اعلام برنامه‌های سپاه برای آینده

عکس: خبرگزاری مهر

تاکنون بررسی وضعیت ۱۵جریان همراه یا زاویه‌دار با انقلاب را در دستور کار قرار داده‌ایم

سپاه نزدیک‌ترین نهاد به مواضع رهبری است نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در یک کنفرانس مطبوعاتی به تشریح برنامه‌های سپاه در آینده پرداخت.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام علی سعیدی دیروز در نشست خبری به مناسبت قرار داشتن در هفته‌ عقیدتی - سیاسی سپاه اظهار کرد: ما نظام عقیدتی را تغییر داده‌ایم و بدین ترتیب آن را کاربردی کرده‌ایم. توان ما در گذشته برای پوشش یک سوم پاسداران بود که سال ۸۹ این توان را افزایش داده‌ایم و بدین ترتیب صد هزار پاسدار را تحت پوشش عقیدتی قرار می‌دهیم. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز ۱۲ هزار هادی سیاسی را چه از داخل و چه بیرون از سپاه شناسایی کرده‌ایم، افزود: سپاه عمیقا در مسائل دینی و عقیدتی پیشتاز است و نزدیک‌ترین نهاد به مواضع رهبری است و ما این مساله را در فتنه اخیر و مسائل دیگر شاهد بوده‌ایم.

وی انتقال فرهنگ جبهه به نسل سوم و چهارم پاسداران سپاه و تبیین شبهات جدید برای آنها را دو کار اصلی عقیدتی - سیاسی در سپاه برشمرد و اظهار کرد: در حال حاضر نسل سوم و چهارم سپاه در شرف ورود و انتقال در این مجموعه هستند که ارتباط موثر با آن‌ها و انتقال فرهنگ جبهه و جنگ به این دو نسل از جمله کارهای مهم عقیدتی - سیاسی در سپاه است.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه همچنین استادمحور بودن به جای متن‌محور بودن را از جمله تفاوت‌های اصلی نظام آموزشی جدید عقیدتی - سیاسی سپاه با نظام قدیم عنوان کرد.

وی در ادامه‌ سخنان خود به فعالیت‌های سپاه در حوزه‌ نشر اشاره کرد و افزود: در حال حاضر نشریه‌ پیام انقلاب به صورت عمومی در دسترس مردم است که مواضع رسمی سپاه را اعلام می‌کند و در حقیقت ارگان رسمی سپاه است. هفته‌نامه‌ صبح صادق نیز با استقبال خوبی مواجه شده و بعضا در دسترس مردم نیز قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه «پس از گذشت ۳۰ سال از انقلاب نتوانسته‌ایم چیزی به نام مانیفست اسلامی برای تبیین معیارهای انسان مطلوب تهیه کنیم» اظهار کرد: ما استانداردهای یک فرد مسلمان و مومن در یک جامعه اسلامی و در واقع معیارهای انسان مطلوب را در ۷۰۰ صفحه در قالب ۱۸۰ معیار مشخص کرده‌ایم که این مجموعه شامل همه‌ معیارهای اعتقادی، فردی و اجتماعی لازم برگرفته از قرآن و سنت است. این مجموعه‌ ۷۰۰ صفحه‌ای جامع در شرف چاپ است که تا دو - سه ماه دیگر به بازار عرضه خواهد شد.

سعیدی افزود:‌ این کتاب، کتاب اول است و در واقع کف معیارهای یک انسان مومن، متعهد و ملتزم به ولایت فقیه است. فاز دوم، تبیین معیارهای پاسدار مطلوب است که در آن علاوه بر معیارهای قرآن و سنت، نقطه‌نظرهای امام، رهبری، قانون و آیین‌نامه انضباطی نیز لحاظ شده است. فاز سوم نیز تبیین شاخص‌های این معیارها است که پس از فاز اول و دوم انجام خواهد شد.

وی شناسایی تشکل‌ها و گروه‌های سیاسی را از دیگر فعالیت‌های عقیدتی - سیاسی در سپاه برشمرد و تصریح کرد: پاسداران باید خط و خطوط و جریان‌ها را بشناسند تا در موضع‌گیری‌ها درست عمل کنند. ما تاکنون ۱۵ جریان از جمله جامعه‌ روحانیت مبارز، مجمع روحانیون، موتلفه، مشارکت، سازمان مجاهدین و دیگر احزاب و گروه‌هایی را که همراه انقلاب هستند یا با انقلاب زاویه دارند در دستور کار قرار داده‌ایم و تاکنون در ۱۰ مورد کار پژوهشی انجام داده‌ایم.

وی در ادامه به ماموریت سپاه در مقابله با جنگ نرم دشمن و نیز انجام کارهای فرهنگی اشاره کرد و گفت: دشمن از همه‌ امکانات خود برای آلوده کردن جامعه‌ ما استفاده می‌کند و سپاه نیز در خط مقدم این جبهه با دشمن می‌جنگد. در جریان فتنه، اتاق فکر سازمان‌دهنده این شبکه، شبکه‌ سایبر بود که سپاه در چند مرحله توانست برخورد کند. بدین ترتیب سپاه هم توانست عقبه‌ فتنه را بزند و هم توانست دست دشمن را کوتاه کند. البته دشمن کوتاه نخواهد آمد، ولی سپاه نیز کوتاه نمی‌آید و آماده است تا در هر شرایطی از آرمان‌های انقلاب دفاع کند.

نماینده ولی فقیه در سپاه همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه «ما پرچمدار و طرفدار هیچ حزب، سازمان و گروهی نیستیم» گفت: سپاه جولانگاه هیچ حزب و گروهی نیست و برای هیچ حزب و گروهی هم کار نمی‌کند.

امام (ره) نفرمودند که سپاه وارد مسائل سیاسی نشود

سعیدی اظهار کرد: امام‌(ره) نفرمودند که سپاه وارد مسائل سیاسی نشود، بلکه فرمودند سپاه وارد احزاب نشود و ما کاملا به این مساله پایبند هستیم. وی با اشاره به اینکه «سپاه یک نهاد انقلابی است» تصریح کرد: سپاه تنها یک نهاد نظامی صرف نیست، بلکه نهادی انقلابی، اطلاعاتی، نظامی، سیاسی و فرهنگی است؛ یعنی سپاه در بخش اطلاعاتی معین وزارت اطلاعات، در بخش تهاجم سخت معین ارتش، در بخش نیمه سخت معین نیروی انتظامی، در بخش فرهنگی معین دستگاه‌های فرهنگی کشور و در بخش اقتصادی و سازندگی معین دستگاه‌های سازندگی دولت است؛ بنابراین رسالت سپاه با نیروهای مسلح کلاسیک کاملا متفاوت است.

وی ادامه داد: نمی‌توانیم بگوییم سپاه فقط یک نهاد نظامی است. سپاه یک نهاد بی‌تفاوت نیست و نباید نسبت به آنچه در کشور می‌گذرد، بی‌تفاوت باشد. می‌بینید که سپاه در روز قدس با همه وجود وارد عمل می‌شود و هیچ‌کس هم نمی‌گوید این خلاف است. در روز ۲۲ بهمن و بقیه مراحل نیز به همین شکل سپاه وارد عمل شد. این‌ها اقدامات سیاسی است؛ ولی ممنوع نیست. نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به اینکه «سپاه برای هیچ حزب و گروهی کار نمی‌کند» خاطر نشان کرد: ملاک برای ما مواضع رهبری معظم انقلاب است که ولی فقیه و جانشین و نایب امام زمان (عج) و حکم او حکم امام زمان (عج) است و شخصیت‌ها هم برای ما طریقت دارند. دقیقا همه‌ تلاش سپاه این است که استراتژی رهبری را عملیاتی و آن را دنبال کند و کاری با اشخاص ندارد. ما اشخاص را از این باب که نحوه‌ ارتباط‌شان با رهبری چگونه است دوست می‌داریم، یعنی هر فردی که رابطه و میزان قرب او به مواضع رهبری نزدیک‌تر و بیشتر باشد، برای ما معیار بیشتری دارد. ما طرفدار ارزش‌ها، اصول و مبانی هستیم و طرفدار اشخاص نیستیم؛ چراکه اشخاص به میزان ارتباط‌شان با رهبری برای ما ارزش دارند و اگر فاصله گرفتند، ما هم به همان نسبت از آنها فاصله می‌گیریم.