ورود نمایندگان کشورهای خارجی به ایران برای بازدید از مراکز هسته‌ای

روس‌ها دعوت ایران را نپذیرفتند

نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی گفت: رییسان و نمایندگان تروئیکای نم، گروه ۷۷، اتحادیه عرب و سفرای ونزوئلا و سوریه صبح امروز شنبه برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای نطنز و آب سنگین اراک وارد تهران می‌شوند. علی‌اصغر سلطانیه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به جلسه روز چهارشنبه غیرمتعهدها درباره بررسی موضوع دعوت ایران برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای‌اش با بیان اینکه در این جلسه از این دعوت استقبال و حمایت شد، گفت: رییس ترویکای غیرمتعهدها (مصر، کوبا، ایران) که سفیر مصر در آژانس است، رییس گروه ۷۷ (نماینده و سفیر الجزایر در آژانس)، سفیر و نماینده اتحادیه عرب نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و سفیر و نماینده سوریه و ونزوئلا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید از تاسیسات نطنز و آب سنگین اراک اعلام آمادگی کردند.

سلطانیه همچنین اظهار کرد: این گروه‌ از افراد صبح امروز(شنبه) وارد تهران می‌شوند و بازدید طی دو روز انجام می‌شود و صبح دوشنبه تهران را به مقصد وین ترک می‌کنند.

واکنش لاوروف به دعوت ایران

در این میان سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه‌ روسیه گفت که پیشنهاد ایران برای بازدید برخی کشورها از تاسیسات هسته‌ای‌اش شایسته توجه است، اما چنین دیداری نمی‌تواند جایگزین بازرسی‌های مرتب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یا گفت‌وگو با ۱+۵ شود. به گزارش ایسنا، دیپلمات‌ها گفته‌اند که قدرت‌های غربی مسکو را تشویق به رد این دعوت کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویتر، سرگئی لاوروف ـ وزیر امور خارجه‌ روسیه ـ روز پنج‌شنبه در پاسخ به سوالی درباره موضع مسکو در زمینه‌ پیشنهاد ایران گفت این دعوت حقیقتا شایسته توجه است. به عقیده‌ ما باید از هر حرکتی که نشان‌دهنده‌ تمایل بیشتر ایران به همکاری با جامعه بین‌المللی باشد، استقبال کرد. چگونه می‌توان چنین سفری را سازماندهی کرد. این زمینه‌ای است که متخصصان باید به آن بپردازند. وزیر امور خارجه‌ روسیه در ادامه اظهاراتش گفت: اما علاوه بر آن مایلم دو نکته را روشن کنم: اول اینکه مسلما چنین دیداری به هیچ عنوان نمی‌تواند جایگزینی برای بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تلقی شود و دوم این‌که چنین انتظاری نباید به عنوان جایگزینی برای گفت‌وگوی ایران با کشورهای گروه ۱+۵ تلقی شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، لاوروف روز پنج‌شنبه از ایران خواست با مذاکراتی که می‌تواند «نقاط خاکستری» برنامه‌ هسته‌ای اش را برطرف کند، در نشست استانبول موافقت کند. لاوروف در ادامه از ایران به خاطر آنچه وی عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواند، انتقاد کرد و در عین حال درخواست‌های منفی برای استفاده از تهدید و اعمال زور علیه ایران را به شدت محکوم کرد.