امیدواری مشروط به نتایج خوب

دنیای اقتصاد- سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد ایران با بیان اینکه ایران در مذاکرات جدی است، ابراز امیدواری کرده است مذاکرات هسته‌ای استانبول با حسن نیت غرب به نتایج خوبی برسد. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در گفت‌وگویی با روزنامه فرانسوی فیگارو این سخنان را مطرح کرد. قرار است دور تازه مذاکرات هسته‌ای بین ایران با گروه ۱+۵ روزهای اول و دوم بهمن در استانبول ترکیه انجام شود. در همین حال هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا هم گفته است که ایران خود را برای انجام مذاکرات جدی آماده کند. جلیلی در گفت‌وگو با روزنامه فیگارو خواستار حسن نیت غرب شد

امیدواری به حصول نتیجه در مذاکرات استانبول

یک هفته پیش از آغاز گفت‌و‌گوهای جدید هسته‌ای بین ایران با گروه ۱+۵ روزنامه فرانسوی فیگارو متن گفت‌و‌گویی با سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی را منتشر کرده است که جلیلی در این گفت‌و‌گو ابراز امیدورای کرده است گفت‌و‌گوهای استانبول با حسن‌نیت طرفین به نتایج خوبی برسد.

جلیلی در شرایطی این سخنان را بر زبان جاری کرده است که پیش از این هم محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور طی اظهار نظری از گفت‌و‌گوهای هسته‌ای استانبول به عنوان نقطه عطف یادکرده بود. مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ قرار است طی روزهای اول و دوم بهمن در استانبول ترکیه به انجام برسد. سعید جلیلی‌ دبیر شورای عالی امنیت ملی مذاکره‌کننده ارشد ایرانی در این گفت‌و‌گوها به شمار می‌آید. به گزارش ایسنا جلیلی طی گفت‌و‌گویی با روزنامه فرانسوی فیگارو به تحلیل مذاکرات پیش‌رو پرداخت و با بیان اینکه ایران طی سالیان گذشته اقدامات زیادی برای اعتمادسازی انجام داده است، اظهار کرد که اکنون زمان آن فرا رسیده که غرب برای رفع بی‌اعتمادی و جلب اعتماد ملت ایران تلاش کند. جلیلی افزود: ما در ژنو در این باره به صراحت و روشنی توافق کردیم که گفت‌وگو برای همکاری حول نقاط مشترک خواهد بود و نقاط مشترک می‌تواند طیفی از موضوعات را در برگیرد.

جلیلی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوها جدی است و با یک نگاه راهبردی، گفت‌وگوها برای همکاری حول نقاط مشترک را دنبال می‌کند و چنانچه کشورهای ۱+۵ هم با این نگاه در گفت‌وگوها حاضر شوند، می‌شود امید داشت که گفت‌وگوها به نتایج خوبی برسد.

مسوول گروه مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: بعضی از قدرت‌ها که در این سال‌ها رویکرد تقابلی را دنبال کرده‌اند، دیده‌اند که سرانجام این رویکرد بن بست است. رویکرد تقابل هیچ وقت جواب نداده و برای آنها هم بی‌فایده و هم پرهزینه است، لیکن ما فکر می‌کنیم این رویکرد تعاملی است که می‌تواند عرصه‌های خوبی را برای همکاری ایجاد کند. امروز ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف قابل انکار نیست و گفت‌وگو برای همکاری و به دنبال آن همکاری حول نقاط مشترک می‌تواند برای همه مفید باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی درباره دعوت ایران از نمایندگان کشورها برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای آن را نشان‌دهنده اعتماد به نفس ایران و شفافیت فعالیت‌های هسته‌ای کشور دانست و اظهار کرد: مبنای ما دعوت از نمایندگان مجامعی چون گروه ۷۷ و جنبش عدم تعهد بوده که همواره در آژانس و مجامع بین‌المللی از حقوق هسته‌ای ما دفاع کرده‌اند، لکن از این فرصت استفاده کرده و از سایرین هم دعوت کردیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در رابطه با اظهارات وزیر خارجه آمریکا در خصوص پذیرش حق ایران برای غنی سازی اورانیوم تاکید کرد: حقوق ملت‌ها را خانم کلینتون تعیین نمی‌کند، بلکه حقوق ملت‌ها در NPT و اساسنامه آژانس آمده است. مسیری که بخواهد حقوق ملت‌ها را انکار کند یک مسیر غیر قابل پذیرش از سوی جامعه جهانی است.

جلیلی در تبیین اصرار خبرنگار فیگارو در مثبت ارزیابی نمودن اظهارات کلینتون مبنی بر پذیرش حق ایران برای غنی سازی، اظهار کرد که ما هر حرکتی را در چارچوب رویکردها و مجموعه‌ رفتار آنها تفسیر می‌کنیم. دبیر شورای عالی امنیت ملی در مورد بحث مبادله سوخت هسته‌ای اظهار کرد: این بحث در مورد تامین سوخت هسته‌ای رآکتور تهران است که مصرف آن کاملا دارویی است. سالانه ۸۵۰ هزار بیمار سرطانی از تولیدات این رآکتور برخوردار می‌شوند. ما خواستیم این سوخت را بخریم، اما آنها نفروختند و بعد پیشنهاد تبادل دادند. آمریکا، وزرای خارجه ترکیه و برزیل را فرستاد تا بیایند و در این‌باره صحبت کنند که ایران تبادل را بپذیرند. آنها آمدند و ما در تهران، بیانیه تهران را نوشتیم، سوال این است که چرا بعد از بیانیه تهران، آنها تبادل را رد کردند و بلافاصله قطعنامه صادر کردند. اینها مسائلی است که باید آنها اعتمادسازی کنند. گرچه ما گفته‌ایم این موضوع به عنوان یک موضوع همکاری می‌تواند کماکان در دستور کار باشد و البته به آنها گفته‌ایم اگر به ما سوخت ندهید ما خودمان تولید می‌کنیم و دیدند که ما توانستیم.

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی با محکوم کردن ترور دانشمندان ایرانی و تشبیه آن به اقدامات غرب در دوران قرون وسطی و فاشیسم در اروپا، به دستاورد بزرگ اطلاعاتی ایران در شناسایی عوامل ترور شهید علیمحمدی اشاره کرد و گفت: امروز صداقت کشورها در ادعای مبارزه با تروریسم روشن می‌شود. اینکه عده‌ای بیایند و اسامی دانشمندان را در قطعنامه شورای امنیت قرار دهند و بعد با اقدام تروریستی آنها را به شهادت برسانند. این ترکیبی است از دو تفکر قرون وسطی و فاشیسم. من فکر می‌کنم جامعه جهانی حتما این را نمی‌پسندند و حتما آن را محکوم می‌کنند.

جلیلی با رد این ادعا که سلاح هسته‌ای می‌تواند امنیت و مصونیت برای کشورها به ارمغان آورد، اظهار کرد: ما معتقدیم سلاح هسته‌ای برای کشورها و جهان امنیت نمی‌آورد و دنبال این هستیم که همه‌ قدرت‌های هسته‌ای خلع سلاح شوند.

جلیلی چنین ذهنیتی را اشتباه محاسباتی دانست که امروز در غرب وجود دارد. وی گفت: یکی از سوالاتی که امروز در سطح مجامع بین المللی مطرح است این است که سلاح هسته‌ای را چه کسی در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده است و اینکه آیا واقعا این سلاح‌ها مشکلات این رژیم را حل کرده است؟ آیا رژیم صهیونیستی توانسته است با سلاح هسته‌ای مشروعیت به دست بیاورد؟

مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران اظهار امیدواری کرد که کشورهای غربی با درک جایگاه و اقتدار جمهوری اسلامی ایران اشتباهات محاسباتی گذشته را تکرار نکنند و با رویکردی جدید به مذاکرات استانبول نگاه کرده، راهی را برگزینند که به نفع مردم منطقه و جهان است.

اعمال تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ۲۶ شرکت دیگر

البته جلیلی در شرایطی خواستار حسن نیت غرب شده است که وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ۲۶ شرکت که این کشور مدعی بود با برنامه موشکی ایران رابطه دارند اعمال کرد. به گزارش ایسنا، وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی شد که ۲۴ شرکت تحریم شده با خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ارتباط دارند و ۲ شرکت دیگر با سازمان صنایع هوا - فضای ایران که تابع وزارت دفاع ایران است در ارتباطند.

به گزارش خبرگزاری رویتر، وزارت خزانه‌داری آمریکا بیش از این خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سازمان صنایع هوا - فضای ایران را در فهرست سیاه خود قرار داده بود. طبق تحریم‌های جدید دارایی‌های این شرکت‌ها تحت قوانین آمریکا مسدود خواهد شد.

کلینتون: ایران خود را برای مذاکرات جدی در نشست استانبول آماده کند

در این میان هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ایران بهتر است خود را برای مذاکرات جدی در نشست استانبول آماده کند. به گزارش ایسنا به نقل از واشنگتن پست، هیلاری کلینتون گفت که گفت‌وگوهای ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ ( پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متشکل از آمریکا، انگلیس، فرانسه،روسیه و چین به علاوه آلمان) روی آنچه وی نگرانی جامعه‌ بین‌المللی درباره‌ فعالیت‌های هسته‌ای ایران و بی‌اعتنایی به توافقنامه‌های هسته‌ای خواند، متمرکز خواهد بود. به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس اینترنشنال، کلینتون پس از دیدار با سران کشورهای عربی در دوحه گفت که گفت‌وگوها روی گام‌های عملی که ایران می‌تواند برای رفع نگرانی‌های جامعه بین‌المللی بردارد، متمرکز خواهد بود. وی در ادامه گفت که انتظار می‌رود که نتیجه‌ آن راه‌حلی باشد که ایران را موظف به عمل به مسوولیت‌هایش کند. به گزارش ایسنا، رییس سیاست خارجه‌ اتحادیه اروپا نیز روز پنج‌شنبه گفت که برنامه‌ هسته‌ای ایران در گفت‌وگوی تهران با کشورهای عضو گروه ۱+۵ که هفته‌ آینده در استانبول برگزار می‌شود، مطرح خواهد شد.

کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا پس از دیدار با احمد داود اوغلو، وزیر امور خارجه‌ ترکیه در جمع خبرنگاران گفت: با صراحت می‌گویم که ما برای گفت‌وگو درباره‌ مساله‌ هسته‌ای ایران می‌آییم و این کاری است که انجام خواهیم داد. اشتون افزود: هدف ما در این دیدار این است که به دنبال روش‌های معتبر و ملموسی برای پیشرفت به جلو باشیم.