سه عضو هیات امنای دانشگاه آزاد مشخص شدند

فرهاد دانشجو، بهمن یزدی صمدی و فریدون عزیزی به عنوان اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد معرفی شدند

نفیسه زارع‌کهن - سرانجام انتخاب هیات امنای دانشگاه آزاد وارد فازعملی خود شد و پس از چند ماه بلاتکلیفی بر مصوبه شورای انقلاب فرهنگی جامه عمل پوشیده شد و اعضای جدید هیات امنا انتخاب شدند. براین اساس سه نفر از اعضای جدید هیات امنای دانشگاه آزاد در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با رای گیری اعضای این شورا معرفی و مشخص شده و به تصویب رسیدند تا تکلیف دانشگاه آزاد اسلامی پس از مدت‌ها مشخص و زمینه اجرای اساسنامه جدید فراهم شود. به این ترتیب پس از ۴ جلسه به تعویق افتادن انتخاب هیات امنای جدید،گزینه‌های معرفی شده از سوی اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای تعیین سه عضو هیات امنای دانشگاه آزاد در اولین جلسه این شورا در سال ۱۳۹۰ بررسی شد و از میان ۲۲ نفر که از جانب اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی معرفی شدند، در همان دور اول سه نفر بیشترین رای را کسب کردند و

این‌گونه انتخابات به دور دوم کشیده نشد.

چنین بود که فرهاد دانشجو، بهمن یزدی صمدی و فریدون عزیزی در جلسه روز سه‌شنبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به عنوان اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد معرفی شدند که این نفرات در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز رای لازم را کسب کردند.

همچنین طبق خبری که خبرگزاری مهر منتشر کرده است، همزمان با مصوبه سه‌شنبه شب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و انتخاب فرهاد دانشجو، بهمن یزدی صمدی و فریدون عزیزی به عنوان سه تن از اعضای ترکیب جدید هیات امنای دانشگاه آزاد، می‌توان از کریم زارع، علی عباسپور و مرتضی تمدن استاندار تهران به عنوان حذفی‌های هیات امنای دانشگاه آزاد نام برد.

اما با اعلام این خبر کریم زارع طی مصاحبه‌ای به خبرگزاری مهر گفت: «هنوز عضو هیات امنای دانشگاه آزاد هستم. تا زمانی که هیات موسس دانشگاه آزاد سه گزینه پیشنهادی خود برای عضویت در هیات امنای دانشگاه آزاد را به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی معرفی نکند، ترکیب جدیدی برای هیات امنای دانشگاه آزاد شکل نمی‌گیرد.»

در همین حال اما گفته می‌شود هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی، ظرف روزهای آتی اقدام به معرفی سه تن از اعضای خود برای عضویت در ترکیب جدید هیات امنای این دانشگاه می‌کند و این در شرایطی است که بر اساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، یکی از این سه گزینه هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی باید روحانی باشد. قرار است هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی از میان محسن قمی، علی‌اکبر ولایتی، حسن حبیبی و حمید میرزاده سه نفر را طی روزهای آتی برای پیوستن به ترکیب جدید هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی معرفی ‌کند تا ترکیب جدید هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی کامل شود.

اساسنامه دانشگاه آزاد چطور اصلاح شد؟

درست سال پیش همین روزها بود که آخرین پیشنهاد‌های اصلاحی اعضای شورای انقلاب فرهنگی با حضور احمدی‌نژاد درباره بازنگری در اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد و اساسنامه اصلاح و اجرایی شدن آن منوط به ابلاغ آن توسط رییس‌جمهور به عنوان رییس شورای انقلاب فرهنگی شد و سرانجام محمود احمدی‌نژاد روز یکشنبه ۵ اردیبهشت ۸۹ اساسنامه دانشگاه آزاد را برای اجرا ابلاغ کرد.

به دنبال ابلاغ اساسنامه جدید و اصلاح شده دانشگاه آزاد از سوی احمدی‌نژاد به مسوولان این دانشگاه، هیات موسس دانشگاه آزاد به ریاست آیت الله‌هاشمی رفسنجانی در هفته دوم اردیبهشت تشکیل جلسه داد و این اساسنامه را مغایر با شرع و قانون اساسی دانست. در پی این امر هم بود که خبر رسید ‌هاشمی رفسنجانی به رهبر معظم انقلاب در این خصوص نامه نوشت.

در پی این اتفاقات دانشگاه آزاد در شهریور ماه سال پیش تصویب کرد که این دانشگاه وقف است و اموال آن متعلق به مردم خواهد بود. اما این واکنش به حساسیت‌های بسیاری دامن زد. پس از آن بود علی لاریجانی به دفتر مقام رهبری درباره اساسنامه دانشگاه آزاد نامه‌ای نوشت و اعلام کرد: جمع کثیری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد اعتراض دارند.

اما این همه ماجرا نبود که مجلس براساس مصوبه‌ای اعلام کرد اساسنامه اولیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غیردولتی که فعالیت خود را با آن آغاز کرده و به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسیده است همچنان معتبر بوده هر گونه تغییر در آن با پیشنهاد هیات موسس و تایید شورای‌عالی انقلاب فرهنگی صورت گیرد و همه مصوبات وضع شده مغایر با این تبصره لغو می‌شود. نمایندگان ملت در ادامه مصوب کردند وقف اموال مراکز آموزش عالی و غیردولتی، غیر انتفاعی و سایر موسسات غیردولتی غیرآموزشی که هیات موسس یا هیات امنای آنها حق تصور مالکانه نسبت به آن را دارند و تا تاریخ تصویب این قانون صیغه وقف آن جاری شده است یا در آن جاری شود، معتبر است. در پی آن نیز هیات موسس دانشگاه آزاد شکایت قضایی از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به عمل آورد که شعبه ۲۹ دادگاه عمومی تهران به طور موقت دستور توقف اجرای اساسنامه جدید مصوب شورا را صادر کرد. هرچند که این اقدامات دوام چندانی نیاورد این حکم با استفاده از اختیارات ماده ۱۸ ریاست قوه از سوی رییس قوه قضائیه لغو شد و شورای نگهبان هم با بررسی مصوبه مجلس درباره وقف دانشگاه آزاد آن را مغایر اصل ۵۷ قانون اساسی دانست.

چنین بود که مساله بحث برانگیز وقف دانشگاه آزاد باعث شد تا رهبر معظم انقلاب هیاتی را برای بررسی امکان شرعی و قانونی وقف دانشگاه آزاد تعیین کند. هیات مذکور متشکل از متخصصین فقهی و حقوقی بود که مقرر شد تصمیم نهایی درباره دانشگاه آزاد و چالش میان هیات موسس دانشگاه و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به نظر آنها موکول شود. و این‌گونه بود که هیات فقهی و حقوقی وقف دانشگاه آزاد را غیرقانونی و خلاف شرع دانست و رهبر معظم انقلاب نیز طی نامه‌ای به‌هاشمی رییس هیات موسس دانشگاه آزاد و احمدی‌نژاد رییس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نتیجه غیرقانونی بودن وقف را رسما اعلام کردند و نوشتند: «ضمنا با توجه به ماهیت غیرخصوصی و غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی، لازم است بندهای ۵ و ۱۰ مصوبه جدید شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در مورد اساسنامه آن دانشگاه مورد بررسی مجدد قرار گرفته و اصلاح شود.

بندهای ۵ و ۱۰ اساسنامه جدید چه بود؟

طبق ماده۵ این اساسنامه اصلاح شده دانشگاه موسسه‌ای است عمومی و غیردولتی و اموال آن به عنوان اموال عمومی محسوب می‌شود. هیچ یک از اعضای هیات موسس، هیات امنا، مدیران و دیگر ارکان و مسوولان دانشگاه هیچ‌گونه حق مالکیت و حق انتفاع شخصی از اموال مزبور را ندارند و اموال و منافع مزبور منحصرا با رعایت مفاد این اساسنامه و مقررات حاکم و با رعایت مصلحت دانشگاه، صرف هزینه‌ها و پیشرفت و توسعه فعالیت‌های دانشگاه خواهد شد. مطابق ماده۱۰ آن نیز، اعضای هیات امنا عبارت‌اند از: پنج نفر از اعضای هیات علمی تمام وقت دانشگاه‌ها در مرتبه دانشیاری یا بالا‌تر به پیشنهاد و تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی. چهار نفر از اعضای هیات موسس که حتما یک نفر از آنها روحانی باشد. وزیران علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا نمایندگان آنها، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یا معاون وی، رییس دانشگاه (دبیر هیات امنا). به این ترتیب بود که سه‌شنبه ۲۶ بهمن سال پیش شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست محمود احمدی‌نژاد برگزار شد با اصلاح بند ۱ ماده ۱۰ اساسنامه دانشگاه آزاد رفت تا در جلسات بعدی این شورا ترکیبی جدید برای هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی تعیین کند و دوهفته فرصت داده شد تا هیات امنای این دانشگاه تعیین شوند. پس از این مصوبه بود که اگرچه پیشنهادهای اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی جهت گزینه‌های عضویت در هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد، اما به دلایلی از جمله بررسی سند تحول آموزش و پرورش یا عدم برگزاری جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی فرصت بررسی گزینه‌های پیشنهادی عضویت در هیات امنای دانشگاه آزاد پیش نیامد تا اینکه روز گذشته سرانجام طلسم شکست و سه تن از این اعضا انتخاب شدند و انتظار می‌رود که به زودی باقی اعضا هم انتخاب شوند تا در گام بعد رییس این دانشگاه پس از گذشت ۳ دهه تغییر کند یا شاید همچنان بر سرکار بماند.