تحلیل سایت رجانیوز از اوضاع بازار پس از توافق مالیاتی

سایت رجانیوز که از مواضع دولت حمایت می‌کند، با اشاره به حوادث یک هفته اخیر بازار تهران و در مطلبی با عنوان «بررسی علت اصرار بر تعطیلی بازار تهران؛ فشار سیاسی به دولت یا عدم تناسب رشد مالیات‌ها با واقعیت اقتصادی؟» نوشت: بازار سنتی یا سرپوشیده تهران معروف به بازار بزرگ در محدوده خیابان‌های ۱۵ خرداد، خیام و مولوی در روزهای اخیر در اعتراض به افزایش رقم مالیات مستقیم سال ۱۳۸۸ تعطیل بوده و به جز مغازه‌های ابتدای بازار در محدوده خیابان‌های ۱۵ خرداد و ناصرخسرو، بقیه مغازه‌ها عمدتا تعطیل بودند. بازار طلا فروش‌ها، کفاش‌ها، فرش فروشان، ‌پارچه فروشان، لوازم التحریر، کبابی‌ها و همچنین تیمچه‌های عمده و معروف در این بازارها، کرکره‌ها را پایین کشیده و درب تیمچه‌ها را بسته بودند. به گزارش رجانیوز، عصر روز سه‌شنبه ۲۲ تیرماه نیز در حالی که تعداد کمی از مغازه‌ها باز بود، برخی کسبه که در حال عبور بودند به افراد حاضر در مغازه‌ها و کسبه تذکر می‌دادند که ببندید و تعطیل کنید.

چند نفر از کسبه که در یک رستوران در خیابان فردوسی در حال صرف غذا بودند در پاسخ به پرسش خبرنگار ما، که چرا تنها بازار سنتی تعطیل است و سایر کسبه در سایر نقاط شهر تعطیل نکرده‌اند، دیدگاه‌های مختلفی را مطرح کردند و اکثرا نسبت به تداوم تعطیلی بازار سنتی، ‌با وجود توافق شورای اصناف با دولت برای اعمال رشد ۱۵ درصدی مالیات عملکرد سال ۸۸ نسبت به سال ۸۷ متعجب بودند و این اقدام را فراتر از موضوع مالیات توافقی سال ۸۸ ارزیابی می‌کردند.

یکی از آنها گفت که «ما تعطیلی بازار سنتی را نکته مهم و قابل تاملی ارزیابی نمی‌کنیم و نسبت به آن بی توجه یا کم توجه هستیم. زیرا ساختار بازار سنتی متفاوت از سایر بازارها و مراکز خرید و فروش شهرها است و مسائل مربوط به سیاست و قدرت و تضعیف یا تقویت دولت باعث می‌شود که بازار سنتی واکنش‌هایی را شاهد باشد. آنها چون در سال‌های گذشته به مالیات بر ارزش افزوده و... انتقاد کرده اند و با دولت به توافق رسیدند امسال هم در مورد رقم توافق مالیاتی عملکرد سال ۱۳۸۸ خود اعتراض کرده اند و حتی رقم رشد ۱۵ درصدی مالیات سال ۸۸ نسبت به مالیات خود در سال ۸۷ را هم قبول ندارند.

برخی معتقدند که باید به میزان سال ۸۷ مالیات بدهند و برخی دیگر هم معتقدند که چون رکود بوده و جهان با بحران مالی مواجه شد، باید کمتر از سال ۸۷ مالیات بدهند. به نظر من،‌ رقم رشد ۱۵ درصدی با نرخ تورم و انتظار اکثر کسبه در بازار سنتی نزدیک است و در روزهای آینده شاهد بازگشایی بازار سنتی خواهیم بود.» سایت رجانیوز می‌نویسد: به نظر می‌رسد که این موضوع با هدف فشار سیاسی سازمان دهی شده است و چون نفوذ و قدرت کافی در ساختار بازار سنتی وجود دارد، هر سال بازار سنتی به تعطیلی می‌اندیشد.

اما سایر مناطق و بازارهای شهر، چنین دغدغه‌ای ندارند و آنها به رکود و رونق و شاخص‌های اقتصادی، توافق مالیاتی برای چند درصد بالاتر و پایین‌تر یا اجرای مالیات بر ارزش افزوده توجه کمتری نشان می‌دهند و به تعطیلی بازار و کسب و کار خود هم فکر نمی‌کنند. این سایت حامی دولت می‌افزاید: «وقتی همچنان و یکپارچه شاهد تداوم این تعطیلی هستیم، به معنای آن است که یک اراده سیاسی و فراتر از خواسته‌های صنفی،‌ این موضوع را هدایت می‌کند. در غیر این صورت،‌ حداقل تعدادی از کسبه باید مغازه خود را بازگشایی می‌کردند. وقتی همه مغازه‌ها همچنان تعطیل است، یعنی کار به صورت هماهنگ شده و با تصمیم‌گیری گروهی صاحب نفوذ و قدرتمند در شبکه بازار سنتی به پیش رفته است و هدف اصلی فشار بر دولت در شرایط حساس اقتصاد کشور است.»