اعتراض ایران به اقدام جدید آمریکا

آمریکا حساب‌های بانکی نمایندگی‌های چند کشور از جمله ایران را در سازمان ملل متحد بست اقدام آمریکا در بستن حساب‌های بانکی نمایندگی ایران و چند کشور دیگر در سازمان ملل متحد واکنش اعتراضی محمد خزائی نماینده دائم ایران در سازمان ملل را به دنبال داشته است. به گزارش بی‌بی‌سی روز پنج‌شنبه اعلام شد که دیپلمات‌های تعدادی از کشورهای عضو سازمان ملل در نیویورک در تماس با مقامات دولت آمریکا نسبت به تصمیم چند بانک آمریکایی در خودداری از ادامه ارائه خدمات بانکی به آنها اعتراض کرده و گفته اند که در یافتن بانک‌های دیگری برای گشایش حساب هم با دشواری روبه‌رو بوده‌اند. نمایندگی ایران در نیویورک هم یکی از نمایندگی‌هایی بود که با چنین مشکلی مواجه شد. در پی ایجاد این مشکل جلسه‌ای بین نمایندگی‌های کشورهای یادشده برگزار گردید که خزائی نماینده ایران در این جلسه سخنانی اعتراضی علیه آمریکا بیان کرد. به گزارش ایسنا، نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل گفت: بستن حساب‌های نمایندگی‌های بیش از یکصد کشور عضو، موجودیت سازمان ملل را تهدید می‌کند و نظریه انتقال سازمان ملل به کشور دیگری را تقویت می‌کند. براساس این گزارش، محمد خزائی در ابتدای جلسه طی سخنانی دخالت‌های مداوم و مقررات سختگیرانه نهادهای دولتی آمریکا و اقدامات غیرقانونی بانک‌ها در بستن حساب‌های نمایندگی‌ها را مورد انتقاد جدی قرار داد.

نماینده دائم کشورمان تاکید کرد: با توجه به مشکل پیش آمده، این مسوولیت کشور میزبان است که به وظایف خود عمل کند، در غیر این صورت اعتبار و صلاحیت دولت آمریکا به عنوان کشور میزبان بیش از پیش زیر سوال می‌رود و این‌گونه اقدامات موید این نظر است که باید کشور دیگری میزبان سازمان ملل باشد تابتواند انجام وظیفه کند.

خزائی تبعات ناشی از توقف خدمات بانکی به نمایندگی‌های دیپلماتیک را در دو سطح مورد تحلیل قرار داد: در یک سطح توقف خدمات بانکی به نمایندگی‌ها موجب خواهد شد که عملا نمایندگی‌ها امکان هیچ‌گونه فعالیتی نداشته باشند و این به معنای آن است که روند فعالیت‌های سازمان ملل اعم از مجمع عمومی،کمیته‌ها و نهادهای وابسته دچار توقف خواهند شد.از سوی دیگر دولت‌ها امکان پرداخت حق‌السهم‌های خود به سازمان ملل را نخواهند داشت و سازمان ملل دچار مشکل جدی خواهد شد. این نیز باعث می‌شود که سازمان ملل نتواند هزینه‌های جاری و عملیاتی خود را در سراسر جهان تامین نماید.

وی ادامه داد: دو موضوع فوق عملا به معنای به خطر انداختن جدی موجودیت سازمان ملل خواهد بود. در واقع نگرانی جدی اعضای سازمان ملل علاوه بر مشکلات پیش‌آمده برای فعالیت‌های روزانه نمایندگی‌ها، مساله موجودیت سازمان ملل و فعالیت‌های آن است. بر این اساس لازم است هم دولت آمریکا در مقام دولت میزبان و هم دبیرکل سازمان ملل متحد به عنوان بالاترین مقام اداری سازمان ملل برای حل این معضل اقدام کنند.