دنیای اقتصاد- سخنان تهدیدآمیز سفیر عربستان در مصر علیه ایران واکنش فوری و قاطع رییس و تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را به دنبال داشته است و همزمان، محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور هم در زاهدان نسبت به توطئه غرب برای راه‌اندازی دعوای ایرانی - عربی هشدار داد. سفیر عربستان در مصر طی اظهاراتی گستاخانه ایران را به اقدام نظامی تهدید کرده بود. علاء بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی ضمن محکوم کردن چنین تهدیداتی آن را در راستای سیاست آمریکا و اسرائیل دانسته است. جمعی از نمایندگان کمیسیون امنیت هم به عربستانی‌ها هشدار دادند که به فکر ماجراجویی منطقه‌ای نباشند. سفیر عربستان در مصر سخنان تهدیدآمیزی را علیه ایران بر زبان آورد

پاسخ نمایندگان به گستاخی عربستانی‌ها

بروجردی: تهدید نظامی عربستان علیه ایران دقیقا سیاست آمریکا و اسرائیل است

دنیای‌اقتصاد- اظهارات تهدیدآمیز سفیر عربستان سعودی در مصر واکنش علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس کشورمان را در پی داشته است. سفیر سعودی‌ها در مصر ایران را تهدید به حمله نظامی کرده است.

بروجردی اما با بیان اینکه اظهارات سفیر عربستان در مصر سیاست آمریکا و اسرائیل است، گفته است: این ادبیات زیبنده کشورهای منطقه نیست.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به اظهارات گستاخانه سفیر عربستان در مصر در تهدید ایران به اقدام نظامی تصریح کرد: این دقیقا سیاست آمریکا و اسرائیل است که توسط سفیر عربستان مطرح شده است.

وی ادامه داد: سیاست ما در منطقه خلیج‌فارس مقابله و ورود به فاز نظامی نیست و این را همه کشورهای منطقه می‌دانند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: این ادبیات زیبنده کشورهای منطقه نیست و جمهوری اسلامی ایران در عین اقتدار نظامی و استقلال سیاسی معتقد به داشتن رابطه خوب با همه کشورها به‌خصوص همسایگان است.

بروجردی گفت: اگر عربستان این اشتباه تاریخی را در اشغال خاک بحرین مرتکب نمی‌شد، این تنش‌های سیاسی فعلی نیز به‌وجود نمی‌آمد.

به گزارش سایت خبری الف، احمد القتان ، سفیر عربستان سعودی در مصر در مصاحبه با شبکه الحیات تلویحا ایران را تهدید به حمله نظامی کرده و گستاخانه گفته است: امیدوارم ایرانی‌ها قدرت ما را امتحان نکنند. اگر آنها بخواهند کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را بی‌ثبات کنند، ما توانایی مقابله با ایران را داریم. اظهارات سفیر عربستان در مصر در حالی مطرح شده است که سعودالفیصل وزیر خارجه عربستان نیز پیش از آن، ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای عرب و جعل و دروغ متهم کرده است.

همزمان با این ادعاها پنج فروند از کشتی‌های جنگی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز دوشنبه وارد خلیج‌فارس شده و در سواحل دوبی پهلو گرفتند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، هدف از اعزام این ناوها به خلیج‌فارس که به موجب اجرای عملیاتی با نام «دریاهای دوستی» وارد منطقه شده‌اند تحکیم مناسبات ناتو با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس اعلام شده است.

خبرگزاری فرانسه هرچند اقدام به مخابره این خبر کرده اما در لابه لای سطرهای آن تلاش کرده تا به نوعی حضور این کشتی‌های جنگی در خلیج‌فارس را به اختلافات به‌وجود آمده میان ایران و عربستان در مورد تحولات بحرین مرتبط کند و در این راه به تنش‌های موجود میان ایران و آمریکا و چند عضو دیگر ناتو نیز اشاره کرده است.

احمد القتان سفیر عربستان در مصر در اظهارات گستاخانه خود گفته است که ما در عربستان سعودی مخصوصا از زمانی که ملک عبدالله ولیعهد بود تلاش کرده‌ایم که دست دوستی را به سوی ایران دراز کنیم، اما دخالت‌های ایران در کشورهای حاشیه خلیج فارس هرگز تمامی ندارد. این مقام سعودی مدعی شد که تا امروز، آنها با توهم امپراتوری فارس زندگی می‌کنند.

وی افزوده است: اظهارات اخیر ایرانیان عجیب و غریب است. آنها عربستان سعودی را متهم به دخالت در امور بحرین کردند. این حقیقت ندارد و من می‌توانم آن را ثابت کنم.احمد القتان مدعی شده است: این اتهامات زمانی از سوی ایران متوجه ما می‌شود که ایران هم در حال مداخله در امور لبنان، عراق، مصر و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است.

سفیر عربستان سعودی در مصر افزوده است: وضعیت ما با ایران در منطقه به صورت وحشتناکی است. ما پیام قدرتمندانه و مهمی را به آنها منتقل کرده‌ایم: ما اجازه نقض امنیت کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را نمی‌دهیم. امنیت کشورهای حاشیه خلیج فارس، خط قرمز ما در عربستان سعودی است. مطمئنا شما به یاد دارید که عربستان چگونه به حمله کویت پاسخ داد. احمد القتان در ادامه ادعاهایش گفته است: اهداف ایران در ایجاد یک شبکه جاسوسی در کویت چه بود؟

سفیر عربستان سعودی در مصر، در ادامه مصاحبه خود تلویحا ایران را تهدید به حمله نظامی کرده و گفته است: من به این چیزی که می‌گویم اعتقاد دارم؛ امیدوارم ایرانی‌ها قدرت ما را امتحان نکنند. آنها نباید قدرت ما را تست کنند. اگر آنها بخواهند کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را بی‌ثبات کنند، ما توانایی مقابله با ایران را داریم. مصاحبه‌کننده در این لحظه پرسیده است: منظور شما از قدرت به معنای خود کلمه است، وی پاسخ داد: بله.

مصاحبه‌کننده دوباره پرسیده است که این شامل حمله نظامی هم می‌شود، سفیر عربستان در مصر پاسخ داده است: منظور من ایران است. کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و امنیت آنها، خط قرمز ماست. ما اجازه نقض امنیت را به آنها نمی‌دهیم، امیدوارم که قدرت ما را تست نکنند. من دوست دارم چیزهایی را که نگفتم، یادآور بشوم.

تحریف تاریخ ایران از سوی امارات

اظهارات سفیر عربستان در مصر اولین اقدام ضد ایرانی اعراب به شمار نمی‌رود، پیش از این و طی هفته‌های گذشته مقامات کویتی و بحرینی و حتی سعد حریری نخست وزیر موقت لبنان علیه کشورمان سخن گفته و ایران را متهم به دخالت در امور داخلی خود کرده‌اند. در این میان رسانه‌های کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس از جمله امارات متحده عربی که مدعی جزایر سه‌گانه ایران در خلیج‌فارس است، نیز بیکار ننشسته‌اند. در همین چارچوب، نشریه اماراتی «گلف نیوز»، در نسخه الکترونیک خود با گستاخی تلاش کرده است تا تاریخ را تحریف کرده و تمامیت ارضی کشورمان را زیر سوال ببرد.

به گزارش الف، این نشریه وابسته به رژیم امارات متحده عربی که این روزها به همراه قوای آل‌سعود نقش بسزایی را در اشغال نظامی بحرین و سرکوب ملت مظلوم آن بازی می‌کند، در مقاله‌ای ضمن تحریف تاریخ مدعی شده است که منطقه خوزستان (به زعم نشریه الاحواز)، منطقه‌ای عربی است که توسط حکومت پهلوی به خاک ایران ضمیمه شده است.

نویسنده این مقاله مدعی شده است که بومیان عرب‌زبان این منطقه از ایران مورد انواع تبعیض قرار داشته و نظام سیاسی ایران تلاش می‌کند تا فرهنگ آنها را تغییر دهد.

این در حالی است که محل استناد این نویسنده پان‌عرب برای اثبات ادعای واهی خود، دوران حکومت کوتاه «شیخ خزعل»، مهره شناخته شده انگلیس بر منطقه خوزستان در سال‌های پایانی سلسله پادشاهی قاجاریه است.

فلاحت‌پیشه: عربستان حقیر‌تر از آن است که درباره ایران اسلامی صحبت کند

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نیز درباره اظهارات سفیر عربستان سعودی در مصر با بیان اینکه واکنش ایران به احتمال تحرک نظامی عربستان غیرقابل تصور و پشیمان‌کننده خواهد بود، گفت: عربستان حقیر‌تر از آن است که درباره ایران اسلامی صحبت کند.

فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس‌ با اشاره به اظهارات مقامات سعودی علیه ایران و ماجراجویی این کشور ‌در منطقه‌ اظهار کرد: ما این رفتار تحریک‌کننده عربستان را ‌که بیشتر به یک جنگ روانی شبیه است، یک رفتار انتحاری در برابر ایران می‌دانیم و به برادران عربستان توصیه می‌کنیم که در برابر ایران اقدام به رفتار انتحاری نکنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه نیروهای نظامی آل سعود با کوچکترین واکنش نیروهای نظامی ایران با مشکل مواجه خواهند شد، گفت: وقتی عربستانی‌ها به یمن حمله می‌کردند، ۱۸۰ چتر باز را از آسمان به خاک یمن فرستادند، اما ۵۰ نظامی آل سعود از ترس ارتفاع بیهوش شده و با این حال باید گفت که خود عربستان از واکنش پشیمان کننده و غیرقابل تصور ایران به هر‌گونه تحرک نظامی آگاه است.

کوچک‌ترین تحرک عربستان علیه ایران آخرین اشتباه این رژیم خواهد بود

غلامرضا کرمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این رابطه با بیان اینکه عربستان نباید پای خود را بیشتر از گلیمش دراز کند، گفت: آل‌سعود از قدرت نظامی ایران در منطقه مطلع است و واکنش ایران به عربستان در صورت اشتباه‌آل‌سعود به طوری خواهد بود که آنها دیگر فرصت اشتباه را نداشته باشند.

کرمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس‌ با اشاره به تلاش عربستان برای خودنمایی در منطقه‌ گفت: با توجه به اینکه ‌‌حسنی مبارک تمامی خواسته‌های آمریکا را در منطقه و جهان اسلام برآورده می‌کرد‌ و امروز حکومت دست‌نشانده آمریکا در مصر سقوط کرده ‌و تحولات جدیدی در منطقه شکل گرفته است، عربستان تلاش می‌کند که جای مصر را برای آمریکا خالی نکند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها، عربستان را به عنوان جایگزین مصر انتخاب کرده‌اند و عربستان تلاش می‌کند با اظهارات نسنجیده و بزرگتر از دهان خود به آمریکا ثابت کند که در انتخاب خود اشتباه نکرده است، گفت که عربستان چنین پتانسیلی ندارد و به زودی برای خود آمریکا این موضوع مشخص خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه آمریکا از عربستان انتظار دارد که برنامه‌های آنها را در خاورمیانه اجرایی کند، یکی از این برنامه‌ها را مقابله با ایران دانست که عربستان اخیرا به آن شدت داده است.

هجمه‌ علیه ایران، ناشی از کپی‌برداری این تحولات از انقلاب اسلامی است

در همین حال، عوض حیدرپور، یکی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس هجمه‌های گسترده صورت گرفته علیه ایران در تحولات اخیر منطقه را ناشی از کپی‌برداری این تحولات از انقلاب اسلامی ایران ارزیابی کرد.

حیدرپور در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این‌که حرکت مردم کشورهای منطقه کاملا بر مبنای اسلامی، عدالت‌خواهی و آزادی‌خواهی است یا کپی از شعارهای مردم ایران در خلال انقلاب است، افزود: نمونه این قبیل رفتارها را می‌توان در مصر مشاهده کرد که امروز دقیقا همان راهی را می‌روند که ما رفتیم. همه مسلمانان خواستار اداره کشور بر مبنای اسلام هستند و چون این حرکت منطبق بر بیداری اسلامی است و در واقع یک کپی از انقلاب اسلامی می‌باشد، از طرف برخی دولت‌ها و غرب حمل بر دخالت ایران می‌شود.

وی با رد تمامی این ادعاها، این هجمه‌ها را در جهت ادامه تسلط غرب بر منطقه توصیف کرد و گفت: آنها با هماهنگی برخی کشورها می‌خواهند تسلط آمریکا و غرب بر منطقه ادامه یابد و در این راستا ایران را به عنوان یک خطر معرفی می‌کنند که حتی این مقوله سبب شده است بازار خرید اسلحه اعراب از غرب به صورت زیادی گسترش یابد.