انتقاد شدید لاریجانی از عدم اجرای برخی قوانین

عکس: خبرگزاری مهر

قباحت دارد که یک مدیر در نظام جمهوری اسلامی بگوید یک قانون را اجرا نمی‌کند

تصور نشود با برخی سر و صداها، نمایندگان از حقوق ملت صرف نظر می‌کنند رییس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم اجرای برخی قوانین مصوب مجلس گفت: قباحت دارد که یک مدیر در نظام جمهوری اسلامی بگوید یک قانون را اجرایی نمی‌کند. به گزارش پایگاه خبری خانه ملت، رییس مجلس در جلسه روز پنج‌شنبه شورای اداری استان گیلان با بیان اینکه آبادانی در کشور عزمی است که همه مسوولان به دنبال آن هستند، گفت: اگر بخواهیم شرایط‌مان از نظر توسعه تغییر کند، باید از تصمیمات لحظه‌ای پرهیز کرده و قانونمند عمل کنیم. لاریجانی با تاکید بر اینکه «قباحت دارد که یک مدیر بگوید من قانون را اجرا نمی‌کنم»، افزود: رشد عقلایی برای یک کشور در گروی این است که بگوید من به قانون عمل می‌کنم.

ضرایب حقوق کارمندان درست شود

وی ادامه داد: نمی‌توان بدون داشتن قانون برنامه اصولی و مقید بودن به آن، رقابت اقتصادی ایجاد کرد. رییس مجلس با بیان اینکه قانون خدمات کشوری درست اجرا نشده است، گفت: باید ضرایب حقوق کارمندان به درستی اعمال شود.رییس مجلس با تاکید بر ضرورت داشتن نگاه کلان به شرایط کشور گفت: همه مدیران به کشور علاقه‌مند هستند و باید تلاش کنند تا نقاط ضعف و قوت را شناسایی کرده و به بهترین شکل عمل کنند.وی با طرح این سوال که آیا ما بهترین استفاده را از منابع می کنیم؟ به شرایط ممتاز کشور از برخی جهات اشاره کرد و گفت: شناخت خصوصیت جمهوری اسلامی نقاط قوت ماست، جمهوری اسلامی جایگاه ایران را بالا برده و موجب بیداری در ایران و دادن روحیه استقلال‌طلبی به ملت شده است و ایران را از یک کشور شرمنده به یک ملت سرافراز تبدیل کرده است.وی با تاکید بر اینکه باید از امکاناتمان درست استفاده کنیم، گفت: نباید نیروها و شرایط سیاسی وقت خود را صرف در نظام‌های لاینفع کند. دلیلی وجود ندارد که این حرف‌ها گفته شود و در مقابل به آنها پاسخ داده شود.

واردات به کشور بی‌رویه است

رییس مجلس در ادامه سخنانش با اشاره به واردات بی‌رویه به داخل کشور تاکید کرد: اصولا واردات ما در کشور بیش از نیاز کشورمان است و در سطح کلان بودجه با عدم تعادل مواجه هستیم. رییس مجلس همچنین با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی با بیان اینکه این اصل یکی از کلیدهایی است که باید روح آن را فهمید، ادامه داد: روح این اصل قانون اساسی این است که باید اقتصاد کشور را توسط مردم اجرایی کنیم. بخش‌های متورم دولتی را به دست مردم بسپاریم تا به عدالت نزدیک شویم.رییس مجلس در ادامه با بیان اینکه واردات برنج در کشور بیش از حد انجام شده است، گفت: در بقیه موارد هم این‌گونه عمل شده و به تولید لطمه می‌زند. کشور ما سالانه نیاز به ۵۰۰ میلیون واردات برنج دارد، در صورتی که این محصول استراتژیک یک میلیون تن وارد شده است.لاریجانی ادامه داد: این قضیه نباید مثل مساله بنزین شود. ما یک کشور نفتی و در عین حال نگران تامین بنزین هستیم، اینها اموری است که استقلال کشور را تعیین می کند.

مسوولان موظفند قوانین را اجرا کنند

علی لاریجانی همچنین در مصلای شهر رشت در سخنرانی خود به مناسبت سالگرد شهادت آیت‌الله احسان بخش، نماینده ولی فقیه در رشت با اشاره به اینکه ایشان فرد لایقی برای این استان بودند و پس از انقلاب با تدبیر عمل می کردند و از اختلافات پرهیز کردند، اظهار داشت: این خصلت ویژه ایشان بود که توانست این استان را به اهداف انقلاب سوق دهد.

رییس مجلس در سخنان خود با بیان اینکه همه باید در چارچوب قانون اساسی حرکت کنند، گفت: سرگرم شدن به منازعات به معنای نفهمیدن شرایط است. رییس مجلس با تاکید بر اینکه راه مستقیم در چارچوب قانون اساسی است، افزود: این مملکت پیشوای بزرگی مثل آیت‌الله خامنه‌ای دارد و هرکسی بحثی دارد اگر از طریق ایشان پیگیر شود به نتیجه خواهد رسید. رییس مجلس با بیان اینکه مجلس تن به منازعات نمی‌دهد، گفت: مجلس به دنبال مسائل اصلی کشور در جنبه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است. لاریجانی با بیان اینکه «تصور نشود با سر و صداها نمایندگان از حقوق ملت صرف نظر می کنند» گفت: ما قسم خورده‌ایم در همه ابعاد از ملت ایران دفاع کنیم.لاریجانی تاکید کرد: قانون برای همه ملت است و همه مسوولان موظفند که قوانین مجلس را اجرا کنند، تمام قوا کارشان را در چارچوب قانون تنظیم نمایند. رییس قوه مقننه تاکید کرد: مجلس به دنبال درگیری‌های خرد نیست و ما به منازعات خود توجه نمی‌کنیم. نگاه حکمت‌آمیز این است که ما در راستای مصالح مردم و توسعه و نیازهای کشور نزاع‌های خود را کنار بگذاریم.

برنامه چهارم خوب بود؛ اما اجرا نشد

رییس مجلس شورای اسلامی سپس با بیان اینکه تاکنون چندین برنامه توسعه‌ای در کشور ما سپری شده است، گفت: برنامه چهارم از نظر چارچوب‌ها بد نبود، اما اینکه چرا خوب اجرا نشد، جای سوال است. در برنامه چهارم باید یک نرخ رشد برای توسعه در نظر گرفته می‌شد، اما حال که نگاه می‌کنیم می‌بینیم در بخش‌های مختلف این وضع را نداریم و اصولا واردات ما در کشور بیش از نیاز است و لذا یک عدم تعادل در کلان بودجه وجود دارد. آرمان برنامه‌ای ما این بود که بودجه جاری از نفت منتزع شود، اما چنین نشد و ما از این آرمان فاصله داریم.

رییس مجلس همچنین خاطرنشان کرد: برنامه پنجم باید اشکالات برنامه چهارم را رفع کند و در رسیدن به سند چشم‌انداز جهش داشته باشد.