نیروگاه اتمی بوشهر در سال 2010 راه‌اندازی می‌شود
سرگئی کرینکو، رییس شرکت روس اتم - عکس: AFP
واکنش روسیه به پاسخ هسته‌ای ایران

مسکو: 2010 سال بوشهر است
روسیه همچنان به صدور تسلیحات دفاعی به ایران ادامه می‌دهد
دنیای اقتصاد- روسیه روز پنجشنبه از راه‌اندازی نیروگاه اتمی‌بوشهر در سال 2010 که 22 روز از آغاز آن گذشته‌، خبر داده است. رییس سازمان انرژی اتمی نیز ابراز امیدواری کرده است که این نیروگاه در نیمه اول سال 1389 به بهره برداری برسد. افزون بر این، مسکو همچنین اعلام کرده است که همچنان به صدور تسلیحات دفاعی به ایران ادامه می‌دهد.
به گزارش ایسنا‌،سرگئی کرینکو، رییس شرکت روس اتم اظهار کرد که روسیه در سال جاری میلادی (۲۰۱۰) نیروگاه اتمی بوشهر را راه‌اندازی خواهد کرد. خبرگزاری رویترز گزارش داد: سرگئی کرینکو، رییس روس اتم‌، شرکت پیمانکار نیروگاه اتمی‌ بوشهر، روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران پس از نشست کابینه در مسکو، اظهار کرد: ۲۰۱۰ سال بوشهر است.
وی گفت: قطعا هیچ تردیدی نیست که این (نیروگاه هسته‌ای بوشهر) در سال جاری (میلادی) ساخته خواهد شد. همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود. کرینکو از پاسخ به این سوال که این نیروگاه دقیقا چه زمانی راه‌اندازی خواهد شد، خودداری کرد.
دو منبع که از نزدیک در این پروژه مشارکت دارند سال گذشته (میلادی) به رویترز گفتند که روسیه قصد دارد نیروگاه (بوشهر) را در مارس ۲۰۱۰ (اسفند ـ فروردین آینده) راه‌اندازی کند. روسیه که عضو دائم شورای امنیت و دارنده‌ حق وتو در این شورا است، تاکنون از حمایت علنی از تهدید به اعمال تحریم بیشتر علیه ایران خودداری کرده است. نیروگاه اتمی بوشهر زمانی منبع اختلاف روسیه و غرب بر سر ایران بود. اما در سال‌های اخیر آمریکا از مخالفت با این پروژه دست برداشته و مدعی است که این نیروگاه موجب می‌شود ایران نیازی به غنی‌سازی اورانیوم نداشته باشد. روسیه می‌گوید: این نیروگاه کاملا غیرنظامی است و نمی‌تواند برای هیچ‌گونه برنامه تسلیحاتی مورد استفاده قرار گیرد، زیرا تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد. ایران باید تمامی میله‌های سوختی مصرف شده را به روسیه بازگرداند.
ادامه صدور تسلیحات دفاعی به ایران
همزمان شرکت روس آبارون اکسپورت تاکید کرده است که روسیه به صدور تسلیحات دفاعی به ایران ادامه می‌دهد.
به گزارش ایسنا، آناتولی ایسایکین مدیرعامل شرکت انحصاری صادرات و واردات تسلیحات روسیه موسوم به «روس آبارون اکسپورت» روز پنج‌شنبه به خبرنگاران اعلام کرد که روسیه به صدور تسلیحات دفاعی به ایران که یکی از شرکای مهم روسیه در همکاری‌های فنی ـ نظامی بوده و هست را به طور کامل و بر اساس تعهدات بین‌المللی روسیه در زمینه صدور تسلیحات ادامه می‌دهد. وی گفت: در کل ایران یکی از شریکان مهم روسیه در زمینه همکاری‌های فنی ـ نظامی است؛ می‌دانیم که تحریم‌هایی علیه ایران وجود دارد و ما کاملا تعهدات روسیه را در این زمینه اجرا کرده و خارج از آن چارچوب عمل نمی‌کنیم.
بر اساس گزارش خبرگزاری نووستی، مدیرشرکت روس آبارون اکسپورت در ترکیب هیات روسی شرکت کننده در اولین نمایشگاه بین‌المللی هوایی بحرین به این کشور سفر کرده است. ریاست این هیات را ویکتور زوبکوف معاون اول نخست‌وزیر روسیه بر عهده دارد.
راه‌اندازی نیروگاه بوشهر؛ نیمه اول 1389
علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی در گفت‌و‌گو با ایسنا ابراز امیدواری کرده است نیروگاه بوشهر که نیمه اول سال آینده راه‌اندازی شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این سازمان در دهه‌ فجر خبر خوش هسته‌ای برای مردم خواهد داشت؟ گفت که این موضوع در حال فکر و تصمیم‌گیری است. یکی از اولویت‌های ما درحال حاضر نیروگاه بوشهر است و امیدواریم که نیمه اول سال آینده خبر خوش راه‌اندازی آن را بدهیم.
وی با بیان اینکه خبرهای خوب دیگری نیز داریم که اکنون موقع اعلام آن نیست و آن خبرها را به موقع اعلام می‌کنیم، گفت: دستگاه‌های مهمی توسط همکاران ما در پژوهشگاه علوم هسته‌ای ساخته شده است که یکی از این دستگاه‌ها آشکارسازی بدن است که قبلا از کشورهای خارجی با مبلغ زیادی وارد می‌شد، ولی دو هفته پیش همکاران ما در این پژوهشگاه اولین نمونه‌ آن را ساختند و اکنون این دستگاه کار می‌کند.
رییس سازمان انرژی اتمی، ادامه داد: یکی دیگر از دستگاه‌هایی که همکاران در پژوهشگاه علوم هسته‌ای موفق به ساختن آن شدند سی.تی.اسکن است که مصارف صنعتی و پزشکی دارد و نمونه آن ساخته شده است و به وزارت صنایع و صنایع مختلف اعلام شده که برای تست‌هایی که می‌خواهند انجام بدهند و نیاز به سی تی اسکن دارند، می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند. اینها نمونه‌ خوبی است که در یک ماه اخیر ساخته شده ولی همان‌طور که گفتم مسائل دیگری نیز وجود دارد که من اکنون نمی‌توانم خبر آن را اعلام کنم و به موقع ان‌شاءالله آنها را اعلام می‌کنیم.
صالحی همچنین در مورد نشست اخیر ۱+۵ در مورد پرونده هسته‌ای ایران که با ناکامی روبه‌رو شد، گفت: من بارها گفته‌ام که در غرب دو کمپ یا اردوگاه وجود دارد که یکی از این کمپ‌ها یک مقدار با عقلانیت بیشتری کار می‌کند و متوجه شده‌اند که باید سیاست تعامل با ایران را در پیش بگیرند و دیگر کمپ متاثر از صهیونیسم بین‌المللی است و سعی دارند که سیاست تقابل را پیش ببرند و مشکلاتی را برای همه ایجاد کنند.
وی ادامه داد: احساس می‌کنم که اگر یک مقدار صبر و حوصله به خرج بدهیم نهایتا کفه به طرف کمپ عقلانی سنگین خواهد شد و با توجه به سیگنال‌هایی که می‌گیریم به نظر می‌آید که مساله‌ هسته‌ای ساخته شده توسط غرب آرام آرام رو به حل شدن برود. البته باید یک مقدار صبر و حوصله و تدبیر داشت و سیاست ما نیز سیاست تعامل است و بارها این را گفته‌ایم. رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ما در بحث تبادل سوخت نیت خود را به خوبی نشان دادیم و با آنکه توانایی بالقوه تولید سوخت در داخل ایران را داریم اعلام کردیم که ترجیح‌مان تامین سوخت از خارج است و گفتیم که در این پیام‌های زیادی نهفته است و می‌تواند زمینه‌ساز یک برون‌رفت آبرومندانه برای غرب باشد و اینکه غرب از این طریق از بحران تصنعی که ایجاد کرده به صورت آبرومندانه خارج شود.

از پاسخ منفی ایران به پیشنهاد آژانس متاسفیم

سرگئی لاوروف‌، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که کشورش از عدم موافقت ایران با پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تولید سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران، متاسف است. به گزارش ایلنا به نقل از نووستی، لاوروف دیروز طی کنفرانسی مطبوعاتی در مسکو اعلام کرد: متاسفیم که ایران در حال حاضر موافقت با فرمولی که درباره تولید سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران به این کشور پیشنهاد شده است را ممکن نمی‌داند. بنا بر این گزارش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست ۲۱ اکتبر در وین که با حضور ایران، فرانسه، روسیه و آمریکا برگزار شد، بسته پیشنهادی را ارائه داد که بر اساس آن نحوه ارائه سوخت هسته‌ای برای رآکتور تحقیقاتی تهران در نظر گرفته شده است. در پیش‌نویس توافقنامه آمده است که ماده اولیه برای عرضه سوخت به ایران ۲/۱ تن اورانیوم با غنای پایین باشد که در مرکز غنی‌سازی نطنز به دست آمده است. این اورانیوم در روسیه به طور تکمیلی غنی می‌شود و سپس در فرانسه میله‌های سوختی آماده می‌شوند. در این راستا ایران برای خرید اورانیوم غنی‌شده از سایر کشورها ابراز آمادگی و مقام‌های این کشور اعلام کردند که می‌توانند تنها با ارسال بخشی از ذخایر اورانیومی خود به خارج از کشور موافقت کنند. مقام‌های ایران همچنین تاکید کردند که اگر مذاکرات درباره عرضه سوخت هسته‌ای بی‌نتیجه پایان یابند، غنی‌سازی تا مقیاس ۲۰ درصد را آغاز خواهند کرد.
عکس: ایسنا/ نمایی از نیروگاه هسته‌ای بوشهر