جمع‌آوری کتاب‌ها و توضیحات پرویز

ایسنا- بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچون دوره‌های گذشته شاهد جمع‌آوری برخی کتاب‌ها و همچنین تذکر درباره عرضه برخی آثار است. پیش‌تر، مدیر کمیته ارزشیابی و نظارت بر نمایشگاه کتاب تهران از‏ ممنوعیت‏ عرضه کتاب‌هایی که به تبلیغ فرقه‏های ضاله و عرفان التقاطی بپردازند و در آن‌ها نسبت به آموزه‏های دینی و مذهب شیعه جعفری بی‏توجهی شده باشد، خبر داده بود. محمد اللهیاری فومنی همچنین گفته بود: تمامی کتاب‌هایی که با استفاده از واژه‏های مجعول، تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار دهند، نیز مشمول این ممنوعیت می‏شوند. همچنین از‏ عرضه کتاب‌هایی که جنبه ترویجی و تبلیغاتی برای ادیان دیگر دارند، جلوگیری به‏ عمل خواهد آمد. به گفته او، عرضه کتاب‌هایی که وحدت ملی کشور را تهدید کنند و همچنین آثاری که قصد توهین یا احیانا وهن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند هم در نمایشگاه کتاب تهران ممنوع خواهد بود.

اما از نمایشگاه کتاب خبر می‌رسد که بنا بر گفته‌ها‌ی مسوولان برخی غرفه‌ها، کتاب‌های عباس معروفی (نشر ققنوس) و کتاب فروغ فرخزاد (نشر سخن) از جمله آثاری هستند که از نمایشگاه جمع‌آوری شده‌اند. از سوی دیگر، بنا بر اطلاعات دریافتی، ناشران آثار صادق هدایت از جمله نشر آوای مهر، ارمغان، مجید، سپهر ادب و نیک‌فرجام از ارائه کتاب‌های این نویسنده در نمایشگاه کتاب منع شده‌اند. انتشارات نیلوفر هم از عرضه رمان‌های هوشنگ گلشیری در نمایشگاه کتاب منع شده است.

البته در این میان، برخی از آثاری هم که طبق ضوابط نمایشگاه، اجازه حضور در نمایشگاه امسال را نداشتند، در خبرها با عنوان ممنوعیت عرضه آثار نویسندگان و پدیدآورندگان‌شان در چند روز گذشته اطلاع‌رسانی شدند.

اما محسن پرویز، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس بیست‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران، در گفت‌وگویی کوتاه با ایسنا در پاسخ به این‌که در ضوابط نمایشگاه آمده که کتاب‌های قبل از سال ۸۴ اجازه حضور در نمایشگاه را ندارند، گفت: بله این موضوع درست است.

او درباره این‌که آیا واقعا همین‌طور است یا طبق اظهار برخی ناشران، کتاب‌هایی که مورد تایید یا وثوق هستند، اجازه عرضه دارند؛ اما آثار برخی نویسندگان نه، گفت: این درست نیست. اصلا موضوع به «برخی نویسندگان» ربطی ندارد. این ضابطه که آثار از یک سالی به قبل مجاز به حضور نیستند، حدود ۱۰ سالی هست که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران جزو مصوبات است.

او در ادامه افزود: اگر کسی تخلف کند، جزو تخلفاتش است و در تخلفات ثبت می‌شود. اگر ماموران نمایشگاه متوجه شوند، با او برخورد می‌کنند. این هم جزو پوئن‌های منفی است که برای فرد در نظر گرفته می‌شود و در سال‌های آتی، طبق آیین‌نامه، برای اعطای غرفه اعمال خواهد شد. این به کتاب «این» یا «آن» ربطی ندارد.

رییس نمایشگاه کتاب تهران سپس درباره این‌که گفته می‌شود تذکرهایی که ناشران و غرفه‌داران در این دوره دریافت کرده‌اند، به نظر زیاد بوده است، گفت: به نظر من کم بوده است.

او همچنین متذکر شد: معدود افرادی داریم که به شدت ضوابط را زیر پا می‌گذارند. برای پی‌جویی حقیقت، باید از من سوال شود چرا با کسی که ضوابط را زیر پا می‌گذارد، برخورد نمی‌کنید؛ نه این‌که از من سوال شود چرا با کسانی که ضوابط را زیر پا می‌گذارند، برخورد می‌کنید؟!

پرویز سپس درباره این‌که گفته می‌شود آثار آیت‌الله صانعی چهارشنبه از نمایشگاه جمع شده و بعد دوباره برگردانده ‌شده‌اند، گفت: این موضوع دروغ است. اگر کسی مدعی این شده که آثار آقای صانعی جمع‌آوری شده دروغ گفته است. گاهی خبر دروغی منتشر می‌شود، بعد که معلوم می‌شود، دروغ بوده، موضوع را یک ذره می‌پیچانند و یک جور دیگر آن را جلوه می‌دهند. ما هم که بیکار نیستیم این‌جا دائم تکذیبیه بفرستیم. آن مواردی هم که تکذیبیه می‌فرستیم، دوستان کار نمی‌کنند. این‌ها روش‌های اخلاقی نیست؛ غیراخلاقی است. ممکن است بخواهند مسائلی بگویند که هیجان ایجاد کند و جامعه را شلوغ کند؛ تا حدی می‌شود هیجان ایجاد کرد؛ اما بدون این‌که دروغ‌پردازی شود.او همچنین درباره مشکل ناشر آثار آیت‌الله شهید بهشتی (بنیاد نشر آثار و اندیشه‌های شهید آیت‌الله دکتر بهشتی) برای حضور در نمایشگاه کتاب، گفت: انتشاراتی به عنوان ناشر آثار شهید بهشتی نمی‌شناسم و شهید بهشتی انتشارات ندارد. اگر ناشری در نمایشگاه حضور پیدا نکرده باشد، دلایل چندی دارد که به طور کلان عرض می‌کنم؛ اما اگر موردی بخواهند، ناشر درخواست می‌دهد و به او اعلام می‌کنیم.

از سوی دیگر رییس کمیته روابط‌عمومی بیست‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تاکید کرد: نمایشگاه شنبه آینده تعطیل نیست.

سیدسعید میرمحمدصادق در پاسخ به سوالی درباره احتمال تعطیلی نمایشگاه کتاب تهران در روز آخر (۲۵ اردیبهشت) گفت: برنامه‌ای برای کاهش زمان نمایشگاه و ساعات کاری آن نداریم.

بر اساس مصوبه عصر دیروز هیات دولت تمام مراکز دولتی و آموزشی تهران در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده تعطیل است. دوشنبه هفته آینده نیز به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) تعطیل رسمی است. مدیر کمیته روابط‌عمومی نمایشگاه کتاب تهران افزود: روز شنبه آخرین روز برپایی نمایشگاه است و ناشران فعالیت خود را خواهند داشت و بازدیدکنندگان هم می‌توانند به مصلی بیایند. نمایشگاه حتی در زمان برگزاری مراسم اختتامیه هم که بعدازظهر همان روز خواهد بود، تا پایان ساعت کاری خود دایر است.