احتمال مخالفت مجلس با خروج اورانیوم از کشور

اشتون برای رایزنی درباره مذاکرات استانبول امروز به ترکیه می‌رود

دنیای اقتصاد- علی اصغر سلطانیه‌، نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی‌از احتمال مخالفت مجلس با مذاکره بر سر تبادل سوخت هسته ای و خروج اورانیوم از کشور خبر داده است. سلطانیه در شرایطی این خبر را به روزنامه‌نگاران فرانسوی داده است که نمایندگان ایران و ۱+۵ ( آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به علاوه آلمان) در روزهای اول و دوم بهمن ماه سال‌جاری در استانبول برای چهارمین بار پای میز مذاکره خواهند نشست. مقدمه چینی برای همین مذاکرات است که موجب شده کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده کشورهای ۱+۵ امروز برای رایزنی با مقامات ترکیه به این کشور سفر کند.

آن چنان که ایسنا گزارش داده است، سلطانیه در کنفرانس خبری با روزنامه‌نگاران فرانسوی گفته است: زمان به نفع طرف مقابل نیست و آنها باید از این فرصت به دست آمده به سرعت استفاده کنند. وی همچنین مذاکرات استانبول را فرصتی تاریخی برای بازگشت غربی‌ها به پای میز مذاکره دانسته است. سلطانیه افزوده است: همراه با نصب اولین میله‌های سوخت تولیدشده در ایران در رآکتور تحقیقاتی تهران این احتمال وجود دارد که مجلس شورای اسلامی ایران یک بار دیگر به دولت اجازه ندهد که مذاکره داشته باشد یا اورانیوم را به ترکیه یا هر مکان دیگری ارسال کند که در این صورت ما (اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی) را تولید خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه غنی‌سازی ۲۰ درصدی در چارچوب پاسخ به درخواست‌های پزشکی و درمانی در ایران است، ادامه داده است:‌ تهران به دلیل همکاری نکردن کشورهای غربی ناچار شد تا غنی‌سازی ۲۰ درصدی داشته باشد که این مساله با موفقیت کامل و با غافلگیری غربی‌ها انجام شد.

سلطانیه با تاکید بر اینکه سلاح هسته‌ای در اعتقادات مسوولان و ملت ایران جایی ندارد و ایران شدیدا با دستیابی به هرگونه سلاح کشتار جمعی مخالف است، گفته است: بیشترین مسوولیت برعهده رسانه‌ها است تا واقعیت را منعکس کنند. اطلاعاتی که در اختیار افکار عمومی جهان قرار داده می‌شود از طریق رسانه‌ها و منابع اروپایی و غربی است که متاسفانه اکثریت آنها در این زمینه به دروغ روی می‌آورند.

وی افزوده است: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی طی سخنانی در دیدار با محمد البرادعی، مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وضوح تاکید کرد که از لحاظ شرعی و از نظر جمهوری اسلامی ایران دستیابی به سلاح هسته‌‌ای حرام است.

به گزارش العالم، نماینده ایران در آژانس بیان کرده است: هرگونه اقدام در جهت دستیابی به سلاح هسته‌ای یک خطای استراتژیک و مخالف با امنیت و منافع ملی ایران به شمار می‌رود.

وی افزوده است: دستیابی به تکنولوژی هسته‌‌ای صلح‌آمیز ویژه غنی‌سازی اورانیوم با اهداف صلح‌آمیز و تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حق مسلم و بدیهی ما است. هم‌چنین تهران هرگز از این حق دست نخواهد کشید و درباره آن چانه‌زنی نخواهد کرد. وی با اشاره به اینکه ایران جزو اولین کشورهای جهان است که به معاهده منع تکثیر سلاح‌های هسته‌‌ای ان.پی.تی پیوسته‌، افزوده است: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا کنون بیش از ۴هزار نفر- روز از تاسیسات هسته‌‌ای ایران بازرسی کرده است‌.

وی همچنین با اشاره به مذاکرات تکمیلی با طرف‌های غربی اظهار کرده است: پیش از این مذاکراتی را در ژنو با گروه ۱+۵ داشتیم و اعلام آمادگی کردیم که بدون هیچ پیش‌شرطی و در سایه احترام متقابل با این کشورها در استانبول همکاری کرده و درباره مسائل منطقه‌‌ای و بین‌المللی مذاکره کنیم.

سلطانیه درباره احتمال آلودگی تاسیسات هسته‌‌ای ایران به ویروس استاکس‌نت نیز تصریح کرده است: مطمئن باشید که این ویروس نمی‌تواند بر تاسیسات هسته‌‌ای ایران تاثیر بگذارد و خبرنگاران می‌توانند برای تحقیق در این باره به سایت آژانس مراجعه کنند.

اشتون امروز در استانبول

در رویدادی دیگر، آنگونه که وزارت خارجه ترکیه اعلام کرده است، کاترین اشتون‌، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز پنج‌شنبه برای آماده کردن زمینه نشستی که قرار است بین ایران و گروه ۱+۵ در استانبول برگزار شود، وارد این شهر می‌شود. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه‌، وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: اشتون در این سفر با احمد داود اغلو، وزیر خارجه ترکیه دیدار و علاوه بر برنامه هسته‌‌ای ایران درباره روابط ترکیه و اتحادیه اروپا نیز با وی گفت‌وگو خواهد کرد.

منابع اروپایی نیز پیش از این اعلام کرده بودند که اشتون روز پنج‌شنبه به استانبول سفر می‌کند.

وزیر خارجه ترکیه شنبه گذشته اعلام کرده بود که نشست استانبول بین ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ (پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متشکل از روسیه‌، چین، آمریکا، انگلیس و فرانسه به علاوه آلمان) در۲۱ و ۲۲ ژانویه سال ۲۰۱۱ میلادی (اول و دوم بهمن‌ماه) برگزار می‌شود. این در حالی است که پیش از آن‌، دفتر اشتون تاریخ مذاکرات بین گروه ۱+۵ و ایران را ۲۰ ژانویه (۳۰ دی‌ماه) اعلام کرده بود.

در همین رابطه‌، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه‌ روز سه‌شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران برگزاری مذاکرات ایران و کشورهای ‌۱+۵ در تاریخ اول و دوم بهمن در استانبول را تایید کرد.

دور قبلی مذاکرات گروه ۱+۵ با ‌ایران که به نام مذاکرات ژنو ۳ شناخته می‌شود، ششم و هفتم ماه دسامبر ۲۰۱۰ (۱۵ و ۱۶ آذر ماه سال‌جاری) در شهر ژنو و پس از ۱۴ ماه وقفه برگزار شد. آنچنان که طرفین در مذاکرات ژنو ۳ توافق کردند، قرار است مذاکرات استانبول «گفت‌وگو بر مبنای همکاری حول نقاط مشترک» طرفین باشد. توافقی که از سوی کاترین اشتون نادیده گرفته شد به گونه‌ای که برخلاف روند مذاکرات ژنو۳ که از سوی طرفین «مثبت و سازنده» خوانده شده بود و شرایط پس از مذاکرات از رضایت‌ایران و گروه ۱+۵ حکایت داشت، بیانیه صادره شده از سوی اشتون در پایان‌ این مذاکرات با واکنش منفی سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان مواجه شد و جلیلی در کنفرانس مطبوعاتی خود در پایان مذاکرات ژنو۳ به صراحت گفت که بیانیه اشتون با محتوای توافقات منطبق نیست.

پیشینه مذاکرات ‌ایران و ۱+۵

سعید جلیلی نخستین بار در ۲۹ تیر ماه سال ۱۳۸۷ به عنوان مذاکره‌کننده ارشد ‌ایران پشت میز مذاکره با نمایندگان کشورهای گروه ۱+۵ به ریاست خاویر سولانا‌، نماینده تام‌الاختیار ‌این گروه نشست.‌ این مذاکرات در شرایطی انجام شد که ‌ایران و گروه ۱+۵ به ترتیب در اردیبهشت و خرداد ۱۳۸۷ بسته‌های پیشنهادی خود را رد و بدل کرده بودند.

دومین مذاکرات ‌ایران و ۱+۵ اول اکتبر سال ۲۰۰۹ میلادی (۱۰ مهر سال ۸۸) نیز به ریاست جلیلی در ژنو صورت گرفت. پس از آن بود که مذاکرات‌ ایران و ۱+۵ با تاخیری ۱۴ ماهه مواجه شد.

در‌این میان، مذاکره کارشناسان فنی‌ ایران با گروه وین که در مذاکرات ژنو مورد توافق واقع شده بود، طی سه روز در ۲۷ مهر در وین آغاز و به پیشنهاد البرادعی برای تبادل سوخت هسته‌ای منجر شد.‌ ایران ‌این پیشنهاد را نپذیرفت؛ اما پیشنهاد‌های جدیدی را مطرح کرد که مورد قبول طرف‌های دیگر نبود، در‌ این شرایط کشورهای ترکیه و برزیل پیش‌قدم شدند و با حضور سران‌ این کشورها در تهران، وزیران خارجه سه کشور بیانیه تهران را به امضا رساندند. ‌این بیانیه با واکنش سرد غرب روبه‌رو شد و در پی آن شورای امنیت سازمان ملل چهارمین قطعنامه تحریم‌آمیز را علیه تهران تصویب کرد.‌ این قطعنامه با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا پی گرفته شد.