رییس‌جمهور: صدور قطعنامه علیه ایران راه تعامل را به طور کامل می‌بندد

دنیای اقتصاد- اعلام موافقت اصولی ایران با پیشنهاد هسته‌ای برزیل در کنار هشدار به مقامات شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره تبعات صدور قطعنامه تحریم علیه ایران دو موضوع مهمی بود که رییس‌جمهور در آخرین روز سفر خود به نیویورک آن را اعلام کرد. احمدی‌نژاد که از روز یکشنبه هفته جاری به نیویورک رفت تا در نشست کنفرانس ان‌پی‌تی در مقر سازمان ملل متحد سخنرانی کند، دیروز در آخرین روز حضور خود در نیویورک طی مکالمه تلفنی با هوگو چاوز، رییس‌جمهور ونزوئلا موافقت اصولی خود را با پیشنهاد رییس‌جمهور برزیل برای مبادله سوخت هسته‌ای اعلام کرد و گفت که امکان مذاکره درباره جزئیات فنی این پیشنهاد در تهران وجود دارد. احمدی‌نژاد همچنین طی یک کنفرانس مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران در موضوعات مختلف سیاسی و بین‌المللی پاسخ گفت و اظهار داشت: اولین قطعنامه‌ای که علیه ایران صادر شود راه تعامل و همکاری به‌طور کامل بسته خواهد شد و ما صرفا نگران آن هستیم فرصتی که برای اوباما ایجاد شده از بین برود. احمدی‌نژاد در گفت‌وگوی تلفنی با چاوز اعلام کرد

موافقت اصولی ایران با پیشنهاد هسته‌ای برزیل

دنیای اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد‌، رییس‌جمهور در آخرین روز حضور خود در نیویورک در مکالمه تلفنی با هوگو چاوز، رییس‌جمهور ونزوئلا موافقت اصولی خود را با پیشنهاد داسیلوا، رییس‌جمهور برزیل برای مبادله سوخت هسته‌ای اعلام کرد. احمدی نژاد که روز یکشنبه برای شرکت در اجلاس بازنگری ان.پی.تی به نیویورک سفر کرده بود، دیروز به تهران بازگشت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رییسان جمهور ایران و ونزوئلا در مکالمه تلفنی خود مسائل مهم منطقه و جهان و همچنین موضوعات مورد علاقه دو طرف را مورد تبادل‌نظر قرار دادند.

پیشنهاد رییس‌جمهور برزیل در خصوص مبادله سوخت هسته‌ای، محور اصلی مکالمه تلفنی احمدی نژاد با هوگوچاوز بود که رییس‌جمهور ایران موافقت اصولی خود را با این پیشنهاد اعلام کرد. احمدی‌نژاد همچنین، براهمیت ادامه گفت‌وگوها در خصوص مسائل فنی این پیشنهاد در تهران تاکید کرد.

هوگو چاوز نیز در این گفت‌وگو بار دیگر بر حمایت کامل کشورش از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و گفت: ما از موضع شما بدون قید و شرط دفاع می‌کنیم.

برزیل در حال حاضر از اعضای دوره‌ای شورای امنیت است و تاکنون درخواست‌های آمریکا برای پیوستن به حامیان اعمال تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان را رد کرده است. هفته گذشته سلسو آموریم، وزیر خارجه برزیل به‌ایران سفر کرد.

به گفته آموریم‌ این سفر با دو هدف صورت گرفت. نخستین و مهم‌ترین دلیل فراهم ساختن مقدمات سفر رسمی رییس جمهوری برزیل، در تاریخ ۱۶ ماه مه (۲۶ اردیبهشت) به ایران است و جزئیاتی وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند. به گفته این مقام برزیلی از زمان سفر آقای احمدی‌نژاد به برزیل تا کنون ما کارشناسان بازرگانی و همچنین وزیر علوم و فن‌آوری برزیل را به ایران فرستاده‌ایم؛ اما اکنون زمان آن رسیده است که جمع بندی از این مذاکرات صورت گیرد و حرف‌ها یکی شوند تا دو رییس‌جمهور بتوانند توافقنامه‌های مد نظر را به امضا برسانند. اما دلیل دوم سفر من به ایران که در راستای تلاش ما با همکاری دیگر کشورها مانند ترکیه برای یافتن راه حلی از طریق مذاکره جهت خروج از آن چه که ما بن‌بست هسته‌ای ایران می‌نامیم، است.

افزون بر این برزیل و ترکیه که به صراحت از دستیابی‌ ایران به انرژی هسته‌ای وفعالیت صلح‌آمیز در‌این حوزه حمایت می‌کنند، به نظر می‌رسد، ‌ایران از حمایت لبنان عضو دیگر شورای امنیت سازمان ملل نیز برخوردار باشد.‌ این همه در حالی است که طی ۱۰ روز گذشته مقامات کشورمان با مقامات کشورهای اوگاندا، اتریش و بوسنی و هرزگوین، سه عضو غیردائم شورای امنیت دیدار و رایزنی کردند. چین و روسیه نیز در میان اعضای دائم ‌این شورا یکسر همراه و همگام آمریکا، انگلیس و فرانسه به شمار نمی‌روند.

چه آنکه چین تاکنون در برابر درخواست‌های کشورهای یاد شده به منظور حمایت از اعمال تحریم‌های تازه علیه کشورمان مقاومت کرده است و مقامات روسیه نسبت به چنین سیاستی خوش بین نیستند و از آن به عنوان آخرین گزینه یاد می‌کنند. ‌این در حالی است که قرار است رییسان جمهور چین و روسیه روز شنبه در مسکو با یکدیگر دیدار کرده و درباره موضوع هسته‌ای کشورمان نیز با یکدیگر گفت‌و‌گو کنند. در عین حال‌، برخی دیپلمات‌های غربی خبر داده اند که چین و روسیه درصدد محدود کردن تحریم‌های احتمالی علیه کشورمان در شورای امنیت هستند.

صدور اولین قطعنامه علیه‌ایران راه تعامل را می‌بندد

همچنین محمود احمدی‌نژاد درادامه فعالیت‌های دیپلماتیک خود در نیویورک طی یک کنفرانس مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی در موضوعات مختلف سیاسی و بین‌المللی پاسخ گفت‌. رییس‌جمهور در این نشست خبری با بیان‌ اینکه جمهوری اسلامی‌‌ایران به لحاظ اخلاقی بمب اتم را ضد بشریت و فاقد کارآیی می‌داند‌، خاطرنشان کرد‌:‌ اگر‌این بمب‌ها کارآیی داشتند چرا در افغانستان و عراق موجب موفقیت آمریکا نشد و چرا از سقوط شوروی سابق جلوگیری نکرد. رژیم صهیونیستی هم بیش از ۲۰۰ بمب اتمی ‌دارد؛ اما داشتن ‌این تسهیلات به‌این رژیم در غزه کمکی نکرد.

احمدی‌نژاد درباره سخنان وزیر خارجه آمریکا در اجلاس ان پی تی در خصوص مواضع مطرح شده ‌ایران در‌این اجلاس اظهار داشت: کدام موضع‌ایران در‌این اجلاس خلاف قانون بود؟ آیا ‌این خلاف قانون است که بگوییم آمریکا اولین کشوری بود که بمب اتم ساخت‌، اولین کشوری بود که از آن استفاده کرد و تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف شده بر سر عراقی‌ها ریخت و هم‌اکنون هم چندین هزار بمب ذخیره دارد و اعضای مستقل آژانس را تهدید هسته‌ای می‌کند.

احمدی‌نژاد در ادامه در جواب سوالی در خصوص طرح مبادله سوخت‌، با تشریح جزئیات ‌این موضوع گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که آماده مبادله سوخت هستیم؛ اما در خصوص شرایط و جزئیات آن باید توافق صورت گیرد‌. ملت ایران هرگز چیزی را که عده‌ای بخواهند بر آنان دیکته کنند هرگز نخواهند پذیرفت.

احمدی‌نژاد اظهارداشت: دولت آمریکا ادعا کرده که ‌ایران در برنامه هسته‌ای منحرف شده و در مقابل درخواست ارائه سند چنین پاسخ می‌دهند که سندی نداریم، اما مطمئن هستیم که برنامه هسته‌ای ‌ایران منحرف شده و خودتان سند بدهید! با چنین منطقی چطور می‌توان تعامل به همکاری کرد؟

رییس‌جمهور گفت: به کشوری که بعد از ۶۰ سال پنهان‌کاری اکنون از در اختیار داشتن بیش از ۵ هزار بمب خبر می‌دهد، چطور می‌توان اعتماد کرد؟ وی افزود: آنها‌ ایران را به تحریم و صدور قطعنامه در شورای امنیت تهدید می‌کنند در حالی که ۳۱ سال است که در تحریم هستیم. به عبارتی ملت ‌ایران از زمانی که یک دیکتاتور خشن و ضد دموکراتیک را کنار گذاشتند، مورد تحریم قرار گرفتند.

رییس جمهور گفت: آمریکایی‌ها یک جنگ ۸ ساله علیه ملت‌ایران به راه انداختند و در موضوع هسته‌ای هم تاکنون ۳ قطعنامه علیه کشورمان صادر کرده است‌. ما از تحریم استقبال نمی‌کنیم، اما تجربه نشان می‌دهد که با ‌این تحریم‌ها ملت ‌ایران متوقف نمی‌شود.

رییس‌جمهور با تاکید بر‌اینکه عده‌ای تندرو در آمریکا تلاش دارند‌، باراک اوباما را به سرعت به نقطه غیرقابل بازگشت برسانند‌، خاطرنشان کرد‌: اگر آمریکا بانی قطعنامه جدید باشد معنای آن تسلیم اوباما و پایان دوران او است و دنیا متوجه خواهد شد که تغییری روی نخواهد داد، ضمن ‌اینکه شکست شعار تغییر در آمریکا هیچ آسیبی به‌ایران نمی‌رساند. وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره روابط‌ ایران و آمریکا گفت: امروز در آمریکا شاهد آن هستیم که یک جریان سازمان یافته تلاش می‌کند، دوران اوباما را که امید اصلاح را به وجود آورد به سرعت به پایان ببرد.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: بهترین فرصت برای اوباما اصلاح رابطه با‌ ایران است، اما سخنان خانم کلینتون که در مجمع عمومی ‌سازمان ملل ‌ایران را متهم کرد‌، نمونه‌ای از مواردی است که می‌خواهد آقای اوباما را سریعا به پایان خط برساند. وی اظهار داشت: اولین قطعنامه‌ای که علیه‌ایران صادر شود، راه تعامل و همکاری بطور کامل بسته خواهد شد و بازگشت به دوران بوش است و ما صرفا نگران آن هستیم فرصتی که برای اوباما ‌ایجاد شده از بین برود.