دنیای اقتصاد- محمدرضا فرزین سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت، از تعیین سهمیه جدید گازوئیل با قیمت 150 تومان به اضافه یک ریال در دی‌ماه علاوه بر سهمیه‌های قبلی گازوئیل برای بخش حمل‌ونقل عمومی خبر داد. بر اساس این گزارش رانندگان کامیون‌ها و اتوبوس‌ها می توانند سهمیه‌ای که با قیمت 350 تومان در هر لیتر برای آنان در نظر گرفته شده بود، فعلا و تا پایان دی‌ماه با همان قیمت 150 تومان به علاوه یک ریال دریافت کنند. فرزین گفت: عدم کفایت سهمیه گازوئیل خودروهای حمل‌ونقل عمومی دلیل تصمیم جدید دولت است.

افزایش سهمیه‌ گازوئیل ۱۵۰تومانی
دنیای‌اقتصاد- زهرا واعظ: فرزین سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی از تجدید نظر در سهمیه گازوئیل بخش حمل و نقل عمومی خبر داد و همزمان بهزاد معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی نیز اعلام کرد که رییس‌جمهور با کاهش میانگین تعرفه برق بخش تجاری موافقت کرده است.
تغییرات اعمال شده در سهمیه گازوئیل بخش حمل و نقل عمومی و نیز کاهش تعرفه برق بخش تجاری در حالی صورت گرفته است که پس از آغاز اصلاح قیمت‌ها، بررسی‌ها در دو هفته اول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نشان داد که تعیین برخی سهمیه‌ها باعث بروز برخی اختلالات در حمل بار و مسافر خواهد شد و درعین حال بخش تولید و کشاورزی نیز ممکن است در آینده دچار مشکلاتی شود.
در اولین تحول فرزین سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی در تشریح مصوبه جدید دولت، از تعیین سهمیه جدید گازوئیل با قیمت 150 تومان به اضافه یک ریال در دی‌ماه علاوه بر سهمیه‌های قبلی گازوئیل برای بخش حمل‌ونقل عمومی خبر داد. محمدرضا فرزین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در خصوص جزئیات ارائه سهمیه گازوئیل 150 تومان به اضافه یک ریال به شبکه حمل‌ونقل عمومی اظهار کرد: در گزارش‌هایی که به ستاد هدفمندی یارانه‌ها ارائه شده بود، عدم کفایت سهمیه گازوئیل خودروهای حمل‌ونقل عمومی مطرح و لزوم افزایش این سهمیه مورد بحث قرار گرفت. وی با بیان اینکه بنای دولت از ابتدای اجرای طرح هدفمندی، تامین گازوئیل بخش حمل‌ونقل عمومی با قیمت 150 تومان بود، افزود: بر این اساس دولت درصدد افزایش سهمیه گازوئیل این بخش برآمد؛ اما سیستم نرم افزاری وزارت نفت تا پایان دی‌ماه اجازه تغییر و افزایش سهمیه‌ها را نمی‌داد، در عین حال این امکان در سیستم وجود داشت که سهمیه جدیدی در کنار سهمیه قبل تعریف شود. فرزین ادامه داد: بنابراین برای رفع مشکل حمل‌ونقل عمومی و تامین نیاز دی ماه خودروهای سنگین افزایش سهمیه‌ای با قیمت 150 تومان به اضافه یک ریال در سیستم وزارت نفت تعریف شد تا محدودیت سیستم در پایان دی‌ماه رفع شده و سهمیه جدید از اول بهمن ماه متناسب با نوع فعالیت خودروهای فعال در شبکه حمل و نقل تعریف شود. فرزین تاکید کرد: تعیین سهمیه 150 تومان به اضافه یک ریال تنها برای رفع محدودیت سیستم وزارت نفت بود. وی در خصوص نحوه ارزیابی اجرای طرح هدفمندی و رفع مشکلات احتمالی آن نیز اظهار کرد: هم‌اکنون تمام تلاش ما تامین مالی و اجرایی کردن بسته‌های حمایتی است، در عین حال مشکلات موردی وجود دارد که توسط استانداران و ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها مدیریت و نظارت می‌شود. سخنگوی کارگروه طرح تحول افزود: مشکلات موردی که در برخی مناطق، گروه‌ها و اصناف به وجود آمده در جلسات هر شب ستاد هدفمندی با حضور رییس‌جمهور بررسی برای آنها چاره‌اندیشی می‌شود.
سهمیه‌های فعلی و تغییرات آن
بر اساس جدولی که به عنوان سهمیه سوخت انواع کامیون‌ها و اتوبوس‌ها در نظر گرفته شده است، به هر اتوبوس یا کامیون به تناسب ظرفیتش یک سهمیه محدود 150 تومانی گازوئیل و سهمیه بیشتری با قیمت 350 تومان تعلق گرفته است که بر اساس تصمیم جدید قرار شد، سهمیه گازوئیل 350 تومانی نیز به همان قیمت 150 تومان به علاوه یک ریال تعلق گیرد که با چنین تدبیری عملا مشکل کامیون‌داران و اتوبوس‌ها عملا حل می‌شود. جدول آن به این شرح است:
موافقت دولت با اصلاح سهمیه‌بندی انرژی
اظهارات سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی درباره ارائه سهمیه گازوئیل 150 تومان به اضافه یک ریال در حالی مطرح می‌شود که پیش از این مصباحی‌مقدم رییس کمیسیون ویژه مجلس با اشاره به جلسه صبح روز دوشنبه برخی اعضای دولت و اعضای این کمیسیون از تغییر در سهمیه‌بندی حامل‌های انرژی خبر داده بود. به گفته وی، نتیجه این جلسه این شد که دولت سهمیه‌بندی حامل‌های انرژی را در بخش کشاورزی و حمل‌ونقل اصلاح کرده و میزان سهمیه را تغییر بدهد. وی گفت: در بخش صنعت نیز در مواردی سهمیه حامل‌های انرژی تغییر خواهد کرد و با تغییری که در سهمیه‌بندی‌ها داده شده، مشکلات موجود برطرف خواهد شد.
نگرانی نمایندگان
در همین حال در هفته آغازین اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، برخی از نمایندگان مجلس نسبت به سهمیه اعلامی گازوئیل و نفت سفید به خصوص در بخش‌های کشاورزی و حمل و نقل دغدغه‌هایی داشتند که در دیدارهای غیرعلنی خود با وزیر اقتصاد، خواهان توجه بیشتر دولت نسبت به این بخش‌ها شده بودند. به عقیده نمایندگان «با توجه به افزایش قیمت گازوئیل و نفت سفید ممکن است کشاورزان با مشکلاتی روبه‌رو شوند و سهمیه در نظر گرفته شده برای آنها کافی نباشد و فعالیت آنها را دچار کاهش یا توقف کند»، بنابراین این موضوع از سوی نمایندگان به عنوان دغدغه‌ای مطرح شد که قیمت آزاد گازوئیل و نفت سفید برای کشاورزان بالا در نظر گرفته شده و هزینه را برای این قشر به شدت افزایش می‌دهد که البته وزیر اقتصاد در پاسخ برای رفع نگرانی نمایندگان اظهار کرده بود که ارزیابی دقیقی از نیاز کشاورزان صورت گرفته و روزانه 39 میلیون لیتر گازوئیل یارانه‌ای به قیمت 150 تومان به آنها خواهیم داد و بقیه مصرف گازوئیل را 300 تومان در نظر گرفته‌ایم.
جلسه با وزیران کشاورزی و صنایع
همچنین طی این مدت، وزیران صنایع و کشاورزی نیز در پاسخ به نگرانی نمایندگان برای بخش‌های تولیدی، صنعتی و کشاورزی در جلسات غیرعلنی مجلس حضور یافته و در این باره توضیحاتی را ارائه کرده‌اند.
تعویق اجرای قانون در بخش تولید
پیش از این هم نهاوندیان رییس اتاق بازرگانی ایران قبل از اجرای قانون یارانه‌ها پیشنهاد کرده بود که اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها در بخش تولید به تعویق بیفتد و به مرحله بعدی موکول شود. وی در مورد این پیشنهاد گفته بود که چه اشکالی دارد که ما 30 درصد مصرف انرژی را که مربوط به بخش تولید است، به مرحله دوم موکول کنیم، به این ترتیب بهانه‌ای نخواهد ماند که قیمت‌ تمام شده تولیدات داخلی به سبب بالا رفتن قیمت انرژی بالا ‌روند. این را می‌توان برای زمانی گذاشت که این طرح در بخش خانگی تثبیت شد. وی معتقد بود که در این مورد می‌توان وقتی خیال ما در بخش مصرف خانگی راحت شد، در بخش تولید عمل کنیم.
نهاوندیان در مورد مدت این تعویق نیز اظهار کرده بود هر موقع که این مرحله یعنی مرحله اول مربوط به مصرف خانگی تمام شد، می‌توانیم به آن بپردازیم. یعنی در فاز اول باید به مصرف خانگی پرداخت و واحدهای تولیدی مدنظر نباشند. رییس اتاق ایران همچنین گفته بود در قانون هدفمندکردن یارانه‌ها تصویب شده که این کار تدریجی و با شیب ملایم صورت بگیرد و پنج سال باید زمان ببرد. یعنی در هر سال ۲۰ درصد این مقصود باید حاصل شود. حال یکی از پیشنهادهای اتاق بازرگانی هم این بوده که در این حرکت عمدتا تولید محور حرکت کنیم و نگذاریم به بخش تولید کشور فشار بیاید.
سهمیه گازوئیل در بهمن ماه براساس کارکرد هر وسیله نقلیه
البته خبرگزاری مهر پیش‌تر به نقل از وزیر بازرگانی خبر داده بود که بر اساس تصمیم ستاد هدفمندی یارانه‌ها، سهمیه گازوئیل حمل‌ونقل عمومی اصلاح شده است. اگرچه این خبر هم، از سوی رویانیان و هم از سوی وزیر بازرگانی بالافاصله تکذیب شد اما تازه‌ترین اظهارات فرزین از صحت این تغییرات خبر می‌دهد و ظاهرا قرار است که تعیین سهمیه جدید گازوئیل با قیمت ۱۵۰ تومان به اضافه یک ریال تنها تا پایان دی‌ماه صورت پذیرد و در بهمن ماه، سهمیه‌ها براساس کارکرد هر وسیله نقلیه، تعیین خواهد شد.
بر این اساس، بعد از آنکه نمایندگان ویژه کارگروه طرح تحول اقتصادی، سهمیه‌ای را برای ناوگان حمل و نقل بین شهری که شامل اتوبوس، مینی بوس و کامیون در نظر گرفتند، بررسی‌ها در دو هفته اول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نشان داد که این سهمیه باعث بروز برخی اختلالات در حمل بار و مسافر خواهد شد. به همین منظور نمایندگان ویژه این کارگروه با لحاظ کردن تغییراتی در سهمیه‌ها، مصوبه‌ای را در هشتم دی‌ماه سال جاری از تصویب گذراند که بر اساس آن، مقرر شد که سهمیه در نظر گرفته شده که قرار بود با قیمت 350 تومان در اختیار وسایل حمل‌ونقل عمومی قرار گیرد، به قیمت 150 تومان به علاوه یک ریال، در اختیار آنها قرار گیرد.