خانه موسیقی همچنان عزادار است

مسعودرضا طاهری

فرهنگسرای ارسباران غروب چهارشنبه در گرامیداشت هنرمند و موسیقی‌دان برجسته کشور مرحوم عطاءالله جنگوک میزبان خیل انبوهی از علاقه‌مندان، هنرمندان و موسیقی‌دانان و اعضای خانه موسیقی کشور بود. در این مراسم که با حضور شهرام ناظری، رامبد صدیف، هوشنگ کامکار، علی‌اکبر شکارچی، حسین بهروزی‌نیا، داریوش پیرنیاکان، عباس خوشدل (آهنگساز)، محمدرضا درویشی، هادی منتظری، مهدی آذرسینا، مسعود حبیبی، افسانه رسایی و همچنین جمعی از اعضای کانون سازندگان ساز همچون امیر همتی، خسرو بحیرایی و جاوید مقدم برگزار شد، به تجلیل از آثار و یادگارهای ارزشمند عطاءالله جنگوک موسیقی‌دان، آهنگساز، مدرس و نوازنده تار و سه‌تار و خالق آثار ماندگاری چون مالکنون،

هی جار در موسیقی ایل بختیاری اختصاص یافت.مرحوم عطاءالله جنگوک، متولد شهرستان لار از توابع استان فارس بود که از مکتب مرحوم علی‌اکبر خان شهنازی در تسلط بر ردیف‌سازی میرزا حسینقلی فراهانی بهره‌های فراوان برد. وی همچنین ۴ سال در دانشگاه هنرهای زیبا از محضر استاد نورعلی‌خان برومند در یادگیری ردیف میرزا عبدالله فیض برد.

در این مراسم پروین بهمنی خواننده ایل قشقایی در سوگ جنگوک سوگواره‌ای به‌صورت لالایی به نام «کاکام های‌های» به همراه دو طبله اجرا کرد.

برخی از شاگردان مرحوم جنگوک نیز در این مراسم به اجرای موسیقی پرداختند.

علی‌اکبر شکارچی نیز در پایان مراسم قطعاتی در آواز افشاری اجرا کرد.

داریوش پیرنیاکان از جمله سخنرانان این مراسم با برشمردن فضایل انسانی و اخلاقی جنگوک گفت: او انسان بسیاربسیار افتاده‌ای بود که هیچ‌گاه ندیدیم اثری را برای مزایای مادی آن خلق کند.

وی افزود: هنرمندانی مثل جنگوک را نباید فقط موقعی که می‌میرند، بشناسیم. واقعیت این است که در ایران به هنر موسیقی عنایتی نیست. از این رو مردم خود باید به فکر هنرمندانشان باشند. شاگرد علی‌اکبر خان شهنازی افزود: من شک ندارم که این‌جور هنرمندان دق می‌کنند و می‌میرند. عطا مریض نبود. عطا دق کرد.

او در حالی‌که سخنان بغض‌آلود خود را با زحمت ادامه می‌داد، گفت: تا کی شاهد باشیم که هنرمندان ما یکی پس از دیگری در خانه‌هایشان دق کنند. او با اشاره به درگذشت پرویز مشکاتیان گفت: نسل ما نسل سوخته است. پیرنیاکان ضمن گلایه از پخش نامناسب و ناقص آثار فاخر موسیقی در صدا و سیما گفت: صدا و سیما با آن همه عریض و طویلی و با آن همه موسیقی‌های مبتذل و به دردنخور که پخش می‌کند، هیچ‌گاه از موسیقی فاخر هنرمندان پخش نمی‌کند. اگر هم پخش بشود، حق و حقوق آن را نمی‌پردازند.

او افزود: باید به درد هنرمندان برسند. به موسیقی خیلی اجحاف شده است. چرا شهرام ناظری و شجریان باید فقط در خارج از کشور کنسرت بدهند.

محمدرضا درویشی، آهنگساز و پژوهشگر موسیقی نیز در ادامه این مراسم با تایید سخنان پیرنیاکان گفت: عدم توجه به فرهنگ با پرپر شدن هنرمندان مصادف شده است.

درویشی گفت: تازه نمی‌دانیم در شهرستان‌ها چه می‌گذرد! طی چند ماهه اخیر در تهران شاهد فوت هنرمندان بزرگ بوده‌ایم؛ اما براساس ارتباطاتی که من با نوازندگان موسیقی مقامی و محلی با سایر شهرستان‌های کشور دارم، ‌خبر دارم که هر هفته یکی دو نفر از هنرمندان موسیقی محلی و مقامی کشور می‌میرند. این شرایط متاسفانه نه‌تنها برای کسی مهم نیست؛ بلکه اصلا دیده نمی‌شود.

او در پایان سخنان خود گفت: بی‌احترامی و بی‌توجهی به فرهنگ به‌ویژه موسیقی در کل تاریخ فرهنگ ایران بی‌سابقه است.

در ادامه این مراسم شهرام ناظری خواننده پرآوازه موسیقی کشورمان به همراه رامبد صدیف به روی صحنه رفت و ابیاتی از مولانا را به‌صورت آواز اجرا کرد.