.

حسینی ادامه داد: اگر قرار بود یارانه‌ها را به صورت نقدی پرداخت کنیم؛ اما قیمت‌ها اصلا تغییری نکند اساسا جبران قیمت موضوعیت پیدا نمی‌کرد، در عین حال دولت در نظر داشت که با اصلاح نظام یارانه‌ها سطح برخورداری اقشار متوسط و ضعیف در جامعه افزایش پیدا کند؛ به همین دلیل بود که یارانه‌ها را بازسازی کردیم.

ریاست اوپک برای ایران محفوظ است

سخنگوی اقتصادی دولت درباره ریاست ایران بر اوپک با تاکید بر اینکه مسوولیت ریاست اوپک برای ایران محفوظ است، تصریح کرد: اگر احیانا وزیر نفت در زمان نشست اوپک تعیین نشده باشد و رییس‌جمهور نیز به مصلحت نداند که خود در این جلسه شرکت کند، حتما فرد دیگری را مثلا یک وزیر یا یکی از معاونان خود را برای حضور در نشست اوپک معرفی خواهد کرد.

وی افزود: سوابقی وجود داشته است که در برخی از مواقع که احیانا یک وزارتخانه وزیر نداشته و توسط سرپرست اداره می‌شده، دولت برای آن موضع و موقعیت خاص این مسوولیت را به وزیر دیگری محول کرده است. وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است رییس‌جمهور فرد دیگری را به عنوان رییس اوپک از سوی ایران انتخاب کند، عنوان کرد: امیدوارم این اتفاق رخ دهد؛ اما اگر این اتفاق نیفتد ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران عضو اوپک هستیم و این مسوولیت برای ایران محفوظ است.