وزیر امورخارجه در بازگشت از نیویورک عازم استانبول شد
دنیای اقتصاد - با ملاقات منوچهر متکی، وزیر امور خارجه با یازده وزیر امور خارجه، دبیر‌کل سازمان ملل متحد و نیز برپایی ضیافت شام برای پانزده عضو شورای امنیت سازمان ملل دور فشرده‌ای از تحرکات دیپلماتیک ایران در نیویورک رقم خورد که البته این تحرکات دیپلماتیک با حضور متکی در آنکارا هنگام بازگشت به تهران تکمیل شد. روز پنج‌شنبه نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد برای پانزده عضو شورای امنیت ضیافت شام ترتیب داد و نمایندگان این کشورها از جمله آمریکا هم در آن شرکت کردند. منوچهر متکی به عنوان عالی‌ترین مقام ایرانی حاضر در نیویورک در ضیافت شام شرکت کرد و میزبان نمایندگان اعضای شورای امنیت بود. همچنین متکی با بان‌کی‌مون، دبیر‌کل سازمان ملل متحد مذاکره کرد و پس از آن نیز با یازده وزیر خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. نهایتا منوچهر متکی عصر روز جمعه هنگام بازگشت به تهران در آنکارا توقفی چند ساعته داشت و با مقامات ترکیه ملاقات کرد. موضوع هسته‌ای ایران محور تمام تحرکات دیپلماتیک دو روز گذشته بود.

در نیویورک اتفاق افتاد
نمایندگان شورای امنیت در ضیافت شام متکی
خبرنگاران ورود اعضای شورای امنیت به ضیافت ایران را به تصویر می‌کشند
متکی با دبیرکل سازمان ملل و ۱۱ وزیر خارجه دیدار و گفت‌و‌گو کرد
دنیای اقتصاد- برپایی ضیافت شام نمایندگی‌ایران برای 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد، نشست منوچهر متکی، وزیرخارجه کشورمان با نمایندگان دائم کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در مقر سازمان ملل در کنار دیدارهای پی‌در پی متکی با 11 تن از همتایان خود در حاشیه اجلاس ان. پی. تی در نیویورک، تازه‌ترین تحرکات دیپلماتیکی است که ایران در مقر سازمان ملل متحد به عمل آورده است.
در اولین اقدام پنجشنبه شب اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در ضیافت شام نمایندگی‌ایران در‌این سازمان حضور یافتند. خبرگزاری مهر درباره این ضیافت گزارش داده است: هر چند در ‌این ضیافت سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد حضور نداشت، اما شرکت کردن الخاندرو وولف، فرد شماره دو نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد در ضیافت شام‌ایران به میزبانی متکی نشان از آن دارد که واشنگتن نتوانسته چشم خود را به روی دیپلماسی فعال‌ایران ببندد.ذکر‌این نکته ضروری است که وولف خود از دیپلمات‌های کارکشته آمریکا در سازمان ملل متحد محسوب می‌شود و سابقه حضور وی در سازمان ملل بسیار بیشتر از سوزان رایس است. بر همین اساس، نمایندگان شماره یک انگلیس و فرانسه نیز در‌این ضیافت شرکت نداشتند، اما به جای آنها معاونانشان به منهتن رفته بودند تا از نزدیک شاهد دیپلماسی دوستانه‌ایران باشند.
نکته‌ای که باعث تعجب حاضرین در ضیافت شب گذشته شد، حضور لی بائودونگ، نماینده چین در سازمان ملل متحد در آن بود.
علاوه بر اعضای دائم، اعضای غیردائم شورای امنیت نیز در‌این ضیافت حاضر بودند که برای مثال یوکیو تاکاسو، نماینده ژاپن در‌این سازمان با مثبت ارزیابی کردن اقدام‌ایران گفت‌: ما به‌اینجا آمدیم تا درباره‌ ایده‌های کلی خود صحبت کنیم. آنچه در‌این باره مهم است حضور اغلب اعضای شورای امنیت در ضیافت شام است. به گفته تاکاسو در‌ این ضیافت هیچ صحبتی درباره تحریم نشده است.
سایر شرکت‌کنندگان در میهمانی پنجشنبه شب حاضر به بیان جزئیات درباره آن نشدند و فقط وولف در‌ این‌باره گفت‌: شام بسیار عالی بود.
در‌این میان، خبرگزاری رویترز، سخنان بیشتری از یوکی‌یو تاکاسو، سفیر ژاپن در سازمان ملل منتشر کرده است. به گزارش‌این خبر گزاری‌، وی به طور تلویحی گفت که این ضیافت نتیجه ملموسی به دنبال نداشت. تاکاسو همچنین گفت که متکی در این جلسه موضع ایران مبنی بر این‌که «حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را دارد» را تکرار کرد.
گزارش رویترز همچنین حاکی است که یک مقام آمریکایی پیش از ضیافت شام پنج‌شنبه برای توضیح شرکت آمریکا در ‌این ضیافت گفت: ما این را فرصتی می‌دانیم برای این که ایران به شورای امنیت نشان دهد که آنها آماده‌اند از قوانین پیروی کرده و به وظایف خود عمل کنند. ایران فرصت‌های بسیاری برای اثبات ماهیت صلح‌آمیز برنامه‌های هسته‌ای‌اش داشته است.
این مقام آمریکایی مدعی شد:‌ مشخص است ایرانیان می‌دانند که تداوم تلاش‌ها در شورای امنیت سازمان ملل و جاهای دیگر در حال منزوی کردن و آسیب رساندن به آنها است.
یک دیپلمات غربی دیگر گفت که این ضیافت نشان داد که شورا در حال دنبال کردن یک رویکرد دوسویه یعنی مذاکرات و تهدید تحریم‌ها در قبال ایران است. وی افزود: ما می‌خواهیم به مذاکرات ادامه بدهیم. آمریکا و برخی متحدان اروپایی‌اش به دنبال اعمال تحریم‌ها علیه ایران با هدف متقاعد کردن تهران به تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای‌اش هستند. قطعنامه تحریم‌های جدید علیه ایران که پیش‌نویس آن توسط آمریکا تنظیم شده است خواستار تحریم‌های جدید علیه ایران است.
دیپلمات‌ها گفتند که روسیه و چین هر دو با تحریم پیشنهاد سلاح، ممنوعیت سرمایه‌گذاری در بخش انرژی و سایر اقدامات تنبیهی که در پیش‌نویس آمریکا آمده است، مشکل دارند. آمریکا و متحدانش امیدوار بودند که ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل بتوانند تا پایان ماه میلادی گذشته درباره قطعنامه جدید تحریم‌ها رای‌گیری کنند، اما دیپلمات‌ها گفتند که مذاکرات در این زمینه می‌تواند حداقل تا ماه ژوئن ادامه یابد.
تازه‌ترین تحرکات دیپلماتیک ‌ایران با برگزاری نشست وزیر خارجه کشورمان با نمایندگان دائم کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در مقر سازمان ملل و دیدار و رایزنی وی با وزیران خارجه اسپانیا، الجزایر، سوئیس، سوئد، استرالیا، الجزایر، سوئد، اندونزی، دانمارک و برزیل در آخر هفته گذشته پی‌گیری شد. به گزارش‌ایسنا، متکی در نشست با نمایندگان دائم کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در مقر سازمان ملل در نیویورک با اشاره به حمایت مستمر جنبش عدم تعهد از فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران از طریق بیانیه‌ها و قطعنامه‌های مختلف طی سال‌های گذشته در مورد موضوع مبادله سوخت گفت:‌ فرمول مبادله سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران که برای بیش از 800 هزار بیمار رادیو دارو تولید می‌کند، می‌تواند مبنایی برای اعتمادسازی همه طرف‌ها و همچنین زمینه‌ای برای همکاری باشد. وی بار دیگر تاکید کرد: ‌چنانچه اراده سیاسی وجود داشته باشد پیشنهاد مبادله‌ای سوخت همچنان روی میز است و امکان عملی شدن آن وجود دارد.

مبادله سوخت مبنایی برای اعتمادسازی

دبیرکل سازمان ملل در دیدار وزیر خارجه ایران اعلام کرد: در ده‌ها ملاقاتی که با وزرای خارجه و سفرای مختلف کشورها طی چند روز گذشته داشته‌ام همگی آنان بر حضور قوی و نقش سازنده و مهم دکتر احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ایران در کنفرانس بازنگری ان. پی. تی تاکید داشتند.
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در دیدار منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران که عصر پنج‌شنبه به وقت نیویورک انجام شد، افزود: لازم می‌دانم در این ارتباط شخصا از شما تقدیر کنم. به گزارش ایرنا، در این دیدار که بیش از 70 دقیقه به طول انجامید، محورهای اساسی کنفرانس بازنگری ان. پی. تی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و متکی بر ضرورت جدی گرفتن موضوع خلع سلاح و همکاری سازنده کشورهای دارنده این سلاح‌ها تاکید کرد. وی با توجه به توانمندی دیپلمات‌های ایران از یک سو و پرداخت حق عضویت کشورمان از سوی دیگر، ابراز امیدواری کرد که دبیرکل سازمان ملل در چارچوب یک برنامه‌ریزی به این مهم توجه نمایند. در پایان این گفت‌و‌گوها، طرفین عملیاتی کردن پیشنهاد مبادله سوخت هسته‌ای را اقدامی سازنده و اعتماد‌ساز قلمداد کرده و ابراز امیدواری کردند که پذیرش طرف‌های مختلف موجب عملیاتی شدن هرچه سریع‌تر این پیشنهاد شود.