- مهمانپرست: ایران پیشنهاد جدید نداده است
- آمریکا پاسخ ایران را ناکافی خوانده است
دنیای اقتصاد- تازه‌ترین گزارش رسانه‌های غربی درباره برنامه هسته‌ای کشورمان مبنی بر‌این که تهران به پیشنهاد مبادله سوخت آژانس بین‌المللی آژانس پاسخ رسمی داده است، با واکنش وزارت خارجه‌ایران مواجه شد.

دیروز رامین مهمانپرست‌، سخنگوی وزارت خارجه با اعلام مهلت ۱۰ روزه برای تصمیم‌گیری طرف مقابل در فروش اورانیوم ۲۰ درصد به‌ایران‌، ادعای ارائه پیشنهاد جدید از سوی‌ایران را تایید نکرد. به گفته مهمانپرست،‌ایران موضوع جدیدی در رابطه با سوخت رآکتور تهران مطرح نکرده و نظر تهران همان چیزی است که در گذشته گفته شده بود و اساسا اتفاق جدیدی در‌ این رابطه نیفتاده است.
خبرگزاری رویترز دیروز صبح به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد که ایران به طور رسمی‌به آژانس اطلاع داده است که بخش‌های مهم پیش‌نویس طرح ارسال بخش عمده اورانیوم غنی‌شده‌اش به خارج از کشور را نمی‌پذیرد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس‌، این اولین پاسخ ظاهرا رسمی‌ایران به پیشنهادی است که در ماه اکتبر ارائه شد. آمریکا پاسخ ایران را ناکافی خوانده است.
دیپلمات‌ها گفتند که موضع ایران در خصوص غنی‌سازی اورانیوم در خارج در یادداشتی که به آژانس ارائه شده منعکس شده است. این یادداشت درخواست‌های شفاهی برای اصلاحاتی را تکرار کرده است که کشورهای غربی آن را نشدنی خوانده و در عین حال گفته بودند که پاسخ نهایی در نظر گرفته نمی‌شود.
فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: مطمئن نیستم که آنها پاسخ رسمی‌داده‌اند، اما این به وضوح یک پاسخ ناکافی است. وی افزود: مطمئن نیستم هراقدامی‌که شاید امروز انجام داده‌اند متفاوت از کاری باشد که قبلا انجام داده‌اند.
یک دیپلمات مستقردر وین گفت: موضع ایران اوایل ماه جاری (ژانویه) به آمریکا، فرانسه و روسیه ارائه شد.
یک دیپلمات غربی که مانند دیگر دیپلمات‌ها از اشاره به نامش خودداری کرد، گفت: موضع کتبی یک شکست واقعی است؛ زیرا هیچ چیز جدیدی نیست و فقط آنچه را ایرانی‌ها (از طریق رسانه‌ها) گفته‌اند، رسمی‌می‌کند. دیپلمات‌ها از وین نیز گفتند: ایران به طور رسمی‌به پیشنهاد مبادله سوخت هسته‌ای که مورد حمایت 1+5 است با پیشنهادی متقابل که به طور موثر درخواست آنها را رد می‌کند، پاسخ داد. بر اساس این گزارش، آمریکا و متحدانش پیش از این پاسخ شفاهی ایران از طریق رسانه‌ها به این طرح را پاسخ رسمی‌ایران تلقی نکردند.
دیپلمات‌ها به آسوشیتدپرس گفتند که ایران ابتدا در اوایل ماه جاری میلادی در ششم ژانویه و در دیداری میان علی اصغر سلطانیه، نماینده جمهوری اسلامی‌ایران و یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌چنین پاسخ رسمی‌را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ارائه کرد. آنها در خصوص اینکه آیا پاسخ شفاهی یا کتبی باشد اختلاف‌نظر داشتند.
دیپلمات‌های یاد شده که خواستند نامشان به دلیل محرمانه بودن اطلاعات فاش نشود گفتند ایران در تسلیم پیشنهادش، پیشنهاد کرد که مبادله‌ اورانیوم غنی شده در خاک‌های این کشور و به طور همزمان انجام شود. این امر مبادله را برای دست کم یک سال به تاخیر می‌اندازد، این زمانی است که برای ساخت میله‌ها برای ایران مورد نیاز است. و این، به نوبه خود به ایران زمان می‌دهد ذخایر اورانیوم غنی شده اش را افزایش دهد.
به علاوه بنا به گفته دیپلمات‌ها، پیشنهاد متقابل ایران خواهان آن است که مبادله در چندین محموله انجام شود و این مغایر با خواسته غرب است که تمایل دارد ایران بخش عمده اورانیوم غنی شده‌اش را در یک محموله خارج سازد.
در عین حال مقامات آمریکایی گفتند که آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا در حال نهایی کردن ارزیابی جدید از برنامه هسته‌ای تهران هستند.
در همین حال‌، خبرگزاری فرانسه به نقل از فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه با اشاره به دیپلماسی و تهدید به اعمال تحریم‌های بیشتر (علیه ایران بر سر برنامه هسته‌ای‌اش) گفت: ما در هر دو مسیر حرکت می‌کنیم. وی افزود: ما معتقدیم که در حال حصول پیشرفت هستیم. بنابراین گزارش، مقامات آمریکاروز سه‌شنبه گفتند که مذاکرات اخیر شش کشور درباره مساله هسته‌ای ایران سازنده بود. پنج عضو دائم شورای امنیت - آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین - به همراه آلمان روز شنبه با یکدیگر نشستی داشتند، اما هیچ تصمیمی‌در خصوص تحریم‌های بیشتر علیه ایران اتخاذ نکردند. چین با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران مخالف است.
کشورهای هسته‌ای 10 روز مهلت دارند
رامین مهمانپرست‌،سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ‌ایران با اعلام مهلت ۱۰ روزه برای تصمیم‌گیری طرف مقابل در فروش اورانیوم ۲۰ درصد به ‌ایران‌، در واکنش به جوسازی‌های رسانه‌های غربی مبنی بر ارائه پیشنهاد جدید از سوی ‌ایران گفت: ‌این ادعا درست نیست. رامین مهمانپرست در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر، با اشاره به برخی اخبار در رسانه‌های غربی درباره موضوع سوخت رآکتور تهران تصریح کرد:‌ ایران موضوع جدیدی در رابطه با سوخت رآکتور تهران مطرح نکرده و نظر ما همان چیزی است که در گذشته گفته شده بود و اساسا اتفاق جدیدی در‌این رابطه نیفتاده است.
وی تاکید کرد:‌ایران آماده معاوضه مرحله‌ای سوخت است و اگر اصل‌ این پیشنهاد را طرفین بپذیرند می‌توان درباره راهکار آن گفت‌وگو کرد. مهمانپرست در پاسخ به‌این سوال که آیا پاسخی از سوی طرف مقابل در باره پیشنهاد ‌ایران ارائه شده است، یادآور شد: ما همچنان منتظر پاسخ طرف مقابل هستیم. سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: طرف مقابل 10 روز برای پذیرش پیشنهاد ‌ایران وقت دارد.
به گزارش خبرگزاری مهر، جمهوری اسلامی‌ایران ماه دسامبر سال گذشته میلادی (‌آذر ماه سال‌جاری) به طرف‌های مقابل ۲ ماه فرصت داد که در باره پیشنهاد تهران مبنی بر مبادله همزمان سوخت ۲۰ درصد اورانیوم مورد نیاز رآکتور تهران با سوخت ۵/۳ درصد تولیدی ‌ایران در خاک‌ایران یا کشور ثالث تصمیم‌گیری کند و در غیر‌این صورت‌ایران به تولید اورانیوم ۲۰ درصد برای تامین مصارف پزشکی و دارویی خود اقدام خواهد کرد‌.
انگلیس: با چین بر سر ایران اختلافی نداریم
به گزارش خبرگزاری فرانسه‌، دیوید میلیبند، وزیر خارجه انگلیس سه روز پس از آن که انگلیس و پنج کشور دیگر نتوانستند در خصوص تحریم‌های جدید به توافق برسند، روز سه‌شنبه گفت که ارائه گزارش لحظه به لحظه از این که درباره چه تحریم‌هایی می‌توان به توافق رسید اشتباه است. در حالی که همه کارشناسان آشنا به مسائل ایران اذعان می‌دارند که تحریم‌ها علیه ایران ناکارآمد است، میلیبند ضمن حمایت از اعمال تحریم بیشتر علیه ایران گفت که تحریم می‌تواند در همراه کردن ایران با غرب در برنامه هسته‌ای اش کمک کند.
اما وی در عین حال به قانونگذاران انگلیسی گفت: ما معتقدیم که تحریم‌های مالی در اعمال فشار بر نقاط مناسب در دولت ایران و تاثیر نگذاشتن بر مردم ایران نقش مهمی ‌دارد. خبرگزاری رویترز به نقل از وزیر خارجه انگلیس هر گونه اختلاف با چین بر سر ایران را تکذیب کرد. شرکت‌کنندگان در نشست نیویورک اطلاع داده بودند که چین دیپلماتی میان رتبه را به این نشست اعزام کرد و روشن ساخت که با اقدام مجازاتی بیشتر (علیه ایران) در حال حاضر مخالف است.
میلیبند ادعا کرد: همه شش کشور (در نشست شنبه) توافق کردند که اکنون زمان ارزیابی آن است که کدام گزینه‌های تحریم، گزینه‌های صحیح برای به اجرا در آوردن است و چینی‌ها در هیچ مرحله‌ای پیشنهادی نکردند که می‌خواهند از اتحاد ۳+۳ کناره‌گیری کنند یا این که می‌خواهند پیشرفتی را که باید حاصل شود، دریغ کنند.
چین روز سه‌شنبه از دیگر کشورها خواست در برخورد با برنامه هسته‌ای انعطاف به خرج دهند و دورنمای تحریم‌ها را کم اهمیت جلوه داد. میلیبند گفت: آنچه که وی آن را «قصور ایران در ارائه پاسخ مثبت پیشنهاد شش کشور یا به پیشنهاد انتقال ذخایر اورانیوم غنی شده‌اش به خارج از کشور در عوض دریافت سوخت برای رآکتور پزشکی» خواند به معنای آن است که ما باید یک بسته تحریم‌ها را بررسی کنیم.
وی این موضوع را که هیچ دورنمایی برای رسیدن به قطعنامه‌های دیگری در شورای امنیت سازمان ملل ظرف چند ماه آینده وجود ندارد، تکذیب کرد.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

دیوید میلیبند، وزیر خارجه انگلیس

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران