نایب رییس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس معتقد است افزایش دوباره قیمت حامل‌های انرژی منع قانونی ندارد.

غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، در پاسخ به این سوال که آیا اگر دولت در سال ۹۰ قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد، مجلس مخالفتی نخواهد کرد، گفت: افزایش قیمت حامل‌های انرژی منع قانونی ندارد، و در اختیار دولت است، ما هم مخالفتی نداریم؛ اما باید زمینه‌های این کار را فراهم کند و فشار بر مردم افزایش نیابد. رییس کمیسیون ویژه مجلس گفت: برای حامل‌های انرژی مانند گازوئیل و گاز دیگر امکان افزایش قیمت وجود ندارد، اما در شرایط حاضر درباره بنزین افزایش قیمت ممکن است‌.

وی همچنین با تاکید بر اینکه درآمد ۶۲ هزار میلیارد تومانی از هدفمندی یارانه‌ها محقق نخواهد شد، از تدابیر کمیسیون تلفیق برای محدود ساختن قدرت مانور دولت در جابه‌جایی بیش از حد از ردیف‌های بودجه یارانه‌ای خبر داد.

نایب رییس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با اشاره به تصویب درآمد ۶۲ هزار میلیارد تومانی دولت از هدفمندی یارانه‌ها در کمیسیون تلفیق اظهارداشت: با وجود مخالفت عده‌ای از نمایندگان، این پیشنهاد دولت به تصویب کمیسیون رسید، با این حال در تلفیق بندهای تکمیلی بر این ماده اضافه کردیم و قدرت مانور دولت را کاهش دادیم. به این معنا که امکان استفاده از منابع دیگری برای هدفمندسازی یارانه‌ها برای دولت وجود ندارد و دولت نمی‌تواند از ردیفی به ردیف دیگر انتقالی داشته باشد. رییس کمیسیون ویژه مجلس تصریح کرد: اگر به فرض دولت قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد، باید مواردی از قانون را که تاکنون به اجرا نرسانده، از جمله پرداخت یارانه تولید، صنعت و کشاورزی اجرایی کند.

مصباحی مقدم تصریح کرد: در این صورت دولت اگر افزایش قیمت داشته باشد دیگر نمی‌تواند درآمد حاصل از آن را به پرداخت یارانه به افراد مبلغ ۴۴ هزار و پانصد تومان اختصاص و آن را افزایش دهد. وی گفت: عده‌ای معتقدند با این بندها که به مصوبه کمیسیون اضافه شد، درآمد پیش‌بینی شده قابلیت اجرا داشته باشد؛ اما پیش‌بینی شخصی من این است که این درآمد قابلیت تحقق ندارد. نماینده تهران تصریح کرد: در صورتی که دولت به سایر یارانه‌ها مثل برق و آب نظر نداشته باشد‌، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان با قیمت‌های فعلی درآمد خواهد داشت. وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که دولت متعهد شده یارانه را همچنان به افراد به میزان ۴۴ هزار و پانصد تومان پرداخت کند، اگر چنین باشد و هدف ۷۲ میلیون نفر باشند که قرار است یارانه دریافت کنند، ۳۸ هزار میلیارد تومان باید درآمد کسب کرده باشد، بنابراین تعهد فعلی بالاتر از قیمت‌های کنونی نیاز به منابع دارد.

مصباحی مقدم گفت: در صورتی که دولت خودش هیچ سهمی‌ برندارد و از یارانه‌های دیگر مثل برق و آب استفاده کند می‌تواند این رقم ۳۸ هزار میلیارد تومان را پوشش دهد و ده درصد هم به صنایع بپردازد.