احمدی‌نژاد: از تحریم‌ها نمی‌ترسیم

عکس: پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری

آمریکا باید خلع سلاح شود

ما یک بار گفتیم که بمب هسته‌ای نمی‌خواهیم و آن را قبول نداریم. تمام شد و رفت. می‌دانید، مردم و دولت ایران بسیار شجاع هستند. ما علاوه بر آن بسیار صریح هستیم. هر چه می‌گوییم با صراحت می‌گوییم. گفتیم که چرخه‌ سوخت می‌خواهیم و آن را به وجود آوردیم. گفتیم که از تحریم‌ها و قطعنامه‌ها نمی‌ترسیم و از آن‌ها نترسیدیم. اگر به دنبال بمب بودیم شجاعت اعلام آن را داشتیم. اکنون می‌گوییم که آمریکا و همه‌ کسانی که بمب (هسته‌ای) دارند باید خلع سلاح شوند. این را نیز دنبال خواهیم کرد. آن‌ها باید خلع سلاح شوند.

‌این جملات بخشی از گفت‌و‌گوی محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور‌ایران با شبکه ای.بی.سی آمریکا است که در حاشیه اجلاس سالانه محیط زیست، کنفرانس گرمایش زمین در کپنهاگ انجام شده است.

خبرگزاری ایسنا، متن کامل‌این گفت‌وگو را منتشر کرده است.‌اینک گزیده‌ای از‌این گفت و گو به نقل از ‌ایسنا را پیش رو دارید:

آقای رییس‌جمهور ممنونیم که با ما صحبت می‌کنید. اگر اشکالی ندارد از سه خبری که مردم آمریکا این هفته شنیده‌اند شروع می‌کنم. اولین خبر چیزی است که منتقدان ایران از آن به عنوان مدرک جرم یاد می‌کنند. گزارشی از انگلستان درباره‌ سندی که ظاهرا نشان می‌دهد ایران یک چاشنی نوترونی را که برای انفجار در یک سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، آزمایش کرده است. آیا شما چنین آزمایشی را انجام داده‌اید؟

اول این که مایلم به مردم خوب آمریکا سلامی بگویم و امیدوارم که مردم آمریکا و سایر کشورهای جهان در سلامت و امنیت کامل زندگی کنند. امیدوارم که تلاش‌هایی که در کپنهاگ صورت گرفته است به نتایج مثبتی برای بهبود جامعه‌ انسان‌ها منجر شود. تا جایی که به سوال شما مربوط می‌شود من فکر می‌کنم برخی از این ادعاها که درباره‌ برنامه هسته‌ای ما توسط آمریکا و کشورهای غربی صورت گرفته است تبدیل به یک لطیفه بی‌نمک و تکراری شده است. آن‌ها همیشه در روزنامه‌های خود می‌گویند که اسنادی دارند. این‌ها همگی اظهارات بی‌اساسی است و از دیدگاه ما هیچ‌گونه ارزش قانونی ندارد و ارزش توجه کردن را نیز ندارد. ما حتی حاضر نیستیم درباره‌ آن‌ها تحقیق کنیم.

آیا مایلید این سند را ببینید؟ آیا این سند یک جوک است؟

نه، اصلا نمی‌خواهم آن را ببینم. برای این که آن‌ها همگی کاغذهای جعلی هستند که مرتبا توسط دولت آمریکا ساخته می‌شوند. برای ما ارزش قانونی ندارند. این حقیقتی است که ما باید بر آن تاکید کنیم. دولت آمریکا به دنبال سلطه بر منطقه‌ خاورمیانه و جهان است. سیاست‌های این کشور بر مبنای استاندارد دوگانه و تبعیض‌آمیز است و ما با این سیاست‌ها مخالفیم. ما این را صریحا می‌گوییم که برنامه‌ هسته‌ای و سایر مسائل این‌گونه، همگی بهانه هستند. خیلی خوب می‌شود اگر مقامات آمریکایی صادق باشند و آن چه را که در ذهن‌شان است، بگویند. آنها می‌خواهند بر منطقه‌ خاورمیانه که یک منطقه سیاسی و غنی از انرژی است سلطه پیدا کنند، اما دولت ایران و مردم ایران مانع بزرگی بر سر راه آن‌ها هستند. آن‌ها باید شجاعت داشته باشند تا این را به صراحت به کشورهای جهان اعلام کنند. آن‌ها همیشه این اسناد دروغین و بهانه‌های دروغین را رو می‌کنند. یک روز می‌گویند مساله هسته‌ای، روز دیگر حقوق بشر. آن‌ها برای ما تکراری شده‌اند، همانند یک لطیفه تکراری که دیگر خنده‌دار هم نیست.

بسیاری از خبرنگاران تلاش کردند از شما یک پاسخ بله یا خیر بگیرند و من نیز می‌خواهم این را امتحان کنم. آیا می‌شود امشب به مردم آمریکا بگویید که آیا ایران مواد هسته‌ای خود را تسلیحاتی خواهد کرد یا خیر؟ آیا زمانی سلاح هسته‌ای خواهید داشت یا خیر؟

ما در ایران جمله‌ای داریم مبنی بر این که «چند بار باید یک چیز را تکرار کنم؟». شما باید این را تنها یک بار بگویید. ما یک بار گفتیم که بمب هسته‌ای نمی‌خواهیم و آن را قبول نداریم. تمام شد و رفت. می‌دانید، مردم و دولت ایران بسیار شجاع هستند. ما علاوه بر آن بسیار صریح هستیم. هر چه می‌گوییم با صراحت می‌گوییم. گفتیم که چرخه‌ سوخت می‌خواهیم و آن را به وجود آوردیم. گفتیم که آن را صنعتی می‌کنیم و خواهیم کرد. اکنون گفته‌ایم که سانتریفیوژهای جدیدی را به‌دست خواهیم آورد و این کار را می‌کنیم. گفتیم که از تحریم‌ها و قطعنامه‌ها نمی‌ترسیم و از آن‌ها نترسیدیم. اگر به دنبال بمب بودیم شجاعت اعلام آن را داشتیم. اکنون می‌گوییم که آمریکا و همه‌ کسانی که بمب(هسته‌ای) دارند باید خلع سلاح شوند. این را نیز دنبال خواهیم کرد. آن‌ها باید خلع سلاح شوند. آنها حق اظهارنظر درباره‌ مساله هسته‌ای را ندارند مگر زمانی که خلع سلاح شوند. اگر کسی بمب داشته باشد چطور می‌تواند جلوی دسترسی دیگران به بمب را بگیرد؟ دلیل این که آن‌ها نمی‌توانند جلوی اشاعه را در شرق آسیا بگیرند این است که خودشان بمب دارند؛ اما ما چون بمب نداریم می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

طبق گزارشات، اختلافی در داخل دولت ایران بین شما و شورای عالی امنیت ملی وجود دارد. آیا اکنون اختلافی در دولت ایران بین شما و شورای مربوط به مسائل هسته‌ای وجود دارد؟ مردمی که برای انتقاد از دولت به خیابان‌ها می‌آیند چطور؟

ما در ایران آزادی داریم، بیشتر از آمریکا. آن‌ها آزادند صحبت کنند و تظاهرات کنند. بله، ما در ایران انتخابات داریم. هر کس بیشترین رای را بیاورد دولت را تشکیل می‌دهد. برخی افراد با دولت مخالفند. این طبیعی است. مشکلی وجود ندارد. آن‌ها نظرشان را می‌گویند.

اما همان‌طور که می‌دانید فعالان حقوق بشر و سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده‌اند که حدود چهار هزار نفر از تظاهرات کنندگان دستگیر شده‌اند. برخی مجازات شده‌اند و این موجب ترس همگان شده است.

این مسائل به قوه‌قضائیه ربط دارد. ما قانون داریم، قاضی داریم. این افراد وکیل دارند. این‌ها سوالات سیاسی نیستند، بلکه سوالات حقوقی و قضایی هستند. در کشور ما، ما یک روند دقیق در زمینه تحقیقات قانونی داریم، البته هنوز چیزی اعلام نشده است. قوه‌قضائیه در ایران مستقل است. مایلم سوال را برای شما تکرار کنم. آیا حقوق بشر در زمینه‌ کسانی که در پیتزبورگ مورد ضرب و جرح قرار گرفتند و گازهای مسموم‌کننده استشمام کردند در نظر گرفته شد؟ آیا روند قانونی به صورت قانونی در قبال آن‌ها اتخاذ شد؟ تعداد زندانی‌های آمریکا نسبت به ایران پنج برابر است.

اما نه زندانیان سیاسی.

آیا مردم آمریکا جرم‌های بیشتری را مرتکب می‌شوند یا حقوق بشر نقض می‌شود؟ کدامیک درست است؟

شما سه فرزند دارید: یک دختر و دو پسر. نوه چطور، دارید؟

یک نوه پنج ماهه دارم از دخترم. اکنون یک پسر و یک دخترم ازدواج کرده‌اند.

وقتی آن‌ها بزرگ شدند امیدوارید رابطه نوه‌تان با آمریکا چطور باشد؟ دوستی آمریکا با ایران؟

ما معتقدیم که اگر دولت آمریکا رفتارش را تغییر دهد مجبور نیستیم تا بزرگ شدن این کودک صبر کنیم. من معتقدم اگر دولت آمریکا رفتارش را تغییر ندهد حتی پس از ۵۰ سال نیز با همین وضعیت روبه‌رو خواهیم بود.

چه امیدی برای سال ۲۰۱۰ دارید؟

امیدواریم که صلح در جهان برقرار شود و اشغالگری‌ها و جنگ‌ها به پایان برسد. امیدواریم دشمنی‌ها پایان یابد. کریسمس و تولد عیسی مسیح نزدیک است. مسیح پیامبر صلح، دوستی، برادری، صداقت و دفاع از مظلومان بود. من مایلم سال نو را به مردم آمریکا تبریک بگویم و امیدوارم که از مسیح پیروی کنیم. اگر کسی مسیحی است باید از او پیروی کند. ما به مسیح اعتقاد داریم. او پیامبر خدا بود. مایلم سوالی بپرسم. کدام بخش از رفتار دولت آمریکا با فرهنگ و دستورات عیسی مسیح مطابقت دارد؟ آن‌ها باید خودشان پاسخ دهند. اگر مسیح امروز این‌جا بود آیا آمریکا را به خاطر جنگ افغانستان و عراق تنبیه نمی‌کرد؟ مطمئنا در برابر آن‌ها مقاومت می‌کرد و به کسی اجازه نمی‌داد که این کشورها را اشغال کنند و مردم بی‌گناه را بکشند. ما معتقدیم عیسی مسیح پیامبر خداست و باید از او پیروی کرد. بار دیگر سالگرد تولد او را به شما و مردم آمریکا تبریک می‌گویم.

درخواست برخی کشورها برای استفاده از کارشناسان اقتصادی ایران

احمدی‌نژاد گفت: تقاضاهای بسیاری ازسوی سران کشورهای مختلف از ما می‌شود تا کسی را برای ساماندهی اقتصاد و فرهنگ آن کشورها بفرستیم‌. به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به شیراز، احمدی نژاد در دومین روز از شصت و چهارمین سفر استانی خود روز چهارشنبه در دیدار با جمعی از منتخبین و فرهیختگان استان فارس با بیان اینکه امروز ماموریت بسیار سنگینی بر دوش ملت ایران است، گفت: این ماموریت از یک طرف افتخارآفرین و افتخارانگیز و از دیگر سو مسوولیت آفرین است. وی تصریح کرد: تمدن و مکتبی پایدار خواهد بود که اکثر ملت‌ها از آن استقبال کنند. احمدی‌نژاد با بیان اینکه هم اکنون مطالبه از ملت ایران در دنیا روز افزون است، گفت: تقاضاهای بسیاری از سوی سران کشورهای مختلف از دولت جمهوری اسلامی ایران می‌شود تا کسی را برای ساماندهی اقتصاد و فرهنگ آن کشورها بفرستیم. حتی گفته‌اند که شبکه‌هایی را در اختیار ما قرار می‌دهند تا اسلام ناب محمدی را به جهانیان معرفی کنیم. وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی و ولایت یک پنجره به سمت حکومت جهانی دارد، گفت: همه عظمت جمهوری اسلامی ناشی از این اتصال است.