رونمایی از 4ماهواره‌ ایرانی

روز گذشته با حضور رییس‌جمهور از نمونه‌های مهندسی چهار ماهواره ملی ظفر، رصد ‌١، فجر، دانشجویی امیرکبیر و همچنین نمونه مهندسی ماهواره‌بر سفیر ‌١ بی و کپسول زیستی کاوشگر ‌٤ رونمایی شد. به گزارش «ایسنا»، به مناسبت دومین سالروز پرتاب ماهواره ملی امید به فضا و همزمان با دهه مبارک فجر دیروز دوشنبه ‌١٨ بهمن ماه مراسم ویژه روز فناوری فضایی در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با حضور رییس‌جمهور و مقامات عالی کشور برگزار شد. در حاشیه این مراسم نیز نمایشگاهی از دستاوردهای فضایی ایران برگزار شده که پیش از شروع کار مراسم روز فناوری فضایی، رییس‌جمهور از آن بازدید کرد.

ماهواره فجر اولین ماهواره بومی جمهوری اسلامی ایران است که ماموریت مانور مداری دارد. همچنین به منظور اهداف نقشه‌برداری این ماهواره از یک محموله دوربین نیز استفاده می‌کند که این ماهواره را به عنوان اولین ماهواره بومی سنجشی کشور در فضا ثبت خواهد کرد.

ماهواره ملی ظفر توسط دانشگاه علم و صنعت به سفارش سازمان فضایی ایران ساخته شده است. ماهواره ملی ظفر ماهواره‌ای با فناوری سطح بالا، پیشرفته و کاملا عملیاتی می‌باشد که قابلیت عکس‌برداری به صورت رنگین (سه طیفی) با قدرت تفکیک بهتر از ‌٨٠ متر را داراست.

مقایسه این ماهواره با ماهواره نوید علم و صنعت بیانگر ارتقای بیش از پنج برابری سطح فناوری دوربین‌ها، دو برابری دقت کنترل، وضعیت و افزایش بیش از ‌١٥ برابری نرخ ارسال داده‌های تصویری می‌باشد. همچنین این ماهواره قابلیت ارسال و دریافت پیام بین کاربران را نیز دارا می‌باشد. از ویژگی‌های خاص این ماهواره و نمونه فضایی نوید علم و صنعت تجهیز آن به محموله رنجینگ جهت تعیین موقعیت ماهواره در طول فرآیند پرتاب به منظور بررسی صحت عملیات می‌باشد. تصاویر دریافتی از ماهواره ملی ظفر کاملا کاربردی و عملیاتی بوده و بطور خلاصه شامل حوزه‌های زیر می‌باشد. شناسایی ذخایر گاز و نفت - شناسایی معادن زغال سنگ، ماسه و سایر کانی‌ها - شناسایی جنگل، چمن‌زار و محصولات کشاورزی، شناسایی زمین‌های شور و قلیایی و فرسایش خاک، شناسایی آتش‌سوزی جنگل و چمنزار، شناسایی امراض گیاهان و‌ آفات حشرات، شناسایی آلودگی محیط زیست می‌باشد.

ماهواره رصد ‌١ به عنوان اولین نانوماهواره دانشجویی تصویربرداری کشور با قابلیت تصویربرداری با تفکیک‌پذیری بهتر از ‌٢٠٠ متر می‌باشد که توسط اساتید و دانشجویان کشور طراحی، ساخته و تست شده است.

از ویژگی این ماهواره این است که مدیریت، طراحی و ساخت آن دقیقا با کلاس ماهواره‌های سنجش از دور بزرگ یکسان است. پرتاب این ماهواره توسط ماهواره‌برهای بومی انجام می‌گیرد. کاوشگر ‌٤ محموله علمی و پژوهشی است که به منظور انجام تحقیقات زیستی و ارسال موجود زنده به فضا به وسیله یک پرتاب‌کننده به فضای ماورایی جو غلیظ انتقال می‌یابد و ضمن ارسال و مخابره نتایج در بازگشت به زمین، بازیابی شده و نتایج آزمایش‌های علمی و تحقیقاتی از آن استخراج می‌شود. از جمله اهداف اصلی در ماموریت کاوشگر ‌٤ دسترسی به ارتفاع ‌١٢٠ تا ‌١٥٠ کیلومتر، ارسال موجود زنده انسان‌نما به فضا، دستیابی به فناوری طراحی، ساخت و پرتاب کپسول زیستی، بازیابی سالم محموله، تله‌متری و ثبت داده‌های محیطی، زیستی و تصاویر در تمامی مراحل پرتاب و تعیین بارهای اکوستیکی محفظه از جمله ماموریت‌های این کاوشگر است.

با طراحی، ساخت و پرتاب کاوشگر ‌٤، اهداف اصلی شامل توسعه زیرساخت‌های دانش فضایی و تحقیقات زیست‌فضایی در کشور دنبال خواهد شد. نمونه مهندسی ماهواره آتست، پروژه ماهواره آتست با هدف طراحی، ساخت، تست و تحویل برای پرتاب میکروماهواره‌های با وزن حدود ‌٨٠ کیلوگرم و با توانایی انجام مطالعات سنجش از دور (بررسی پوشش گیاهی ایران) و ذخیره و ارسال اطلاعات مخابراتی در خرداد ‌٨٦ و به سفارش سازمان فضایی ایران به صورت رسمی آغاز شد.

مدل مهندسی ماهواره آتست به عنوان نخستین ماهواره دانش صنعتی امیرکبیر در بهمن‌ماه ‌٨٩ جهت رونمایی آماده شده است. این پروژه پس از سه سال تلاش بی‌وقفه اساتید، فارغ‌التحصیلان و دانشجویان این دانشگاه به ثمر نشسته است.

موتور ماهواره‌بر سفیر ‌١ بی، موتور این ماهواره‌بر از ‌٣٢ به ‌٣٧ (افزایش در حدود ‌٥٠ درصدی در وزن و ‌٢٥ درصدی ارتفاع) با قابلیت حمل ماهواره تا وزن ‌٥٠ کیلوگرم در مدار بیضوی ‌٤٥٠ الی ‌٣٠٠ کیلومتری افزایش یافته است.

مسافر آینده فضایی ایران یک میمون خواهد بود

همچنین بنا به گزارش ایرنا، مسافر آینده فضایی ایران یک میمون خواهد بود که توسط یکی از ماهواره‌های ملی بومی کشور به فضا پرتاب خواهد شد.احمدی‌نژاد پیش از این در ارتقای سطح توانمندی‌های کشور در عرصه هوافضا به منظور اعزام فضانورد ایرانی به فضا تاکید کرده است و ارسال این محموله زنده جدید نیز در راستای تحقیقات علمی دانشمندان ایرانی به منظور دستیابی به این هدف است. پیش از این محموله زیستی متشکل از کرم خاکی، سوسک و موش از سوی محققان کشورمان به فضا پرتاب شده بود و تاثیرات فضای جو در این موجودات زنده مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

پروژه ایرانی اعزام انسان به فضا آغاز شد

همچنین سرپرست سازمان فضایی ایران با اشاره به رونمایی از محموله زیستی کاوشگر ۴ با حضور رییس‌جمهوری، اعلام کرد که با ساخت این محموله زیستی، عملا مرحله اول اجرای پروژه ملی اعزام انسان به فضا آغاز شده است. به گزارش ایرنا، حمید فاضلی دیروز در سخنانی در مراسم رونمایی از ماهواره‌های ملی بومی جدید ایران در سالن اجلاس سران همچنین از برنامه‌های سازمان فضایی برای احداث یک آزمایشگاه ملی در یک شهرک فضایی خبر داد و گفت: پرتاب ماهواره امید، فضای جدیدی فراروی صنعت هوافضای کشور قرار داده است. سرپرست سازمان فضایی ایران در ادامه از ارائه پیشنهاد طراحی و ساخت ماهواره مشترک بین‌الدول اسلامی به کشورهای جهان اسلام خبر داد.

قبل از ۱۴۰۰ انسان به فضا پرتاب می‌کنیم

رییس‌جمهور روز گذشته بعد از افتتاح چند دستاورد فضایی و بازدید از نمایشگاهی که در این ارتباط برگزار شده بود، در جمع دانشمندان و متخصصان و دست‌اندرکاران این علم که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی گردهم آمده بودند، به سخنرانی پرداخت. به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد در بخشی از این سخنرانی گفت: «‌این امر شدنی است که قبل از ۱۴۰۰ ما انسان به فضا پرتاب کنیم و گام‌های اول را خوب برداشته‌ایم و باید توان‌هایمان را در این زمینه بسیج کنیم و این را هدف ملی ایران زمین و دانشمندان قرار دهیم و من فکر می‌کنم زودتر از ۱۴۰۰ نیز بتوانیم به این موفقیت برسیم. باید امکانات را در این زمینه بسیج کرد، البته ممکن است قبل از فرستادن انسان ربات بفرستیم.» وی ادامه داد: «فعالیت در این زمینه می‌تواند به فعالیت‌های علمی در کشور جهت دهد و باید آنقدر جلو برویم که برای دیگر بخش‌های علمی کشور فضا بیشتر باز شود و رشد پیشرفت علمی چند برابر شود. احمدی‌نژاد گفت: اواخر امسال و سال آینده، سال پرتاب‌های متعدد است و سازمان فضایی با کمک دیگر مراکز تحقیقاتی کاری کند که این‌گونه پشت سرهم در این راستا قدم برداریم و باید با هم عهد ببندیم.» احمدی‌نژاد در پایان سخنان خود تصریح کرد: «بشتابید فردای درخشان در انتظار ملت ایران است.»