خانه ابدی درکلاردشت

نگاه سوم- بهار نامردی است بهار سال هزار و سیصدوهشتادونه. هنوز بیشتر از یک ماه و چند روز از آمدنش نگذشته که این‌گونه خاطره‌های سیاه برجای می‌گذارد و ما مجبوریم هر روز این صفحه را سیاه و تاریک منتشر کنیم. استاد علی محمد حق‌شناس ظهر روز جمعه در گذشت. چهره‌ای که بی‌تردید از ماناترین‌های زبان‌شناسی و نقد ایران به شمار می‌آید. شاید روزنامه‌های زیادی ساده از کنار مرگ استاد بگذرند و آن‌گونه که باید جایگاهش را ارج ننهند؛ اما جامعه دانشگاهی و فرهنگی ایران خوب می‌داند چه آدم ارزشمندی را از دست داده است. کسی که هیچ‌گاه به حاشیه دلبستگی نداشت و ترجیح می‌داد در خلوت کارش را بکند و کتاب‌هایی به یادگار بگذارد که ماندنی خواهند بود، حتی اگر دکتر حق‌شناسی نباشد که روبه‌روی دانشجویانش بایستد و با احترام و ادب و متانت از ریشه‌های زبان حرف بزند.

استاد علی‌محمد حق‌شناس سال ۱۳۱۹ در جهرم به‌دنیا آمد. تحصیلاتش را تا پایان کلاس نهم در زادگاهش گذراند. بعد به شیراز رفت و آن‌جا دیپلم ادبی گرفت و لیسانس زبان و ادبیات فارسی را از دانشسرای عالی دریافت کرد. سپس در سال ۱۳۴۴ برای ادامه تحصیل به ‌خارج از کشور رفت. وی از اعضای هیات موسس انجمن نقد ادبی ایران بود و ریاست هیات مدیره انجمن یاد شده را نیز به عهده داشت. استاد زبان‌شناسی دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۵ به عنوان چهره ماندگار زبان شناسی ایران معرفی شده بود.

حسن ذوالفقاری، عضو هیات‌رییسه انجمن نقد و ادب ایران، از زنده‌یاد علی‌محمد حق‌شناس به عنوان چهره بی‌بدیل نقد آکادمیک یاد کرد. عضو هیات‌رییسه انجمن نقد و ادب ایران درباره جایگاه علمی شادروان علی‌محمد حق‌شناس گفت: وی از استادان برجسته زبان‌شناسی در ایران بود. ژاله آموزگار گفت: زنده‌یاد علی‌محمد حق‌شناس خدمات زیادی به رشد و گسترش زبان‌شناسی در ایران کرد. این استاد دانشگاه تهران و همکار زنده‌یاد علی‌محمد حق‌شناس گفت: من با جناب حق‌شناس سال‌ها در دانشگاه تهران همکار بودم و از نزدیک شاهد تلاش‌ها و ممارست‌های این استاد در جهت توجه و گسترش زبان‌شناسی بودم. وی متذکر شد: علی‌محمد حق‌شناس زبان‌شناسی را عمیقا می‌شناخت و در انتقال دانسته‌هایش به دانشجویان نیز بسیار خوب عمل می‌کرد. فرهنگ هزاره این استاد اثری بی‌نظیر و تالیفی موردنیاز در فضای فرهنگ‌نویسی ما بوده است که همواره مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

دکتر پیروز ایزدی نیز با اشاره به اینکه فرهنگ لغت دکتر حق شناس یک نوآوری در این عرصه بود، گفت: در این فرهنگ نکات علم زبان شناسی لحاظ شده است. همسر زنده‌یاد علی‌محمد حق‌شناس از سخنرانی چند تن از استادان دانشگاه‌های تهران و شهید بهشتی و دوستان وی از جمله عباس مخبر، محمدشمس لنگرودی، بابک احمدی، ژاله آموزگار و نرگس انتخابی در مراسم تشییع پیکر این مترجم و زبان‌شناس فقید خبر داد.

ژاکلین حق‌شناس با قدردانی از بسیاری از همکاران سابق زنده‌یاد حق‌شناس در دانشگاه تهران گفت: به خاطر مشکلاتی مانند ترافیک حوالی دانشگاه تهران و اینکه باید پیکر دکتر حق‌شناس برای مراسم خاکسپاری فورا به کلاردشت منتقل شود، از دوستان دانشگاهی او تشکر و از بابت اینکه نمی‌توانیم مراسمی در دانشگاه تهران برگزار کنیم، از آنها عذرخواهی می‌کنم. به گفته همسر زنده‌یاد حق‌شناس پیکر این مترجم و زبانشناس برجسته کشورمان روز دوشنبه (۱۳ اردیبهشت) و بعد از ایراد سخنرانی‌ توسط تعدادی از استادان دانشگاه و دوستان وی، مستقیما و از طریق زمینی راهی کلاردشت می‌شود و بعد از ظهر این روز (دوشنبه) حوالی ساعت ۱۵ در قبرستان بنفشه‌ده این شهر به خاک سپرده می‌شود. ژاکلین حق‌شناس افزود: بر این اساس مراسم مذکور ساعت ۹ صبح روز دوشنبه در این بیمارستان شروع می‌شود و تا قبل از ظهر ادامه خواهد یافت. عباس مخبر، محمدشمس لنگرودی، بابک احمدی، ژاله آموزگار و نرگس انتخابی سخنرانان این مراسم هستند. وی اضافه کرد: مراسم ختم زنده‌یاد حق‌شناس هم چهارشنبه در تهران برگزار می‌شود و مکان و زمان دقیق این مراسم را بعدا اعلام می‌کنیم.