نیازمند بازنگری نسبت به مبانی علوم انسانی هستیم

رییس قوه‌قضائیه بانک‌های اطلاعاتی را در امر نظارت موثر و مفید دانست و گفت: واحد IT را در قوه‌قضائیه فعال کردیم و باید توجه داشت که بدون مباحث فن‌آوری نوین نظارت جامع و کامل امکان ندارد. به گزارش ایسنا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی دیروز در اولین روز از سفر به همدان در دیدار با اساتید دانشگاه و منتخبین استان همدان با بیان اینکه درباره مسائل دستگاه قضایی در ماه‌های گذشته صحبت‌های فراوانی شده است و به گمانم پرداختن به مباحث فرهنگی در این نشست قابل توجه است، رابطه تجدد و دیانت و جایگاه انسان در مدرنیته و اسلام را مورد توجه قرار داد.

وی با یادآوری این نکته که افراد بسیاری در این باب سخن گفته، یادداشت نوشته‌ و برداشت‌های غلطی را نیز ارائه کرده‌اند، گفت: بسیاری از مواقع بحث مدرنیته با بحث صنعت و مظاهر آن پیوند خورده است.

رییس دستگاه قضا با اشاره به سه رکن از ارکان مدرنیته مبنی بر فردگرایی، تقدم عقل ابزاری و از بین بردن آزادی تصریح کرد: فردگرایی مفهومی با حد و حدود روشن نیست و تعابیر و تفاسیر مختلفی دارد و معتقدند که هر فرد انسانی مسیر زندگی خود را خودش تعیین می‌کند.

وی ادامه داد: هنگامی که انسان‌ها خود را درون نظم جهانی مشاهده می‌کنند برای رسیدن به اهداف غایی تلاش فراوان خواهند کرد؛ اما وقتی هر کس در مسیر خود قرار گرفت آن هنگام معنای زندگی تغییر می‌یابد.

آملی لاریجانی تقدم عقل ابزاری را عقل محاسبه‌گر توصیف کرد که سود و زیان را محاسبه می‌کند و گفت: مشکل دنیای مدرن سیطره عقل ابزاری است و کم کم عرصه برای عقل اصیل که به غایات و عوالم هستی نظر داشت، تنگ شده است.

رییس دستگاه قضایی در ادامه این مراسم اظهار کرد: نکته سوم این است که در مدرنیته آزادی فردی اندک‌اندک کاهش می‌یابد. در مطلق‌گرایی نرم، نظام وجود دارد، رای‌گیری صورت می‌گیرد و به گونه‌ای نمایش لیبرالیسم است؛ اما آیا واقعا افراد در این زمینه دخیل هستند که در نتیجه کم‌کم حال یاس به انسان دست می‌دهد. هنگامی که انسان از درون نظم جهانی برداشته شد، تنها می‌شود و به موجودی تنها در هستی تبدیل شده که معنای زندگی را نیز از دست می‌دهد.

رییس دستگاه قضا با اشاره به موضوع حیات اجتماعی تصریح کرد:‌ نظام، امت و امام، یک نظام اجتماعی و به هم پیوسته است. اسلام بافت اجتماعی را تقویت می‌کند و این خود انتقادی به مدرنیته است؛ چرا که مدرنیته انسان را پاره‌پاره می‌کند و هر کس یک مسیر را می‌رود.

آملی لاریجانی خطاب به دانشگاهیان گفت: ما باید به سوی بررسی مجدد بنیان‌های علوم انسانی بازگردیم که در این مسیر شناخت انسان دارای اهمیت فراوانی است. وی با تاکید بر اینکه نیازمند بازنگری نسبت به مبانی علوم انسانی هستیم، گفت: نباید در این مسیر منفعلانه عمل کنیم.