پنج راهکار ایران برای مسائل افغانستان

عکس: AFP منوچهر متکی در اجلاس کابل ارائه کرد

٥ راهکار ‌ایران برای حل مسائل افغانستان

دنیای اقتصاد- محور قرار گرفتن قانون اساسی افغانستان در جهت‌گیری‌های این کشور، خروج زمان‌بندی شده نیروهای خارجی از افغانستان، پرهیز از برخورد گزینشی و ابزاری با تروریسم و افراط‌گرایی، بازسازی افغانستان و زیرساخت‌های ‌این کشور در کانون توجه جامعه جهانی، مدنظر قرار گرفتن همکاری‌های منطقه‌ای به عنوان راهکاری مناسب و حمایت جامعه بین‌المللی از آن، پنج پیشنهاد منوچهر متکی‌، وزیر خارجه کشورمان است که دیروز توسط وی در کنفرانس بین‌المللی «آینده افغانستان» کابل ارائه شد.

به گزارش‌ ایسنا‌، متکی که به افغانستان سفر کرده است، در این اجلاس گفت: اجلاس افغانستان برای اولین بار در سطح وزیران خارجه در کابل برگزار می‌شود و ما‌ این اقدام را گام مهمی‌در راستای سیاست بومی‌نمودن امور و سپردن کارها به دولت و ملت افغانستان می‌دانیم و از‌ این جهت ‌این تحول مثبت را به دولت و ملت افغانستان تبریک می‌گویم. امیدوارم ‌این کنفرانس بتواند با تکیه بر واقعیات سیاسی، امنیتی و اقتصادی افغانستان و منطقه راهکارهای مناسبی برای برون رفت از مشکلات جاری و پیچیده موجود ارائه نماید. وزیر خارجه با اشاره به ۹ سال حضور نیروهای خارجی در افغانستان افزود: با وجود افزایش نیروهای خارجی‌، وضعیت امنیتی وخیم‌تر شده و دورنمای مثبتی جهت بهبود آن در آینده نزدیک نیز دیده نمی‌شود. بر اساس آمارهای اعلام شده وضعیت ناامنی به نسبت سال قبل به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. بنابر‌این مشخص است که افزایش نیروها و عملیات نظامی‌خارجی نه تنها کمکی به حل مساله نکرده بلکه بر دامنه خشونت‌ها افزوده شده است و‌ این نشان می‌دهد که حضور و افزایش شمار نیروها یکی از عوامل گسترش ناامنی و خشونت و نارضایتی افکار عمومی ‌از عملکرد آنان است. وی گفت: پذیرفتنی نیست که بعد از حضور ده‌ها هزار نیروی نظامی‌خارجی تولید و قاچاق مواد مخدر به میزان چهل برابر افزایش یافته باشد. بسیار مایه تاسف است که تولید خشخاش از ۲۰۰ تن در سال ۲۰۰۱ به ۷ هزار تن در حال حاضر رسیده است. ‌این آمارها نشان می‌دهد که ما باید به شدت نگران باشیم که درآمدهای حاصل از قاچاق مواد مخدر برای اقدامات تروریستی و تولید ناامنی مصرف می‌شود. متکی همچنین اظهار کرد: ۳۰ سال است که جمهوری اسلامی‌ایران پذیرای ۳ میلیون تبعه افغانی بوده است که روند ورود اتباع افغانی به سوی ‌ایران و دیگر کشورها همچنان ادامه دارد و سیر صعودی یافته است. این خود گواهی دیگر بر وجود ناامنی و شرایط نامطلوب اقتصادی و عدم موفقیت اهداف اعلام شده در افغانستان است. ما نان خود را با برادران افغانی قسمت کرده‌ایم و ‌این در شرایطی بوده که ‌ایران ۸ سال جنگ تحمیلی را سپری کرده و سال‌ها است که تحت تحریم‌های مغرضانه خارجی قرار دارد. آوارگان افغانستانی چه در ‌ایران و چه در دیگر کشورها بخشی از حل مساله افغانستان هستند و جامعه بین‌المللی باید در‌این زمینه به کشورهای منطقه که بیشترین پذیرای مهاجرت گروهی از افغانستان هستند، کمک کند. وی گفت: آنچه شرح آن رفت گوشه‌ای از واقعیات است. اما در کنار‌ این واقعیات ملموس ما دستاوردهای قابل توجه نیز داشته‌ایم. به اعتقاد جمهوری اسلامی‌ایران هرگونه راهکاری برای حل مسائل افغانستان باید متضمن اصول زیر باشد:

۱ - قانون اساسی افغانستان بزرگ‌ترین دستاورد ‌این کشور است. به اعتقاد ما ‌این قانون باید محور و اساس جهت‌گیری‌ها و اقدامات در افغانستان باشد. همچنین روند دولت‌سازی و تقویت نهادهای مدنی‌ ایجاد شده نیز مورد حمایت قرار گرفته و دستاوردهای ۹ ساله دولت و ملت افغانستان اساس هر گونه همگرایی و مصالحه ملی قرار گیرد.

۲ - حضور و افزایش نیروهای خارجی کمکی به مساله افغانستان نمی‌کند. باید به مردم و دولت افغانستان اعتماد کرد و برای خروج نیروهای خارجی جدول زمانی مشخص شود.

۳ - از برخورد گزینشی و ابزاری با تروریسم و افراط گرایی پرهیز شود.

۴ - امنیت و توسعه دو عنصر تفکیک‌ناپذیر باشند. بازسازی افغانستان و زیرساخت‌های ‌این کشور باید در کانون توجه جامعه جهانی قرار گیرد. جمهوری اسلامی ‌ایران در بازسازی افغانستان فعالانه شرکت نموده و در طرح‌های راهسازی، راه‌آهن، برق‌رسانی، تاسیس مراکز فنی و حرفه‌ای در ‌این کشور و اعطای بورس و آموزش کادر وزارتخانه‌های افغانستان اقدام کرده و‌ این روند را ادامه خواهیم داد و در‌ این مسیر دست کشورهای دوست برای همکاری مشترک را می‌فشاریم.

۵ - همکاری‌های منطقه‌ای به عنوان راهکاری مناسب مد نظر قرار گرفته و از حمایت جامعه بین‌المللی برخوردار شود. جمهوری اسلامی ‌ایران مبتکر اجلاس‌های منطقه‌ای خصوصا نشست‌های سه‌جانبه ‌ایران، افغانستان با کشورهای پاکستان و تاجیکستان در سطوح سران و وزرای امورخارجه بوده و‌این سیاست را استمرار خواهد داد. در سفر هفته گذشته وزیر محترم امورخارجه افغانستان به تهران‌ این محور مورد تاکید قرار گرفت. قرار است در آینده نزدیک اجلاس وزرای امور خارجه شش کشور همسایه افغانستان به همراه ‌این کشور در تهران برگزار شود. انتظار می‌رود کشورهای فرامنطقه‌ای از‌ این روند مثبت و سازنده حمایت به عمل آورند. اعتقاد داریم گسترش همکاری‌های منطقه‌ای کمک موثری به توسعه پایدار در افغانستان می‌نماید و در ‌این راستا گسترش همکاری‌های اقتصادی در بخش حمل و نقل، ترانزیت و انتقال انرژی برق با محوریت افغانستان از جمله اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد‌.

دیدار متکی با اشتون و بان کی مون

منوچهر متکی، وزیر خارجه در حاشیه اجلاس بین‌المللی کابل با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مهمترین مسائل ایران و جهان دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در دیدار با کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از رویکردهای دوگانه غرب در قبال تروریسم به شدت انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، در این دیدار که دیروز و بنا به درخواست اشتون در حاشیه برگزاری اجلاس بین‌المللی کابل انجام شد، متکی همچنین مواضع جمهوری اسلامی ایران و تاکید بر حقوق مشروع ملت ایران در مساله هسته‌ای را خاطرنشان کرد. اشتون نیز در این دیدار بر شروع مذاکرات هسته‌ای تاکید و خاطرنشان کرد که در این ارتباط اعلام آمادگی کرده‌ایم. او افزود: در این راستا با جمهوری اسلامی ایران در ارتباط هستیم و برای ایجاد یک راه‌حل مورد توافق دو طرف جدی هستیم. متکی همچنین در دیدار با بان کی مون با اشاره به تکرار سیاست‌های اشتباه گذشته از سوی آمریکا و هم‌پیمانان وی در ارتباط با موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، نحوه برخورد با بیانیه سه جانبه تهران را یک فرصت‌سوزی خواند. او تصریح کرد: این اعلامیه فرصتی برای همه برای حرکت به سمت تعامل و همکاری بود. متکی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس معاهده ان‌.پی‌.تی از حقوق مشروع ملت خود نخواهد گذشت. بان کی مون نیز در این دیدار بر ضرورت ادامه گفت‌وگوهای دوستانه در مورد موضوع هسته‌ای ایران تاکید کرد. دبیرکل سازمان ملل گفت: گفت‌وگو با گروه وین باید هر چه سریع‌تر آغاز شود.