انتقاد توکلی از تغییر پی در پی قوانین در مجلس

آیا در کشوری که قوانین اینقدر بی‌ثبات هستند، کسی سرمایه‌گذاری خواهد کرد؟

احمد توکلی می‌گوید به دلیل مخالفت با تغییر پیاپی قوانین که بخشی از آن در کمیسیون تلفیق بودجه ۹۰ اتفاق می‌افتد، در جلسات این کمیسیون شرکت نمی‌کند. رییس مرکز پژوهش‌های مجلس که سه‌شنبه در برنامه تلویزیونی «با شما» حاضر شده بود، گفت: از ابتدای تشکیل کمیسیون تلفیق بودجه ۹۰ فقط دوبار در آن شرکت کرده‌ام. یکبار در اسفند ماه بود و یکبار هم امروز (سه‌شنبه) که هر کدام دقایقی بیشتر طول نکشید و به روح و جسمم آسیب زد و به ناچار کمیسیون را ترک کرده‌ام.

توکلی افزود: مدتی است کمردردم تشدید شده و عواملی که مرا ناراحت و عصبی می‌کند، دردم را تشدید می‌کند. در کمیسیون تلفیق بعضا حرف‌هایی زده می‌شود و احکامی تصویب می‌شود که نمی‌توانم ساکت بنشینم و ناخودآگاه عصبی می‌شوم و درد کمرم تشدید می شود. رییس مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: روز سه شنبه برای اولین بار در سال جدید لنگان لنگان به کمیسیون رفتم و دیدم که در بررسی یک پیشنهاد، تغییر قانون برنامه پنجم ضروری می‌شد. همین قانونی که دو سه ماه پیش تصویب کرده‌اند. با ناراحتی گفتم «تولیدکننده بیچاره این کشور با این همه تغییر غیرقابل پیش بینی قانون چه خاکی به سرش بکند؟ چرا به مصوبه ۳-۲ ماه پیش خود پایبند نیستید؟ آیا در کشوری که قوانین اینقدر بی ثبات هستند، کسی سرمایه‌گذاری خواهد کرد؟» در این وضعیت جسمی نمی‌توانم متاسفانه در این کمیسیون شرکت کنم.

انتقاد از برخی مسوولان دولتی

توکلی در بخش دیگری از این گفت‌گو در برابر این سوال که «آیا در نظام اسلامی مسوولان محدودیت ثروت و درآمد دارند؟» گفت: در این مورد وضعیت جمهوری اسلامی را با احکام اسلام متمایز کنید، چون برخی عملکردها در جمهوری اسلامی باعث می‌شود آبروی اسلام بریزد. از نظر اسلام، مسوول قطعا باید محدودیت داشته باشد. این در نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر به روشنی مشخص است رفتار حضرت علی علیه‌السلام هم همین را می‌گوید که حاکم اسلامی باید مطابق کم‌درآمدترین افراد جامعه زندگی کند در عین حال تلاش کند تا همه به رفاه و درآمد زیاد برسند.

وی افزود: متاسفانه وضعیت امروز جمهوری اسلامی با این حالت آرمانی فاصله زیادی گرفته است. چند روز پیش در تلویزیون من معاون وزیر اقتصاد را دیدم که در دفتری نشسته که آنقدر تجمل و زرق و برق دارد که فقط امیر عبدالله شاه عربستان قابل تصور است که چنین ولخرجی و ریخت و پاشی داشته باشد.

حرص در جامعه افزایش یافته

نماینده تهران در مجلس در پاسخ به سوال دیگری درباره رواج حرص در جامعه گفت: حرص در تولید بد نیست. اگر سعی کنیم که با پول کمتر، تولید بیشتری داشته باشیم پسندیده است.

اما همان قدر که در تولید حرص خوب است، در مصرف بد است. در مصرف قناعت باید حاکم باشد، در تولید حرص.

وی اضافه کرد: مجموعا به نظر می‌رسد مردم به حرص نادرست؛ یعنی حرص به مصرف تشویق می‌شوند.

توکلی همچنین گفت: حد ثروت در اسلام کمی نیست، بلکه کیفی و ناشی از اخلاق و جو عمومی است. در گذشته، روحیه انقلابی و اخلاق اسلامی مانع از تجمل‌گرایی و ثروت‌اندوزی می‌شد، اما امروزه رسانه‌های جمعی به جای ترغیب مردم به ساده‌زیستی و قناعت، تجمل‌گرایی و مصرف بیشتر را ترویج می‌کنند که این امر در بلند‌مدت اقتصاد کشور را با چالش روبه‌رو خواهد کرد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: با روش حلال می‌شود به قله درآمد رسید، اما به قله ثروت انباشته نه. چون کسب درآمد حلال هر چقدر بیشتر پسندیده است، اما کسب ثروت و جمع‌آوری ثروت هرگز پذیرفته نیست.