غمگینی موسیقی سنتی از تاریخ ایران است

ایلنا- پس از مدت‌ها دوری شجریان از کرسی‌های رسمی و غیررسمی هنری در کشور، سرانجام این استاد آواز در خانه سینما حاضر شد و درحالی‌که سعی می‌شد از طرح هرگونه پرسش سیاسی در این نشست خودداری شود، به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

محمدرضا شجریان با اشاره به وضعیت فعلی جامعه گفت: این روزها، روزهای مهم و خوبی است که در زندگی و تاریخ ما باقی خواهد ماند.

شجریان درباره اساتیدی که در طول سال‌ها از آنها مطلب فرا گرفته، گفت: اساتید من یکی دو نفر نبودند و من سعی کردم از هر کسی مطلبی بیاموزم اما استاد احمد عبادی، مهرتاش، فرامرز پاپور، دوامی، برومند و جلیل شهناز و... نکته‌های بسیاری را در موسیقی به من آموختند.

شجریان با اشاره به نقش جامعه باربد در ارتقای موسیقی و هنر کشور گفت: جامعه باربد همان‌طور که نقش بزرگی در سینمای موسیقی ایفا کرد، حضور بسزایی هم در حوزه سینما داشت.

وی درباره تفاوت‌ها و شباهت‌های بازیگری و خوانندگی گفت: نوع خوانندگی من بازیگری به دنبال ندارد، اما ما در بیان شعر بازیگری می‌کنیم. من همیشه به شاگردانم می‌گویم که شعر را روایت نکنند؛ بلکه باید بازیگری کنند. خواننده باید شعر را به‌گونه‌ای بخواند که روی مخاطب تاثیر بگذارد. در بازیگری نیز صدا بسیار مهم است و یک بازیگر تئاتر هنر خود را با بیان و صدا آغاز می‌کند.

وی با ذکر خاطره‌ای از غلامحسین بنان گفت: بنان به شاگردانش می‌گفت: باید همان‌طور که حرف می‌زنید، شعر را بخوانید و نباید شعر را خارج از عرف حرف زدن خواند.

دروغ پشت صدا

شجریان در پاسخ به سوالی درباره نقش هنر در جامعه امروز گفت: هنر وسیله‌ای برای شناخت هنرمند است، اما باید دید که در پشت هنری که عرضه می‌شود، چه کسی حضور دارد. هنرمند باید دقت کند همان‌طور که شناخته شده است، رفتار کند و رفتارش به صورتی نباشد که مردم را از هنر او دلزده کند. هنرمند هم حق ندارد هنر خود را در زمان‌ها و مکان‌هایی که مناسب نیست، عرضه کند.

شجریان با اشاره به لزوم اعتماد مردم به هنرمند افزود: در رفتار همه انسان‌ها و به خصوص هنرمندان دو نکته اساسی وجود دارد؛ اول نگاه است و دوم صدا. هیچ فردی نمی‌تواند شخصیت و نیت خود را پشت دفتر نگاهش مخفی کند و صدا نیز به نوعی عطر آدم‌ها است. مردم به خوبی متوجه می‌شوند که چه کسی با صدای خود دروغ می‌گوید و اگر فردی فکر کند که مردم نمی‌فهمند، خود را به نفهمی زده است.

موسیقی درست، نه سنتی

شجریان در رابطه با وضعیت امروز موسیقی و رابطه جوانان با موسیقی سنتی و اصیل گفت: ما نمی‌توانیم برای افراد نسخه بدهیم که به چه نوع موسیقی گوش کنند و خود من نیز تعصب ندارم که حتما همه باید موسیقی ایرانی گوش بدهند، بلکه معتقدم باید موسیقی خوب را به اندازه‌ای تولید کنیم که مردم جذب شوند.

وی با اشاره به لزوم آموزش موسیقی در دوران کودکی گفت: آموزش موسیقی باید از دوره جنینی آغاز شود، زیرا هر آهنگی که مادر گوش می‌دهد، جنین او نیز می‌شنود و در نوع سلیقه کودک در آینده تاثیر دارد.

وی با اشاره به وضعیت موسیقی پاپ گفت: امروز موسیقی پاپ ایرانی موسیقی نژادی ایرانی را در خود ندارد، این موسیقی سنتی بسیار سنگین است و اینکه تصور کنیم باید کودکان نیز موسیقی سنتی گوش کنند درست نیست، بلکه مهم این است که موسیقی درست گوش کنند.

شجریان در پاسخ به سوالی درباره غمگین بودن فضای موسیقی اصیل ایرانی گفت: موسیقی هر ملتی نشان‌دهنده اتفاقات و فضایی است که در طول تاریخ بر آن ملت رفته است و البته باید بدانیم که بین موسیقی اصیل و سنتی تفاوت وجود دارد. موسیقی اصیل، سنتی نیست اما موسیقی سنتی می‌تواند اصیل هم باشد، در طول تاریخ سنت‌ها در حال نو شدن و تازه شدن است.

وی ادامه داد: اگر عده‌ای فکر می‌کنند که این موسیقی غمگین است، باید ببینیم که در طول تاریخ بر مردم ما چه رفته است.

وی ادامه داد: ظرفیت و پتانسیل موسیقی ایرانی بسیار بالا است و اگر موسیقی جهان دو گام دارد، موسیقی ایرانی صفر گام دارد و اما زمانی که شما معتقد هستید موسیقی حرام است، در نتیجه موسیقیدان و هنرمند تربیت نمی‌شود و هنر موسیقی نیز بروز و ظهور پیدا نمی‌کند.

در این مراسم که هنرمندانی همچون مهتاب نصیرپور، افشین هاشمی، ترانه علیدوستی، مهتاب کرامتی، لاله اسکندری، سمیرا ریاضی و بسیاری از هنرمندان سینما حضور داشتند، داود رشیدی درحالی‌که سوالات را ممیزی و سپس طرح می‌کرد، با تشکر از حضور شجریان لوح تقدیری را از سوی انجمن و به وسیله محمد سریر به وی اهدا کرد.