سهمیه‌بندی گازوئیل ادامه خواهد داشت

سخنگوی طرح تحول اقتصادی با بیان اینکه سهمیه گازوئیل در قالب طرح هدفمندکردن یارانه‌ها با نرخ ۱۵۰ تومان ارائه می‌شود، افزود: سهمیه گازوئیل با نرخ ۱۵۰ تومان برای بخش‌های حمل‌ونقل، کشاورزی و صنعت در نظر گرفته شده است. به گفته وی، همچنین گازوئیل با نرخ ۳۵۰ تومان بدون سهمیه بندی ارائه می‌شود. محمدرضا فرزین در گفت‌و‌گو با ایرنا، ‌افزود: بنابر این سهمیه بندی برای گازوئیل ادامه داشته و اعمال خواهد شد، ضمن آنکه دو نرخ ۳۵۰ و ۱۵۰ تومان براساس مصوبات قبلی کارگروه ارائه می‌شود.

سخنگوی طرح تحول اقتصادی در ادامه گفت: براساس آخرین تصمیم‌گیری‌ها نرخ هر کپسول گاز مایع ۱۱ کیلویی با هزینه‌های توزیع برای مصرف‌کنندگان سه هزار و ۴۰۰ تومان تعیین شد. فرزین ‌افزود: این نرخ در سراسر کشور و حتی در دورافتاده‌ترین نقاط یکسان خواهد بود. وی با بیان آنکه ‌براین اساس نرخ گاز مایع برای مصارف خانگی هر کیلو ۱۸۰ تومان تعیین شده است،‌ ادامه داد: همچنین قرار است شرکت‌های توزیع کننده گاز مایع که ۹ شرکت هستند در خصوص توزیع گاز مایع اقدامات مناسب را انجام دهند.

فرزین اظهار کرد: قرار است گاز مایع در سراسر کشور با نرخ مشخص ارائه و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بر اجرای این امر نظارت و کنترل‌های لازم را انجام دهد تا هرگونه مشکلی در این خصوص رفع شود. وی گفت: مردم نیز می‌توانند در صورت بروز مشکل و تخلف در این خصوص مراتب را به سازمان تعزیرات و مسوولان استانی اطلاع دهند.

پرداخت یارانه

سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی گفت: ۴۰ هزار و ۵۰۰ تومان بابت یارانه حامل‌های انرژی و ۴ هزار تومان بابت یارانه نان اسفندماه هریک از افراد، به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

وی افزود: ممکن است یارانه اسفند ۸۸ و فروردین سال آینده با هدف برقراری آرامش در بازار به صورت یکجا پرداخت شود. وی گفت: بحث تامین مالی قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در سه ماه پایانی سال و سال آینده،‌ سوخت مورد نیاز پیمانکاران و مسائل و مشکلات واحدهای آجرپزی از جمله موضوعاتی بود که در جلسه ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها بررسی و تصمیماتی اتخاذ شد.

فرزین با اشاره به کاهش شدید مصرف بنزین، گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره و گاز طبیعی در سطح کشور، افزود: مصرف روزانه بنزین از حدود ۶۳ میلیون لیتر قبل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به حدود ۵۵ میلیون لیتر و مصرف گازوئیل از روزی۹۵ میلیون لیتر به حدود ۶۷ میلیون لیتر کاهش یافته است. وی اظهار داشت: مصرف گاز خانگی هم از ۲۰۰ میلیون مترمکعب در روز به ۱۸۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته که این میزان صرفه‌جویی می‌تواند به مصرف صنایع برسد. سخنگوی طرح تحول اقتصادی افزود: آمارها همچنین حاکی از کاهش ۵ تا ۶ درصدی مصرف آب و برق در کشور است که در نتیجه کاهش مصرف حامل‌های انرژی، منابع بسیار زیادی عاید کشور شده است. وی گفت: برآوردها نشان می‌دهد اگر میزان مصرف حامل‌های انرژی کشور در سال آینده مطابق با سال ۸۸ باشد، حدود ۵ هزار میلیارد تومان در مصرف انرژی صرفه جویی خواهد شد که با احتساب توقف رشد سالانه حداقل ۵/۶ درصد این صرفه جویی به مراتب بیشتر خواهد بود. فرزین در پایان افزود: به هر میزان که در مصرف حامل‌های انرژی صرفه‌جویی شود، منابع برای صندوق توسعه ملی و صادرات افزایش خواهد یافت که در نهایت به نفع اقتصاد ملی خواهد بود.