افزایش 300 درصدی بلیت سینماها در چهار سال

«هر دم از این باغ بری می‌رسد!»، این ماجرای نیم‌بها شدن سینما‌ها هم برای خود مساله‌ای شده. عده‌ای می‌گویند رقم بلیت سینما در ایران بسیار کمتر از سایر کشور‌ها است، خب راست می‌گویند. عده دیگری هم می‌گویند درآمد قشر متوسط سینما رو ایرانی که مخاطب اصلی سینما هستند، با نرخ بلیت سینماها همخوانی ندارد. یعنی اگر این قشر ۳۵۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد، بلیت سینما نباید ۴۰۰۰ تومان باشد، چون یک خانواده ۴ نفره اگر بخواهد به سینما برود با رفت و آمد و سایر قضایای حاشیه‌ای آداب سینما رفتن چیزی حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان باید خرج کند؛ یعنی حدود ۱۵ درصد حقوق ماهانه یک آدم. خب این عده هم راست می‌گویند این قضایا را بگذارید کنار، اینکه یک کارشناس اقتصادی در همین گزارشی که پیش روی شما است اعلام می‌کند بلیت سینماهای آمریکا در حد فاصل سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ تنها ۱۶ درصد افزایش داشته است، در حالی که بلیت سینما در ایران در همین حد فاصل ۳۰۰ درصد رشد کرده است. آن وقت سیاست‌گذاران آمار فضایی می‌دهند که نباید قیمت بلیت پایین بیاید و ....! هر چه هست مناقشه عجیبی در گرفته است و بیهودگی و بی‌حاصلی این منازعه از حالا معلوم است. کسی که ضرر می‌کند سینمای ایران است که تماشاگرش به سالن سینما نمی‌رود و ترجیح می‌دهد فیلم را در صفحه کوچک تلویزیون خانه‌اش ببیند.

در پی پیشنهاد انجمن سینماداران مبنی بر افزایش دو روزه طرح نیم‌بها در هفته، مدیران سینماهای مختلف تهران این پیشنهاد را ارزیابی کردند و اکثریت آنان با این پیشنهاد موافق هستند.

مدیر پردیس سینمایی «ملت»: پیشنهاد درستی است

امیرحسین علم‌الهدی، مدیر پردیس سینمایی «ملت» در ارزیابی‌اش پیرامون طرح انجمن سینماداران گفت: به نظرم این طرح پیشنهاد درستی است؛ چراکه بهای بلیت در ایران یک مشکل اساسی است و هنوز این موضوع برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه و آنهایی که دوست دارند به سینما بروند، یکی از پارامتر‌های مهم محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که «پردیس ملت» از چنین پیشنهادی استقبال می‌کند، افزود: از نظر علمی و اقتصادی یک اصل وجود دارد که طبق آن هر کشوری که سرانه تولید ناخالص بیشتری داشته باشد، در آن استقبال بیشتری از سینما صورت می‌گیرد و بالطبع بهای بلیت سینما هم در آن بیشتر است. به عنوان مثال اکنون در آمریکا سرانه‌ناخالص داخلی حدود ۴۷ هزار دلار و قیمت بلیت سینما حدود ۷ دلار است یا در اروپا و کشوری مانند ایتالیا درآمد ناخالص ۴۰ هزار دلار و بهای بلیت نزدیک به هشت‌ونیم دلار است. در روسیه درآمد ناخالص حدود دوازده‌ونیم دلار و بهای بلیت ۶ دلار است.

در آمریکای جنوبی و در کشوری مانند مکزیک که می‌گویند وضع سینمایش خوب است هم سرانه ناخالص حدود ۱۰ هزار و ۷۰۰ دلار و قیمت بلیت حدود سه دلار و ۷۰ سنت یعنی نزدیک به ۵/۳ دلار است.

علم‌الهدی در ادامه به ذکر مثال‌هایی از آسیا پرداخت و افزود: در کشوری مثل هنگ‌کنگ درآمد ناخالص حدود ۳۱ هزار دلار و بهای بلیت ۶ و نیم دلار است و در مالزی با سرانه ناخالص هفت هزار و ۸۶۶ دلار و بهای بلیت سینما نزدیک دو و نیم دلار است.

در چین سرانه ناخالص سه هزار و ۱۸۰ دلار و قیمت بلیت ۲/۲ دلار است و در هند با سرانه ناخالص هزار دلار بهای بلیت ۵۰ سنت، یعنی حتی کمتر از یک دلار است. در کره جنوبی درآمد ناخالص ۱۹ هزار دلار و بهای بلیت نزدیک به ۶ دلار است. در کشوری مانند لبنان هم سرانه ناخالص ۷ ‌هزار و ۳۶۶ دلار و بهای بلیت حدود ۸ دلار است. امارات هم با ۵۶ هزار دلار سرانه ناخالص بهای بلیتش حدود ۸ دلار است.

مدیر پردیس سینمایی «ملت» با اشاره به افزایش بهای بلیت سینماها، تصریح کرد:از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ چین ۵۴ درصد، آمریکا ۱۶ درصد و اروپا هفت درصد افزایش بهای بلیت داشته‌اند و کشوری مثل ژاپن حتی دو درصد هم کاهش بها داشته است، اما طی همین سال‌ها بهای بلیت‌ سینما در ایران ۳۰۰ درصد افزایش داشته است، این مساله و آمار نشان می‌دهد که یک جای کار ایراد دارد.

وی با تاکید بر این‌که افزایش روزهایی که در آنها قیمت بلیت نیم‌بها است، کمک شایانی به سینما می‌کند، ادامه داد: علاوه بر این موضوع فکر می‌کنم که در طول روز هم باید بهای بلیت حالت شناور داشته باشد و بر اساس صندلی‌های خوب و بد سینما، قیمت‌ها تفاوت داشته باشد.

علم‌الهدی همچنین گفت: درباره بحث عرضه فیلم‌ها در شبکه نمایش خانگی هم فکر می‌کنم که حداقل باید ۶ ماه فاصله میان اکران و عرضه فیلم‌ها وجود داشته باشد.

وی همچنین اظهار کرد: در کشور‌های صاحب صنعت سینما، بهای DVD فیلم‌ها آن‌هم شش ماه پس از اکران آنها ۲۰ تا ۲۵ دلار و بهای بلیت سینمای آنها ۵ تا ۱۰ دلار است، اما در ایران این رابطه حالت معکوس دارد.

علم‌الهدی در پایان صحبت‌های خود با ایسنا تصریح کرد: مشکل دیگر سینمای ما این است که اکنون عمده فیلم‌های ما با مدیوم تلویزیون ساخته شده‌اند و اگر در تلویزیون هم به تماشای آنها بنشینیم، مشکلی پیش نمی‌آید. البته فیلم‌هایی مانند «درباره الی...»، «بی‌پولی» یا «به رنگ ارغوان» را داشته‌ایم که جزییات را به خوبی مدنظر داشته‌اند و جزییات آنها در سالن سینما مشهودتر است، اما در کل از میان ۱۰۰ فیلم سال، دو یا سه فیلم این حالت را دارند و ۹۷ درصد فیلم‌ها در مدیوم تلویزیون ساخته می‌شوند و ما از مردم می‌خواهیم که برای دیدن فیلم‌های تلویزیونی به سینماها بیایند.!

مدیر سینما آزادی: با چنین طرحی موافق هستم

رضا سعیدی‌پور، مدیر سینما‌ آزادی نیز درباره پیشنهاد اخیر انجمن سینماداران گفت: به شخصه بر این باورم که وقتی انجمن تصمیمی می‌گیرد آن تصمیم به نفع همه سینماداران است. به همین دلیل قاعدتا من هم با این طرح‌موافقم؛ چراکه باور دارم که باید به‌جای تکروی به فعالیت‌های صنفی بپردازیم. وی در عین حال از آمادگی کامل سینما «آزادی» برای اجرای طرح مصوب انجمن سینماداران خبر داد.

مدیر سینما فلسطین: استقبال می‌کنیم تا فرهنگ جا بیفتد

علی رضایی، مدیر سینما «فلسطین» هم در این باره گفت: به شخصه از این طرح استقبال می‌کنم و به نظرم این طرح بسیار خوب است. از ابتدا هم یکی از پیشنهاد‌هایم به اداره نظارت و ارزشیابی این بود که روزهای فروش بلیت نیم‌بها افزایش پیدا کند. در دوره‌ای هم این اتفاق برای کوتاه‌مدت افتاد، اما پس از مدتی گفتند که بهتر است به جای یک روز دیگر سانس‌های صبح را نیم‌بها کنیم که آن هم جواب نداد.

مدیر سینما فلسطین در عین حال خاطرنشان کرد: افزایش روزهای فروش بلیت نیم‌بها در نهایت موجب می‌شود که فرهنگ سینما رفتن جا بیفتد. اگر چه مسائل مالی هم برایمان مهم است، اما در نهایت هدفمان گسترش و ترویج سینما روی است.

مدیر اریکه ایرانیان: مخالفم!

اما علی شاهوردی، مدیر مجتمع فرهنگی «اریکه ایرانیان» با بیان این‌که با این پیشنهاد مخالف است، عنوان کرد: به‌طور کل اختصاص روز خاصی به فروش نیم‌بهای بلیت را قبول ندارم و براین باورم که باید به‌جای شلوغ‌کردن سینماها در روزهای خاص، فکری به حال پرکردن سانس‌های خلوت بکنیم، نه این‌که کاری کنیم که مردم تمام روزها را رها کنند و تنها در یکی یا دو روز خاص به سینما بیایند.

وی ادامه داد: باید کاری کنیم که ساعت‌های خلوت سینما‌ها پر شود. اکنون روزهای دوشنبه و چهارشنبه تحت تاثیر سه‌شنبه قرار می‌گیرد و فروش آنها کم می‌شود. در گذشته و زمانی که شنبه‌ها بلیت نیم‌بها بود هم فروش آخر هفته تحت تاثیر قرار می‌گرفت، لذا بهتر است که به‌جای در نظر گرفتن روزی خاص برای فروش بلیت نیم‌بها سانس‌های خلوت‌تری مانند ساعت ۱۴ تا ۱۷ را نیم‌بها کنیم.

شاهوردی اظهار امیدواری کرد: تصمیم‌گیری‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد حالت عمقی‌تری داشته باشد، چراکه ما حتی اگر تمام روزهای هفته را هم نیم‌بها کنیم، پس از مدتی مخاطب عادت کرده و خسته می‌شود و ناچار خواهیم شد که در روزهایی قیمت همان بلیت نیم‌بها را هم نصف کنیم. در حالی‌که باید بلیت نیم بها برای پرکردن خلوتی‌ها باشد و نه افزایش شلوغی‌ها.

مدیر مجتمع سینمایی «اریکه ایرانیان» در پایان صحبت‌های خود درباره عرضه سریع فیلم‌های سینمایی در شبکه خانگی اظهار کرد: لازم است که میان اکران و پخش خانگی فیلم‌ها فاصله زیادی وجود داشته باشد، اما اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که صاحبان آثار برای این‌که فیلم‌هایشان نمی‌فروشد، خیلی سریع آنها را به رسانه‌های تصویری می‌سپارند، اما ما باید خودمان سینما را حفظ کنیم. شاید این کار اکنون خوب جواب بدهد، اما فکر نمی‌کنم که در آینده نتیجه خوبی برجای بگذارد. درحال حاضر مشتریان سینماها اکثر جوان‌ها هستند و کمتر شاهد حضور خانواده‌ها هستیم و من فکر می‌کنم که عرضه سریع فیلم‌ها در شبکه خانگی یکی از دلایل اصلی این موضوع محسوب می‌شود.

روز چهارشنبه رییس انجمن سینماداران از پیگیری انجمن برای افزایش روزهای فروش بلیت نیم‌بها خبر داد.

محمدصادق اشرفی گفت: در جلسه روز گذشته انجمن سینماداران، هیات‌مدیره پیشنهاد کرد که با توجه به افزایش تورم و به منظور افزایش تعداد مخاطبان سینما و کمک به اقشار کم درآمد، از این پس روزهای فروش بلیت نیم‌بها از یک روز به دو روز برسد تا بدین ترتیب مردم بیشتر به سینماها بروند.

وی در عین حال تصریح کرد: البته این طرح فعلا در حد پیشنهاد است و ما امیدواریم با پیگیری‌های بیشتر تهیه‌کنندگان و وزارت ارشاد هم با اجرایی‌شدن این طرح موافقت کنند.

سیروس تسلیمی: افزایش روزهای نیم‌بها صدمه می‌زند

سیروس تسلیمی معتقد است: نیم بها شدن بلیت سینماها در دو روز به فروش روزهای دیگر هم صدمه می‌زند.

این تهیه‌کننده و پخش‌کننده اظهار داشت: روند رو به‌ رشدی در قیمت تمام‌شده‌ فیلم به وجود آمده که براساس این قیمت بلیت سینما هم بالا رفته است، اما این‌که قیمت بلیت‌ را بخواهیم دو روز در هفته نیم بها کنیم، هزینه‌های میلیاردی فیلم در نمی‌آید و اکثر فیلم‌ها صدمه می‌بینند.

وی ادامه داد: تعدادی علاقه‌مند به سینماها هستند که بلیت برایشان گران است، در همه دنیا چنین چیزی وجود دارد و راه‌حلی برایش فکر شده است. به طور مثال در کانادا هفته آخر اکران یک فیلم قیمت بلیت آن به شدت پایین می‌آید تا این تماشاگران بتوانند فیلم مورد نظرشان را ببینند.

تسلیمی با بیان این‌که در نتیجه نیم بها شدن سینماها در دو روز، روزهای قبل و بعد از آن آسیب زیادی از نظر فروش می‌بینند، گفت: طبیعتا تعداد تماشاگر بالا می‌رود، اما فروش به شدت کاهش پیدا می‌کند که این در مجموع مثبت نیست. وی تاکید کرد: ما باید تعریفی دهیم که در دو هفته آخر اکران قیمت بلیت پایین آید یا این قیمت در طول روز شناور باشد و با هدفمندکردن قیمت بلیت می‌توان مشکل را حل کرد. در خارج از کشور سینماها به سه‌بعدی تبدیل می‌شوند که مردم امکان ویژه‌ای را برای دیدن فیلم در سینما داشته باشند، اما ما به دنبال راه‌ها و راه‌حل‌های دم‌دستی هستیم که برخی از این راه‌حل‌ها به سینما هم ضربه می‌زند.

مرتضی شایسته: با همان یک‌روز موافقیم

مرتضی شایسته نیز گفت: پیشنهاد انجمن سینماداران را در جلسه اتحادیه تهیه‌کنندگان مطرح می‌کنیم. رییس اتحادیه تهیه‌کنندگان درباره پیشنهاد رییس انجمن سینماداران در خصوص افزایش روزهای فروش بلیت نیم‌بهای سینماها به دو روز اظهار داشت: ما با همان یک‌روز موافقیم و چیزی هم که در صنفمان بر روی آن کار کردیم، فروش بلیت نیم بها در روزهای سه‌شنبه است که افزایش آن به دو روز باید در این جلسات مطرح شود و تصمیم بگیریم. وی افزود: در جلسه روز شنبه اتحادیه این موضوع را مطرح خواهیم کرد.